Hi allemaal,
Nog een elektronisch probleempje in mijn auto waar ik jullie hulp bij zou willen vragen.
In mijn V70 is er een niet-origineel setje ingebouwd voor parkeersensoren achter, ik denk dat dit is gebeurd nadat de auto ooit is aangereden en door de verzekering op deze manier is opgelost.
Het gaat om een Ampire PS400C set. Deze is niet direct aangesloten op het achteruitrijlicht, maar wordt ingeschakeld door een relais dat is aangesloten op het achteruitrijlicht. Ik verwacht dat degene die het heeft ingebouwd, is uitgegaan dat het achteruitrijlicht geen stabiele 12V geeft door de zelf-tests van CAN-bus. Zie ook deze link. Volgens mij is het aangesloten op deze manier (zie 2b. Bij canbus en/of spanning hoger dan 13,4 volt ).
Nu is het zo dat dit setje prima werkt (enkele pieptoon bij schakelen naar achteruit, piept bij naderen objecten), maar dat na het gebruiken van de achteruit (en dus het setje inclusief relais), het relais hard begint te zoemen. Als ik het relais aanraak, voel ik ook dat er vanalles gebeurt in dat kleine kastje.
Het relais betreft een Hella 4RA 965 400-00 met erop als rating 12V, 30A.
Is het relais gewoon aan het eind van zijn latijn? Of moet ik het zoeken in een slechte schakeling o.i.d.?
Ik weet dat dit niet direct een Volvo-specifieke vraag is, maar hopelijk kan een van de forumleden mij toch helpen hiermee!
Nog een elektronisch probleempje in mijn auto waar ik jullie hulp bij zou willen vragen.
In mijn V70 is er een niet-origineel setje ingebouwd voor parkeersensoren achter, ik denk dat dit is gebeurd nadat de auto ooit is aangereden en door de verzekering op deze manier is opgelost.
Het gaat om een Ampire PS400C set. Deze is niet direct aangesloten op het achteruitrijlicht, maar wordt ingeschakeld door een relais dat is aangesloten op het achteruitrijlicht. Ik verwacht dat degene die het heeft ingebouwd, is uitgegaan dat het achteruitrijlicht geen stabiele 12V geeft door de zelf-tests van CAN-bus. Zie ook deze link. Volgens mij is het aangesloten op deze manier (zie 2b. Bij canbus en/of spanning hoger dan 13,4 volt ).
Nu is het zo dat dit setje prima werkt (enkele pieptoon bij schakelen naar achteruit, piept bij naderen objecten), maar dat na het gebruiken van de achteruit (en dus het setje inclusief relais), het relais hard begint te zoemen. Als ik het relais aanraak, voel ik ook dat er vanalles gebeurt in dat kleine kastje.
Het relais betreft een Hella 4RA 965 400-00 met erop als rating 12V, 30A.
Is het relais gewoon aan het eind van zijn latijn? Of moet ik het zoeken in een slechte schakeling o.i.d.?
Ik weet dat dit niet direct een Volvo-specifieke vraag is, maar hopelijk kan een van de forumleden mij toch helpen hiermee!