Vandaag de remblokken gewisseld. Brembo blok had een rare plek er in. Vreemd? Maar getril is er nog. Voelt wel anders. Ben er nu achter dat de auto recht blijft rijden bij het remmen. Maar het niet allen het stuur is dat trilt. Gehele auto. Heb het stuur los gelaten en merkte het toen op. Rem voelt stil in pendaal.
Dag heren, de laatste update van dit verhaal. Trillen is opgelost. Heb de remschijven laten afdraaien en alles opnieuw schoongemaakt en gemonteerd. Schijven bleken toch krom, al waren ze pas een paar weken oud. Was al geen fan van de eerdere genoemde inremprocedure maar heb het idee dat er toen wat fout is gegaan. Wellicht van mij kant, maar weet wel dat ik die nu maar even niet ga doen en vooral ga genieten van een trill lozen Volvo.
Toch lijkt het vooral de N zelf die hyper gevoelig is voor trillingen.
Ook ik heb bij mijn vorige N ook een keer tot het punt gestaan tot het afdraaien van de schijven.
De 1e keer net voor de vakantie en herstel was niet meer te realiseren qua planning
Rijdend door de Alpen viel mij op een gegeven moment op dat het trillen verdwenen was, en dat de remmen beter bijten.
Eenmaal thuis ervaarde ik na de een half jaar later in de winter opnieuw trillingen.
Mijn idee is dat de wagens gevoelig zijn voor lafjes remmen.
Zelf ben ik een rijder die veel uit laat rollen, en af en toe zacht bijremt..
Zolang ik mijzelf dwong om op gezette tijden de voetrem fors aan te remmen had ik geen last van trillingen.
Verder heb ik hier nooit geen studie van gemaakt. Ik heb er 200.000km mee gereden en de rem nooit hoeven vervangen.
Nu in de NN heb ik dezelfde rijstijl, maar gevoelsmatig heeft deze er minder last van.
Mijn idee is dat de wagens gevoelig zijn voor lafjes remmen.
Zelf ben ik een rijder die veel uit laat rollen, en af en toe zacht bijremt..
Zolang ik mijzelf dwong om op gezette tijden de voetrem fors aan te remmen had ik geen last van trillingen.
Ik heb die indruk ook. Zelf nooit last gehad van trillingen bij remmen met de Volvo's, maar hier met al die hellingen en bochten moet je sowieso regelmatig aardig doorremmen. Toch probeer ik ook bewust af en toe wat straffer te remmen, door bijv. als ik alleen in de auto zit en de snelweg afkom en er niemand achter me zit, wat langer te wachten op de afrit om te remmen, en rem ik bijv. in de helft van de afstand als ik die normaal zou doen. Niet gevaarlijk hard, maar wel dat je wat in de riem gedrukt wordt. Doe ik vanwege het comfort niet als ik passagiers heb. Maar dan wel tijdig loslaten om te laten uitrollen om de schijven te laten afkoelen (ipv stilstaan met de blokken op de schijven geklemd). Ik heb nog nooit last gehad van trillingen / stempelen etc. en ik heb veel verschillende auto's gereden, ook met onbekende en goedkopere merken remmateriaal - al zou ik nu, als het even kan, vanwege goede ervaringen van mijzelf en anderen, altijd voor Ate kiezen voor zowel blokken als schijven.
Zucht zucht zucht, na een tijd heerlijk trilling vrij gereden tehebben. Toch weer een tril tijdens het remmen van 130km/pu. Zouden ze nou alweer krom zijn? Of ligt het........ ik ben benieuwd wat jullie er van denken, ik denk aan me winterset. Sinds die er op zit merk ik het pas. Het zijn Vredesteinen Xtreme S winterbanden die wel een lichte cupp rand hebben. Die wil ik nog wat oprijden voor er nieuwen opkomen. Alleen het stuur trilt, niet altijd als ik wat harder terug rem en het rempedaal blijft keurig stil.
Kromme of gestempelde schijven zou je wel in het rempedaal voelen lijkt me. Ik zou eerder aan de banden denken. Cuppen laat zich niet altijd voelen, maar net als die zaagrandjes iets doen wat ze niet moeten doen. Toch... trillen door cuppen, ik weet het niet. Cuppen is doorgaans continu rondom de band, terwijl je bij trillen eerder aan een plaatselijke afwijking zou denken, bijv. een bobbel of een indeuking. Hoe hebben je winterbanden opgeslagen gelegen? Netjes op een wielenstandaard, of lagen ze opgestapeld of stonden ze in een rek? Bij de laatste 2 opties is het goed mogelijk dat zich een afwijking in de band heeft gevormd (loopvlak of wang) die je nu voelt. In een rek moeten ze eigenlijk gedraaid worden om de zoveel tijd (maar welke bandenboer of eigenaar doet dat...?) en stapelen... tja, ik zou het niet doen voor zoveel maanden achtereen (wat kost zo'n rekje nu eenmaal), maar als je het doet dan zou je alsnog de onderste band bovenop moeten leggen om de zoveel tijd.
Ik had ook trillende remmen, en weet het aan de goedkope febi blokken. Dus ook bosch blokken bij de bosch schijven gekocht. Na het inremmen was het heerlijk remmen zoals het hoort. Maar, na enige maanden kwam het trillen weer terug......
Het zit er nog steeds in, best ergerlijk, maar ik weet zo niet wat er aan te doen voor een definitieve oplossing.
Volvo koopt de remschijven voor zover ik weet bij ATE en TRW in, remblokken komen qua ijzeren omhulling van ATE en TRW, frictiemateriaal van Galfer en Jurid. Wel opvallend, Poika heeft gewone (dus niet de keramische) Brembo blokken voor op mijn auto gezet, daar worden de velgen nauwelijks zwart van. Achter heeft de dealer een jaar eerder originele Volvo blokken (TRW/Galfer) gemonteerd, en die geven me toch een partij remstof!