D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

Wanneer wordt de politiek nu eens consequent en eerlijk?

 
 
 
 
 
Willem Quist
 
Avatar
 
Subject:

D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 12:02  ·  #1
Al jaren stoor ik me aan het feit dat wij met de keuze van onze auto speciaal gekozen hebben voor een relatief schone, veilige, duurzame en zuinige gezinsauto: V70 D5 dus, en een torenhoge rijtuigenbelasting moeten (euro 440,00 pm) betalen alhoewel de meeste van de keuzecriteria in lijn zijn met de politiek van deze tijd. Is er geen mogelijkheid om via dit forum eens een vuist te ballen om de zaken in Den Haag eens aan te gaan kaarten of de TV? Ik weet het dat de regering de auto als een heilig melkkoetje ziet, daar heb ik het zelfs met Alexander Pechteld van D66 over gehad toen wij samen bij Volvo aan het wachten waren om onze auto te servicen, maar toch, als we Volvo een duurzaamheidsklasse zouden moeten geven dan viel die zomaar in Klasse A, geloof mij maar. Als je alleen al naar de levensduur van de Volvo's kijkt dan zijn het toch geen fiatjes of Hyundais? Ik zie zoveel mooie, al oude Volvo's rondrijden dus hoeft er een heel stuk minder energie en materiaal verbruikt te worden om weer een nieuwe auto te maken. En dan rij ik met mijn D5 enorm zuinig en haal ik vrij vaak de 1:20 (echt en niet de computer).
Nu mag ik zelfs ook niet meer een paar steden in in Nederland omdat mijn dieselauto te oud is?? :devil:
Moeten wij maar gewoon als makke schaapjes de regeltjes van de politiek die wij in het zadel geroepen hebben te tolereren?
Toen ik het vorig jaar bij Volvo aankaartte kreeg ik als dooddoener te horen dat ik een Volvorijder ben en dus wel een goed gevulde portemonnaie moest hebben zodat ik me er eigenlijk niet druk over hoefde te maken... Dat vond ik wel een behoorlijke misser en ik hoop dat Volvo zijn personeel voortaan iets beter voorlicht.
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 12:11  ·  #2
Ik denk dat we in Nederland ook in dit geval compleet de weg kwijt zijn! Ook ik heb een D5 bjr 2004 met een retrofit roetfilter en volgens de berichten die nu in de pers komen zou ik aanmerking kunnen komen voor een sloopregeling in sommige gemeentes. In ieder geval krijg ik geen parkeervergunning (Ook zo'n mooie uitvinding!) voor deze auto.

In Duitsland, waar ze al jaren werken met milieuzones krijg ik voor dezelfde auto een groene umweltplakette, nummer 4 of te wel de hoogst mogelijke (schone) klasse!

Wie weet mag het zeggen!

Groet, Hans.
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 53
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 12:21  ·  #3
Daarom is belasting betalen naar rijden niet zo slecht.....kilometerheffing....Dan moet natuurlijk wel de houderschapsbelasting dr af.
Rij en verbruik je veel........betaal je Meer. Je bedenkt vantevoren of het ritje nodig is of gecombineerd kan worden.

Ik betaal voor een V70 D5 2002 ongeveer 600 euro per jaar........Gaat hier op Kw/Pk....Is ook niet eerlijk. Als of ik de wegen Meer belast?! Maar ja, in ieder geval niet zo extreem hoog als in Nederland. En rijden doe ik Maar 17.000 per jaar.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 12:33  ·  #4
Je betaalt geen €440,- pm maar per kwartaal en 1:20? Misschien soms, in de meest ideale omstandigheden.
Petrus64
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 12:47  ·  #5
en omdat we te lui zijn om er tegen te protesteren.. <_<
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 13:36  ·  #6
je kan ook gewoon kiezen met je benen/wielen: verhuis naar B of D. Dat hebben meerdere van mijn collega's ook gedaan. In B: goedkopere huizen met meer grond, goedkoper autorijden, goedkopere goeie gezondheidszorg, goeie (betere?) scholing.

Zelf shop ik tegenwoordig in B: LPG is daar 25%(!!) goedkoper 81ct in NL, 61ct in B. Bij benzine en diesel is de situatie vergelijkbaar. Dus soms gooi ik ook de B-tank vol en neem ik ook een grote jerrycan vol mee voor de motor.
Dan ook nog even ter plekke boodschappen doen en dan heb ik meerdere 10tjes bespaard. Over het jaar telt dat best leuk op.

ik ken ook transportbedrijven die hun chauffeurs altijd laten tanken in het buitenland, daar gaat het om 10duizenden liters!

En de accijns komt niet bij de Haagse graaiers terecht.
Voor de NL winkeliers in het grensgebied is het natuurlijk wel heel erg sneu.
Alex9719
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwveen
Leeftijd: 47
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 13:54  ·  #7
440 euro per maand? Lijkt me niet... Maar, leuk geprobeerd...
Structureel 1:20? Lijkt me ook niet.... Tenzij je altijd meegezogen wordt door vrachtwagens (met andere woorden, bumperklevend 87km/u)

De allerbeste oplossing voor jou? De nieuwe V70 D2, is A-klasse auto, gemiddeld verbruik van 1:23, daar moet jij dus wel 1:30 mee kunnen halen..

En, je rijdt ook nog steeds Volvo.... Isse simpel...

8-)
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 14:02  ·  #8
Als je genaaid wordt moet je zorgen dat 't lekker is.

Dus laat ik iedere morgen mijn derrière zakken in een verwarmde lederen zetel, tik de automaat in D, geef een druk op de knop van een uitstekende audioinstallatie - inmiddels is de volautomatische airco lekker op temperatuur - en voeg op de snelweg in alle comfort net wat sneller in dan de andere Jan Modalen in hun Golfjes/Focusjes/whatever.

Kortom: ik ben gestopt met mezelf druk maken over wegenbelasting, brandstofaccijns en dergelijke.
jjeronimus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weeze
Leeftijd: 42
Berichten: 165
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 14:05  ·  #9
Quote door Bootsman

In Duitsland, waar ze al jaren werken met milieuzones krijg ik voor dezelfde auto een groene umweltplakette, nummer 4 of te wel de hoogst mogelijke (schone) klasse!

Wie weet mag het zeggen!

Groet, Hans.


Niet geheel correct, de D5 krijgt maximaal euro 4 uit 6
Dit betekent wel idd een groene "Umwelt"-stikker.

De euro-klasses hebben met belasting te maken X-bedrag x aantal begonnen 100cc motorinhoud is de verschuldigde belasting.

Mijn 2.5T krijgt euro 5 met wederom een groene sticker.

2502cc is 26 x €6,73 = €174,98 belasting. Per Jaar. :devil:

Voor een D5 is het met roetfilter €386,-
Zonder roetfilter €416,-
Dit alles per jaar natuurlijk! :D
EdwardP
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amstelveen
Leeftijd: 58
Homepage: camerafilterwebsho…
Berichten: 394
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 14:24  ·  #10
Quote door OttoV

Als je genaaid wordt moet je zorgen dat 't lekker is.

Dus laat ik iedere morgen mijn derrière zakken in een verwarmde lederen zetel, tik de automaat in D, geef een druk op de knop van een uitstekende audioinstallatie - inmiddels is de volautomatische airco lekker op temperatuur - en voeg op de snelweg in alle comfort net wat sneller in dan de andere Jan Modalen in hun Golfjes/Focusjes/whatever.

Kortom: ik ben gestopt met mezelf druk maken over wegenbelasting, brandstofaccijns en dergelijke.


Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
En ik was me bewust van die kosten toen ik de auto kocht.
1:20???
Over 25.000 km gemeten rijd ik 1:13, 1:20 haal ik alleen als ik 90 rijd met de cc aan :'(
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 14:35  ·  #11
@jjeronimus,

Niet geheel correct, de D5 krijgt maximaal euro 4 uit 6
Dit betekent wel idd een groene "Umwelt"-stikker.


Heeft naar mijn mening niets met Euroclassificatie voor dieselmotoren te maken. De allernieuwste milieuzuinige benzine auto's krijgen ook een "groene 4". Een hogere gradatie is er niet.

Groet, Hans.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 16:25  ·  #12
Heb zomaar het vermoeden dat TS toch op iets andere reacties hoopte... :D
jjeronimus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weeze
Leeftijd: 42
Berichten: 165
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 17:03  ·  #13
@ Hans

Het zijn twee verschillende dingen.

De Euro-Classificatie is voor de belasting.

De sticker deelt de auto in op milieu-klasse om een bepaald stedelijk gebied in te mogen.

Euro 1 ---> Krijgt geen sticker
Euro 2 en 1 met roetfilter = Umwelt-zone 2 ---> Rode sticker
Euro 3 en 2 met roetfilter = Umweltzone 3 ---> Gele sticker
Euro 4 en beter + 3 met Roetfilter= Umweltzone 4 ---> Groene sticker
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 18:27  ·  #14
Of nog makkelijker; benzine na 1992 krijgt een groene sticker,
Diesel na 1-1-2006 krijgt een groene sticker.

En ook ik ben gestopt om me druk te maken om dingen waar ik geen invloed op heb, zowel zakelijk, privé, belastingen, etc. Leeft een stuk prettiger, en alles gaat gewoon verder ook als je je niet opwindt.
We wonen in een duur land waar den haag maar 1 doel heeft en dat is zoveel mogelijk geld bij de burgers wegtrekken.
Als je bedenkt dat benzine structureel duurder wordt, zal het ooit €4 per liter kosten. Een liter melk kostte ooit ook 25 cent (f).
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: D5 is relatief schoon en V70 een duurzame, veilge auto, waarom zo'n belachelijk hoge rijtuigenbelasting?

 · 
Posted: 15.01.2014 - 18:29  ·  #15
JJeronimus.

Je zult wel gelijk hebben. Maar dit feitelijk de discussie niet. Het gaat om het feit dat een bepaalde auto in NL volgens de politiek eigenlijk gesloopt zou moeten worden vanwege de vervuiling die deze auto veroorzaakt en als je hem niet sloopt betaal je je blauw aan MRB. Mijn punt is dat ze hier gek zijn omdat ik D voor dezelfde auto een groene Plakette krijg! O-)

Groet, Hans
 
Selected quotes for multi-quoting:   0