Dat zou je zeggen, maar zolang het remblok netjes tot aan de buitenrand van de grotere schijf ligt, maakt het wel degelijk verschil. ik kan het niet berekenen, maar het gaat om het krachtmoment op de as. Moment = kracht x arm waarbij de remkracht (druk) hetzelfde blijft (want dezelfde remklauw), maar wel met een groter blok waarbij de buitenrand 1cm verderaf van de kern van het wiel staat. Dat geeft je een grotere arm, dus grotere remkracht. En ik zit me te bedenken dat die buitenste centimeter van de schijf ook met meer snelheid langs het remblok raast dan de delen die dichter bij de kern liggen (uiteraard zelfde # omwentelingen als de rest van de schijf, maar wel met een grotere diameter), dus meer frictie genereert, dus meer hitte produceert, dus meer kinetische energie omzet in hitte, dus meer remt, maar ik kan me vergissen... zoals een collega (ingenieur) eens zei: "er zijn maar 2 soorten mensen, ingenieurs en inferieurs". Laat ik nou bij de laatste horen...