Cupping voel je door "weerhaken" als je over het loopvlak voelt met en tegen de looprichting in.
Cuppen heeft meestal alleen meer herrie als gevolg en niet zozeer trillen. Overigens iets waar onze auto's gevoelig voor zijn (cuppen, that is)
"Bobbelen" zou ik niet bij cuppen als woord gebruiken, dus dat is misschien een ander issue, wat misschien wel tot trillen kan leiden.
Als vuistregel is trillen boven de 100 een indicatie voor een probleem op de achteras, dus je begint de zoektocht op de goeie plek
Zoals bijvoorbeeld bigdog ook kan bevestigen, is trillen echter ontzettend lastig op te sporen en is het vooral een kwestie van zaken uitsluiten.
Wat het dichtst bij huis is, is uiteraard de balans van je achterwielen. Hoeveel lood, hoe lang geleden etc? Zorg dat het contactvlak tussen naaf en velg ook uiterst schoon is. En zorg dat het zaakje goed past (vooral van belang bij aftermarket / niet originele velgen met bijvoorbeeld spacers ertussen)
Een onbalans in schijf of een slecht teruglopende remklauw kunnen ook trillingen veroorzaken, waar het aanlopen wat je beschrijft een symptoom van kan zijn. Kan ook een kwestie van aangekoekt vuil/remblok-deposit zijn. Een aantal keer flink remmen (maar dan ook flink; zoek bijvoorbeeld eens op "brake in procedure") en goed laten afkoelen (niet wegzetten met snoeihete schijven!) kan misschien soelaas bieden.
Als dat allemaal niet helpt, zou ik schijven (en blokken) vervangen. Omdat je dan de spullen eraf hebt liggen is dat een mooi moment om te zorgen dat beide klauwen goed gangbaar zijn (geleidebouten en zuiger). Vuil eraf halen dus en goed insmeren met voor remmerij geschikt smeermiddel (hoge temperaturen!).
Afhankelijk van de leeftijd van je auto is het vervangen van de remschoenen van je handrem ook een goed idee. Die willen wel eens geruisloos vergaan en voor issues zorgen.
Zijn we dan uitgetruukt? Nee, nog lang niet, maar dit zouden mijn eerste stappen zijn