Relatie problemen

 
 
 
 
 
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 16.11.2016 - 18:00  ·  #16
@roadrage
Welke app gebruik jij? Deze heeft volgens mij meer functies dan Torque pro, daar zie ik tenminste geen accu voltage.
roadrage
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 41
Berichten: 39
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 17.11.2016 - 10:43  ·  #17
Quote door volvo355

@roadrage
Welke app gebruik jij? Deze heeft volgens mij meer functies dan Torque pro, daar zie ik tenminste geen accu voltage.


Smart Control Free (OBD/ELM)

Torque pro is grappig en heb ik jaren gebruikt maar smart control is meer kant en klaar, ik ben er zeker over te preken.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 17.11.2016 - 12:17  ·  #18
Ik vind dat je te makkelijk aanneemt dat het de accu niet kan zijn.. wat als deze net voor jouw aanschaf al eens een knauw gehad heeft door helemaal leeg gespeeld te zijn of lang stilstaan?
een werkende dynamo icm rotte accu "hangt" aan het stationair oftewel laat je motor werken voor zijn brandstof, een rotte dynamo draait "vrij": test dit eens na starthulp met de stilo?
ik zou de accu eens een nachtje onder de lader hangen of al is het een tijdje aan de Stilo gewoon laten staan of met draaiende motor en dan kijken wat voor spanning ie heeft. is ie dan 12.8 + op het moment dat je hem afkoppelt laat je hem even staan en kijk je of ie niet onder de 12 volt keldert.
zo ja hang je hem terug in je volvo en start je hem eens en hou je dàn je spanning nog eens in de gaten..
nogmaals, zo zou ìk het doen..
en:
Domaso
 
Avatar
 
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 17.11.2016 - 15:36  ·  #19
Quote door Volvomannen

Voor wat betreft starthulp, staat over het algemeen in de instructieboekjes dat je dat niet met draaiende motor moet doen, ofwel contact uit. Juist vanwege risico op schade door spanningspieken vanuit de andere auto. Zal dus ook wel voor Volvo gelden.
Maar inderdaad kan het ook gewoon leeftijd zijn, of combinatie.

Ben het eens met eerdere suggesties. Spanning meten; kans dat spanningsregelaar defect is.

Suggesties rondom startvermogen? Uitgesloten. Startvermogen wordt geleverd door de accu.


roadrage
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 41
Berichten: 39
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 21.11.2016 - 14:50  ·  #20
update

Ik heb de dynamo er zaterdagmiddag uit gehengeld, ging makkelijker dan ik had verwacht.
De oude dynamo bleek een universele te zijn van het merk Stabeco en deze was er in 2012 in gehangen.
Alles weer netjes op zn plek gemonteerd. ik dacht nog dat word strugglen als ik de riem er weer omheen moet leggen maar ook dat ging vrij soepel. Goed de vrijloop poelie naar voren trekken en je legt hem zo over de stuurbekrachtegings pomp. Al met al een kleine 2uur voor nodig gehad en dit is inc. 3 hoosbuien van korte duur waardoor ik het werk even moest staken.
Enfin starten met behulp van de Stilo want zoals gezegd accu dood van de laatste paar x starten. De kabels eraf en ja hoor een nette en stabiele 14+ volt, de laadsysteem melding bleef weg en ik ben content. Zo ook mn accu blijft netjes op spanning als de motor niet draait. en start nu ook wat vlotter en met minder slagen.
Toen ik de dynamo eruit had gehaald even bekeken en het is vrij duidelijk wat er aan de hand was. de poelie heeft vrij loop naar voren en naar achter met een schroevendraaier erin om het binnenwerk even te blokkeren. En dit is bij de nieuwe niet zo.

Misschien fix ik die poelie een keer dan heb ik een "spare" op de plank liggen.

bedankt voor al jullie input en meedenken
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 21.11.2016 - 15:13  ·  #21
goed dat het geholpen heeft maar zet die "reserve" maar niet vast: hij hóórt vrijloop te hebben als je van het gas af gaat! (heb bij mijn classic net die vrijlooppoelie laten vervangen die dus vàst zat: voordeel is dat ie nog stroom gaf, nadeel is dat ie de riem en de spanner begon te slopen bij stationair en schakelen..
als je hier een nieuwe vrijlooppoelie op laat zetten kan het dan weer wèl werken.
roadrage
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 41
Berichten: 39
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 21.11.2016 - 15:22  ·  #22
Quote door 626Ronin

goed dat het geholpen heeft maar zet die "reserve" maar niet vast: hij hóórt vrijloop te hebben als je van het gas af gaat! (heb bij mijn classic net die vrijlooppoelie laten vervangen die dus vàst zat: voordeel is dat ie nog stroom gaf, nadeel is dat ie de riem en de spanner begon te slopen bij stationair en schakelen..
als je hier een nieuwe vrijlooppoelie op laat zetten kan het dan weer wèl werken.


de poelie hoort vrijloop te hebben inderdaad maar wel maar 1 kant op en dus niet beide.
daar zat het em in zegmaar.

zie dit filmpje waar hij voordoet hoe je deze test en hoe het hoort te werken vanaf 12m35sec kliklak

loopt een soortgelijk topicje over zag ik net waarin datzelfde ook word aangegeven door GRUNNS60 clickk
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 21.11.2016 - 19:52  ·  #23
waarom denk je dat ik die poelie van mijn dynamo heb laten vervangen?? filmpjes had ik al bekeken dus had ik zelf de diagnose al gedaan, wat ze eerst nog in twijfel trokken tot de riem eraf was, waarna ze me zelf lieten voelen hoe vast de oude zat en hoe een nieuwe hoorde te gaan met als voorbeeld een dynamo voor een diesel die er lag.

hier mijn verhaal:
topic.php?t=15520&page=fst_unread&highlight=
 
Selected quotes for multi-quoting:   0