Relatie problemen

 
 
 
 
 
roadrage
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 41
Berichten: 39
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Relatie problemen

 · 
Posted: 08.11.2016 - 12:03  ·  #1
Het botert niet echt zo goed tussen mij en de s60 ?

Eerst een aantal meldingen die zich in een week voordeden.

- ruitenwisservloeistof laag > ok, eitje, zo gefixed
- service vereist > logisch, na aanschaf heb ik hem een grote beurt gegeven en de melding was er nog niet dus nu weggehaald, et voila!
- laadsysteem service spoed > GRRR :sick: krijgen we nou?!

De laadsysteem melding kwam gister na boodschappen doen in het display.
Naar huis gereden en probeerde weer te herstarten, dit ging met pijn en moeite omdat de accu dus niet was bijgeladen.
En na 5min draaien kwam de melding weer tevoorschijn.
Het is een yuasa 140 amp uit half 2015, dus die is denk ik niet de boosdoener.
Dan rest er nog een onderdeel en dat is de dynamo.
Ik heb deze visueel nagelopen en er hangt niets los ofzo.

Multimeter heb ik niet maar gezien het feit dat de accu niet word bijgeladen is het veilig om aan te nemen dat het de dynamo betreft. pls correct me if im wrong.

Ik ga een dezer dagen bij AutoRima een gebruikte halen en wil deze er zelf inhangen.
Volgens diverse fora en how to's op jijbuis moet dit te doen zijn voor de gemiddelde sleutelaar?

Ik zie dat er onder de kap bij de euro 4 genoeg ruimte moet zijn om dit klusje te klaren los van dat de onderste turbo slang los moet en stuurbekrachtigingspomp even plaats moet maken en dat het hele geval met 3 bouten vast zit.

Zijn er nog tips, trucs, hindernissen ed. waar ik rekening mee moet houden ?
Alle advies is welkom.

EDIT: kan de oorzaak van dit defect te maken hebben met het feit dat ik afgelopen 4 weken zeker 3x iemand heb moeten helpen met starten dmv startkabels ? of is dit een gevalletje toeval en een dynamo die zn beste tijd heeft gehad. km stand 275K
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 08.11.2016 - 12:14  ·  #2
Het starten van andere auto's welke een mogelijk elektrisch probleem hebben met je eigen auto raad ik ten zeerste af. In geval van nood accu afkoppelen van auto en deze met startkabel aan andere lege accu hangen en dan starten.
Vervolgens weer inbouwen met contact op stand 2, en dan weet je zeker dat jou auto met zijn gevoelige ecu en spanningsbrug op de dynamo geen optater krijgen van de andere auto.
Een paar tikken met een hamer op het huis van de dynamo zouden eventueel de niet meer juist zittende koolborstels op de plek kunnen krijgen, mocht dit effect hebben hoor je dit direct aan de loop van de motor.
De kans bestaat ook dat je vrijlooppoelie van je dynamo alleen maar vrij loopt, en dus de dynamo niet meer meeneemt, echter voor vervanging hiervan moet je wat meer expertise hebben, zou dan voor een ruil van Rima gaan.
Succes
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5096
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 08.11.2016 - 12:17  ·  #3
Een dynamo kan zo uit het niets de geest geven.
zou eerst een gaan meten met een voltmeter.
meten is weten :-)

Op de dynamo zitten relais die nog wel eens kapot gaan.
maar als jij koelvloeistof of stuurbekrachtigings olie in de dynamo heb gehad kan hij al gaan hemelen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4832
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 08.11.2016 - 12:17  ·  #4
Dynamo kan best aan het einde geweest zijn.
Ik heb ooit eens gelezen dat als de dynamo met starten te zwaar belast is dat deze daardoor kapot kan gaan.

Of het een broodje aap verhaal is weet ik niet.

Het had temaken met het vermogen wat de te starten auto vraagt en het vermogen wat een dynamo kan leveren.
Daarom moet je met een daf 33 geen grote volvo willen starten.

Benieuwd of anderen hier goede info over hebben.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 47
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 08.11.2016 - 12:42  ·  #5
Ik weet dat Volvo electronica erg gevoelig is met (piek)spanningen. Er is hier ook een hele tijd terug een verhaal geweest van iemand die de auto stuk had vanwege starten met een starhulp (booster). Ik ben daardoor erg huiverig iets electronisch aan de volvo te doen.
MikeS80
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 49
Berichten: 251
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 08.11.2016 - 13:33  ·  #6
Hoewel ik het al jaren zo (fout) deed , las ik onlangs dat je nooit de startkabel (-) aan de (-) van de te starten auto moet hangen, maar aan het chassis.

Dus plus op plus en min aan het chassis. Iets over kromtrekken van platen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 08.11.2016 - 15:32  ·  #7
Als je dynamo de geest geeft en je hebt tijd en zin loont het de moeite om te kijken of se koolborstels niet op zijn. Vervangen is tientjeswerk. Gebruukte dynamo is ook een optie maar garantie tot de hoek. Robarckobv in almere levert white label dynamos tegen een redelijke prijs. 180 euro nieuw. Heb er sinds dezomer een in zitten. Doet t prima.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 10.11.2016 - 00:00  ·  #8
Voor wat betreft starthulp, staat over het algemeen in de instructieboekjes dat je dat niet met draaiende motor moet doen, ofwel contact uit. Juist vanwege risico op schade door spanningspieken vanuit de andere auto. Zal dus ook wel voor Volvo gelden.
Maar inderdaad kan het ook gewoon leeftijd zijn, of combinatie.

Ben het eens met eerdere suggesties. Spanning meten; kans dat spanningsregelaar defect is.

Suggesties rondom startvermogen? Uitgesloten. Startvermogen wordt geleverd door de accu.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 10.11.2016 - 06:58  ·  #9
Quote door grrroovedude

Als je dynamo de geest geeft en je hebt tijd en zin loont het de moeite om te kijken of se koolborstels niet op zijn. Vervangen is tientjeswerk. Gebruukte dynamo is ook een optie maar garantie tot de hoek. Robarckobv in almere levert white label dynamos tegen een redelijke prijs. 180 euro nieuw. Heb er sinds dezomer een in zitten. Doet t prima.

Zou ook mijn tip zijn. Of als je handig bent zelf de koolborstels vervangen. Tweedehands is het ook altijd maar afwachten hoe het eraan toe is. Je kunt ook zelf een gereviseerde kopen natuurlijk, maar dat liep hier in de buurt ook richting de 200 euro.
roadrage
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 41
Berichten: 39
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 11.11.2016 - 12:52  ·  #10
update

Ik heb een 2e hands gescoord bij de sloop. Omdat ik deze er nogal "gebruikt" uit vond zien en de mijne er nog vers uit ziet moet ik de conclusie trekken dat mijn dynamo er niet sinds het begin in zit. Dit icm een accu die uit 2015 komt denk ik dat beide destijds zijn vervangen. Dat is dus een van de nadelen van het kopen van een auto zonder bekende historie. De accu gemeten die gaf 11.8v en tijdens draaien motor was dit zelfs 10.9 dus word niet bijgeladen. Gisteravond heb ik de spanningsregelaar?(heet dit zo?) van de 2e hands afgehaald en vanochtend gewisseld met die van de dynamo in de auto. Geen succes :'(
Na 10 sec was de laadsysteem service spoed melding er weer. Dus toch de dynamo zelf? Er van uit gaand dat dynamo niet ouder is dan 2jaar or so en ook nog nieuw uit ziet zou je niet verwachten dat die nu al de geest geeft? Wat me ook opviel is dat de nr's op de spanningsregelaars niet exact overeenkomen en dit baart mij ook wel zorgen. Kan iemand misschien aangeven of deze wel 1 op 1 uitwisselbaar zijn? zien foto's. Online is te vinden dat er een verschil zit intern tussen de dynamo's van voor 2005 en na.
Heb ik misschien een van voor 2005 gezien de onderdeel nrs, of zal ik morgen toch de gehele dynamo vervangen en see whats up.

huidig.


sloop
meijer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 77
Berichten: 508
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 11.11.2016 - 13:34  ·  #11
Hallo roadrage

Ik heb geen wiring diagram van de s60 2006

Ik heb de wiring diagram van de s60 2005 bekeken en daar wordt de dynamo aan gestuurd via een een draad uit de CEM (serial data), dit is misschien bij de 2006 ook het geval, als dit zo is controleer of deze verbinding goed is. (met een scoop).

Groeten BUM
roadrage
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 41
Berichten: 39
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 11.11.2016 - 14:18  ·  #12
ja hij is van een s60 uit 2006 zei de beste man nog <_<

na wat surfen kom ik het volgende tegen

huidige spanningregelaar
https://www.dutchcarparts.nl/3…+212_-_574

sloop variant
https://www.dutchcarparts.nl/1…+207_-_574

daar is te zien onder het tabje "past op" dat bij de sloop variant NIET mijn auto erbij staat.. sterker nog dat is al te zien aan de URL zelf.. zucht..

waste of time


@meijer: een o'scoop heb ik niet tot mijn beschikking helaas, wel een multimeter met nogal wat functies maar of dat daar ook mee kan? electra is niet mijn beste skill zegmaar..
Ik zet morgen de regelaar weer terug op de dynamo omdat deze dus weer terug naar de sloop moet en ik mn centen terug wil danwel een juiste variant maar denk niet dat ze die hebben daar het een universele toko is.
Ik zal eens checken met AutoRima of zij wel de juiste hebben liggen.
meijer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 77
Berichten: 508
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 11.11.2016 - 17:41  ·  #13
Hallo roadrage

het is verstandig dat je even met bosch contact opneemt om et vragen wat de verschillen zijn in werking als in de data communicatie.

Groeten BUM
roadrage
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 41
Berichten: 39
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 16.11.2016 - 13:59  ·  #14
Zo ben ik weer. In het weekend het eea. kunnen testen. Eerst de wagen gestart met hulp van de Stilo van mijn vriendin.
Toen deze nog aan elkaar hingen heb ik eerst op de dynamo gemeten 12.8v mede doordat de Stilo ook stond te draaien. (zonder volvo eraan is de Stilo 13.9 steady)
Toen de kabels eraf en zag ik het dirct inkakken naar 11.8v dus dat is al niet goed. De laad systeem service spoed melding kwam na een minuut of 5 weer tevoorschijn. Toen weer gemeten 8.9v :o conclusie dynamo op zn eind.
De spanningregelaar vervangen ed. laat ik voor wat het is omdat ik heb gemeten door op de plus draad vd dynamo en de min van de behuizing dynamo te pakken. waarmee ik deze regelaar dus al heb overegeslagen. en zo ook op de accu zelf met dezelfde waardes. Je zou verwachten dat het systeem al een melding geeft bij lager dan let's say 12v (draaiend) ipv pas onder de 10v.
Wat mij dus opviel tijdens het starten met kabels dat de d5 direct aan sloeg in nog geen 2 omwentelingen. Zoals het heurt eigenlijk. Terwijl sinds ik de wagen heb deze altijd 4/5 omwentelingen nodig had. Ik dacht nog goh dat is langer dan andere d5's die ik ken. Enfin hij sloeg consequent bij slag 5 aan dus ik dacht "product eigenachap" en had er geen erg in zolang die maar start.
Later bedacht ik..dan moet de accu dus sinds dag 1 niet goed bijgeladen zijn. Ik kon mij nog herinneren dat ik eens een screenshot had gemaakt toen ik de wagen via bleutooth obd had connected.
Ik zoeken en zoeken in mn backups omdat ik ondertussen op een ander toestel ben overgestapt en ja hoor zie foto.
Maw de dynamo was al bij de aankoop niet meer 100%
vandaag of morgen krijg ik er een van AutoRima binnen en dan weer aan de knutsel.

word vervolgd.

GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Relatie problemen

 · 
Posted: 16.11.2016 - 17:32  ·  #15
lijkt me juiste conclusie en oplossing :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0