Rembekrachtiger en Anti Skid - service vereist

S80 - 2004

hnoordhuis
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

Rembekrachtiger en Anti Skid - service vereist

· 
Posted: 01.02.2025 - 11:18  ·  #1
Hoi allen,
Sinds een aantal weken rijd ik in een S80 - 2004, ik heb mijn 940 - 1994 verkocht omdat ik wat nieuwer (lees: minder onderhoud) wilde rijden.
Hij rijdt heerlijk, maar er zijn twee meldingen die consequent terugkomen, de bekende meldingen, maar het matcht net niet met alle andere berichten die ik lees:
- ABS Anti-skid service vereist
- Rembekrachtiger service vereist

Alles werkt gewoon, ook de cruisecontrol (ik heb gelezen dat die nog al eens uitvalt bij deze storing, bij mij niet)
De storing is er niet altijd. Soms is ie er helemaal niet.
Andere momenten is de storing: Anti-skid tijdelijk uitgeschakeld. Als je dan gaat rijden heb je kans dat de melding binnen 5 seconden verdwenen is, of de eerstgenoemde storingsmeldingen verschijnen dan en deze storing verdwijnt.

Ik heb een aantal dingen gedaan:
- accu vervangen, die was nog niet helemaal op het einde maar wel zwak
- Uitlezen + wissen. Daarmee waren de storingen (even) weg.
- ABS - sensoren gecheckt/schoongemaakt. waren nauwelijks vies. Rechtsvoor een miniem aanraakspoortje.
- ABS - ringen visueel geïnspecteerd. Ze zijn niet nieuw maar ook niet stuk.
- Asbouten aangedraaid, linksvoor zat goed vast, rechtsvoor niet. Die heb ik een paar slagen aan kunnen draaien en op 50 Nm gezet.
- Alle zekeringen zijn nog heel
- Opnieuw uitgelezen, een aantal meldingen, de volgende meldingen konden niet gewist worden (bij stilstaande auto):
  • ABS0070 - voeding voor de pomp motor ontbreekt (er wordt bij de melding gesproken over zekering 4, maar dat is een andere zekering)
    CCM0040 - luchtkwaliteitssensor - interne fout
    CEM1A5F - communicatie met remregeleenheid (BCM) signaal ontbreekt
    CEM1A59 - communicatie met audiomodule (AUM) interne fout

Volgens de uitleesunit is dit trouwens modeljaar 2005.
Op 20 februari staat er een APK gepland, dan moet de ABS storing eigenlijk verholpen zijn. Dat betekent dat ik nog best wat kan doen.

Ik weet alleen niet goed waar ik verder moet. Heeft iemand van jullie een goede suggestie?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet, Henk
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Rembekrachtiger en Anti Skid - service vereist

· 
Posted: 01.02.2025 - 12:29  ·  #2
mrsillywalks
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2025 - 13:44  ·  #3
BCM al laten repareren? Deze lijkt mij eerder de boosdoener omdat de pomp het niet doet.

De fout zit meestal bij de 12v pinnen in de BCM, dit zijn geschoten soldeernietjes en er komt ruimte in.
S80tig
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2025 - 16:06  ·  #4
Helemaal eens met hersolderen BCM. Lost veel issues op en ook deze (90% zekerheid).
Van een andere s80 2004 facelift model rijder ;-)
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2025 - 18:25  ·  #5

Op 20 februari staat er een APK gepland, dan moet de ABS storing eigenlijk verholpen zijn.

Weet je dat dit voor auto's van voor 31 december 2017 geen afkeurpunt is? Zie link hieronder, punt 11.

https://apk-handboek.rdw.nl/pe…inrichting
hnoordhuis
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2025 - 22:29  ·  #6
Bedankt voor jullie waardevolle input.

@Richard - Ik heb hem niet uitgelezen met Vida maar met iCarsoft, gewoon uitgelezen via OBD2. Reden: deze heb ik nu even kunnen lenen, Vida heb ik niet.
De remdruk sensoren wil ik ook wel checken, hoe kan ik die controleren? Kan ik die doormeten?

@Ramon, @Mrsillywalks - Ik ben van plan om die unit te laten doorsolderen.
Ik verwacht dat het doorsolderen van de unit soelaas kan bieden. Dat verwachtte ik ook al toen ik de naafbout een paar slagen vast kon draaien trouwens, maar dit zijn hoe dan ook allemaal verbeteringen.

@Ludo, Wat super, dat je even meldt dat het voor deze auto geen apk eis is. Dat haalt de druk echt weg. :-)

Vandaag trouwens twee ritjes zonder foutmelding gehad. Het eerste ritje begon wel met 'AntiSkid tijdelijk uitgeschakeld'. Die ging na een paar meter uit en toen was het dashboard schoon. Het tweede ritje gaf zelfs die melding niet. Toen ik na het tweede ritje thuis kwam, heb ik de motor laten draaien en direct de boel weer uitgelezen. De remgerelateerde meldingen konden nu gewist worden.
Er was nog een andere melding die ik eerder niet had gezien:
CEM-1F00 Engine Control Module (ECM), Software. Faulty Signal
Ook deze foutmelding kon ik wissen, ik ben benieuwd of die terugkomt.
De derde rit begon zonder melding, maar na een paar honderd meter stonden de meldingen er weer in volle glorie. Het begint bijna vertrouwd te raken. Straks ga ik ze nog missen als ze weg zijn. ;-)

Henk
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 01.02.2025 - 23:23  ·  #7
mbt modeljaar gaat volvo ongeveer halverwege het jaar al over naar het volgende modeljaar. stat dus ook in je VIN code : https://en.wikibooks.org/wiki/…n_Numbers_(VIN_codes)/Model_year

hele vin code uitgelegd: https://en.wikibooks.org/wiki/…n_Numbers_(VIN_codes)/Volvo/VIN_Codes
S80tig
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2025 - 12:45  ·  #8
Hoi,
Zo te horen is het ook eens nodig om alle kabels langs te lopen en connectoren te cleanen met deoxit gold. En dan met Stabilant 22 in te smeren. Heb zelf dat hele ritsje ook gedaan en heel veel opgelost op die manier. Heb ook zelf mijn ECM, TCM, BCM en CEM opnieuw gesoldeerd.
mrsillywalks
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2025 - 16:05  ·  #9
Quote door hnoordhuis

Vandaag trouwens twee ritjes zonder foutmelding gehad. Het eerste ritje begon wel met 'AntiSkid tijdelijk uitgeschakeld'. Die ging na een paar meter uit en toen was het dashboard schoon. Het tweede ritje gaf zelfs die melding niet. Toen ik na het tweede ritje thuis kwam, heb ik de motor laten draaien en direct de boel weer uitgelezen. De remgerelateerde meldingen konden nu gewist worden.
Er was nog een andere melding die ik eerder niet had gezien:
CEM-1F00 Engine Control Module (ECM), Software. Faulty Signal
Ook deze foutmelding kon ik wissen, ik ben benieuwd of die terugkomt.
De derde rit begon zonder melding, maar na een paar honderd meter stonden de meldingen er weer in volle glorie. Het begint bijna vertrouwd te raken. Straks ga ik ze nog missen als ze weg zijn. ;-)

Henk

Dit maakt het voor mij duidelijk dat het de BCM is. Op de 2.5T zijn het alleen de meldingen met vochtig weer. Met droog weer krijg ik geen meldingen. Ik moet verder nog alle stekkers nalopen, maar het schijnt dat de BCM ook rare ECM meldingen kan generen. Dit komt omdat ze beiden op hoge snelheid netwerk zitten van het CANbus netwerk.
S80tig
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2025 - 17:46  ·  #10
Helemaal eens met John Cleese.
Ik wil hem ook wel solderen voor je.
hnoordhuis
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2025 - 08:49  ·  #11
Gisteravond heb ik wat moed verzameld en heb ik samen met een vriend de ABS unit doorgesoldeerd.

Voorbereiding:
Female Torx dopje gekocht (E5 of RTX.5), best een special, € 8,=
Om de doos te openen heb ik een Dremel-achtig apparaatje gekocht bij de Action, € 17,50 geloof ik.

In elkaar gelijmd met Polyflex. Stekkers gemonteerd met contactspray.

Om 19:30u begonnen, om 22:00u klaar.

Na montage waren bij het proefrijden de foutmeldingen voorbij. Nu wacht ik even af, ik houd jullie op de hoogte.

Henk
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 04.02.2025 - 09:30  ·  #12
Klinkt goed in ieder geval.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 04.02.2025 - 10:54  ·  #13
Chapeau!
Geen foto's gemaakt?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.02.2025 - 13:04  ·  #14
+1 pics or it didn’t happen 😄
hnoordhuis
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2025 - 15:43  ·  #15
Nee helaas geen foto's gemaakt. Dit was vooral spannend: Ik ben niet zo'n held met een soldeerbout, die vriend van mij is ook geen professional.
Je brengt best wat warmte in zo'n print en ik hoopte dat er geen nieuwe foutmeldingen zouden komen. :-)
Ook moest de boel dezelfde avond nog dicht en teruggebouwd.
Alles bij elkaar dermate intens dat ik gewoon niet aan foto's heb gedacht.

Ik bedacht me vanmorgen ook nog dat ik het type/serienummer van het kastje niet heb opgeschreven.
Beetje jammer.

Selected quotes for multi-quoting:   0