Reis naar de Noordkaap, voorbereiding?

olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Reis naar de Noordkaap, voorbereiding?

· 
Posted: 12.01.2021 - 23:53  ·  #16
Mooi zo een rit , ben zelf ook geweest , vorige eeuw inmiddels , maar op de motor , via Noorwegen , heen en terug , 14 dagen over gedaan toen , dus het kan wel .
Tentje mee , en gewoon meters maken .
Voor een motor is het wel saai op een gegeven moment , eerste deel Noorwegen vooral veel binnendoor , erg mooi , mazzel met Noorse kennis die route voor ons heeft gemaakt , zat ook hoop gravel bij , niet geschikt voor iedereen , maar samen met goede vriend van me was het een feest om te doen .
Wild is wel oppassen met motor , auto ook natuurlijk , maar gewoon niet rijden in donker .
En wat kou betreft , daar kun je je op kleden en voorbereiden .
Mijn coleman benzine brander , die ik toen gebruikte , doet nog steeds dienst , elk jaar met diezelfde maat , doen we een kleine week , met de motor , en wild kamperen , vorig jaar helaas niet , maar dit jaar hebben we afgesproken gaan we weer .
Met huidige mobiel netwerk , is hulp overal voor handen , dus heel veel zorgen zou ik me er niet meer over maken , als is het natuurlijk niet leuk , levert vaak wel de mooiste verhalen en herinneringen op , als het een keer wat anders gaat .
fjeroen
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 13.01.2021 - 08:05  ·  #17
Wauw, wat veel noordkaap ervaring hier! Bedankt voor jullie mooie verhalen! Ik begin er helemaal zin in te krijgen.
Heb een goede wegenkaart besteld van Noorwegen en Zweden. Deze komt vandaag of morgen binnen. Kan alvast de 'kaart voorpret' beginnen. We hebben uiteraard navigatie, maar ik wil altijd graag zien waar ik precies ben cq. langskom.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 13.01.2021 - 09:00  ·  #18
Sweden topo maps
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 13.01.2021 - 09:19  ·  #19
Quote door fjeroen

Wauw, wat veel noordkaap ervaring hier! Bedankt voor jullie mooie verhalen! Ik begin er helemaal zin in te krijgen.
Heb een goede wegenkaart besteld van Noorwegen en Zweden. Deze komt vandaag of morgen binnen. Kan alvast de 'kaart voorpret' beginnen. We hebben uiteraard navigatie, maar ik wil altijd graag zien waar ik precies ben cq. langskom.

Ik gebruik de OSMand ( 7 euro per jaar) op tablet. Hoogt maps en veel gedetailleerder dan googlemaps.
Dit alles omdat ze openmaps gebruiken. waardoor iedere gebruiker dingen kan wijzigen ( met review )
Waardoor locals eigenlijk de maps onderhouden.
Je kunt je hele trip opnemen, en vergelijken met de bestaande maps. en als er iets gewijzigd is , de wijziging door sturen
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.01.2021 - 09:20  ·  #20
Nog een aanrader is de Norcamp app
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 13.01.2021 - 11:16  ·  #21
Quote door RIVADA

Heen ben ik over Zweden gegaan (E45, en dan via Finland Noorwegen in), terug over Noorwegen. De route door Noorwegen vond ik tot hooguit halverwege een aanrader, daarna wordt het (erg) druk omdat deze tweebaansweg een van de belangrijkste verkeersaders is van Noorwegen. Een volgende keer ga ik weer heen over Zweden en terug via Finland en Rusland.

Niet zozeer een van de belangrijkste verkeersaders, zeg maar gerust dat de E6 de enige fatsoenlijke noord-zuid route is door Noorwegen. De route door Zweden is zoveel sneller, dat zelfs als je Bergen als startpunt instelt, de routeplanner je alsnog door Zweden stuurt. Zweden kent ook geen tolheffing.

Een paar tips:
  • Tank op tijd! neem niet/nooit de gok op het volgende pompstation (zeker boven de poolcirkel) want als dat om wat voor reden dan ook gesloten is, heb je zo maar een heel vervelend probleem.

Noorwegen is geen EU en heeft dus op verschillende punten afwijkende wet- en regelgeving, en natuurlijk een andere munteenheid.

Let in Noorwegen op je snelheid; zelfs in het hoge noorden heb ik diverse snelheidscontroles gezien.

Monteer een dashcam; plotseling overstekende rendieren (en die nemen hun tijd, maken zich niet druk) wil je gewoon op film hebben (en ik spreek uit ervaring)

Geniet er van! Je reis is het doel en ik heb menig sprakeloos moment gehad vanwege de schoonheid van de omgeving.

Dat Noorwegen niet in de EU zit, daar merk je eigenlijk niets van, of je moest je auto vol willen laden met drank en sigaretten. Ze zijn onderdeel van het Schengenverdrag, dus de grens is niet meer dan een bordje en je merkt dat de weg er anders uit ziet. Je kunt vrijwel overal met je pinpas betalen. Ik heb slechts 2 keer meegemaakt dat er een antieke pinautomaat was, die geen buitenlandse passen accepteerde, bij de ene keer mochten we gratis het museum in en bij de ander werden we vriendelijk doorverwezen naar een geldautomaat om de hoek. Cash heb je in Noorwegen en Zweden vrijwel nergens nodig.

Let er ook op dat tunnels vaak trajectcontrole hebben (dat staat ook aangegeven). Een dashcam kan ik aanraden om de prachtige beelden onderweg vast te leggen. Rendieren zijn niet het enige wat je zomaar op de doorgaande weg aantreft, ik kwam ook regelmatig een kudde schapen tegen.
hetschaap
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 14.01.2021 - 08:26  ·  #22
ik heb driekwart jaar in Bergen (Noorwegen) gewoond en ook nog een paar maanden in het noorden op een boot in een fjord (Inndyr, net onder Bodo). Ik weet niet hoe Zweden er uit ziet maar wbt landschap is Noorwegen echt waanzinnig mooi. Je kunt de kustweg vanaf de noordkaap langs Bodo nemen en vervolgens via mo i rana zweden in, want het is inderdaad echt een roteind rijden. De meeste wegen in noorwegen zijn 60, 70 en soms 80 km/u en ze letten erg streng op de snelheid. Waar je amsterdam-parijs (500km) in 5 uur kunt doen, zul je een soortgelijke afstand in noorwegen in ongeveer 10 uur of meer doen. Ter vergelijking, je kunt in een dag, met goed weer, van Oslo naar Bergen rijden. Met slecht weer kom je halverwege in een dag.

desalniettemin denk ik er ook al een tijdje over om met de auto naar het noorden te rijden, heel veel plezier alvast!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2021 - 09:31  ·  #23
Als het mogelijk is zou ik vroeger gaan, juli bijvoorbeeld. Veel langer licht, dus je kunt veel langer doorrijden. En minder kans op slecht weer in het noorden.

Selected quotes for multi-quoting:   0