Hoi allen,
Sinds een aantal weken rijd ik in een S80 - 2004, ik heb mijn 940 - 1994 verkocht omdat ik wat nieuwer (lees: minder onderhoud) wilde rijden.
Hij rijdt heerlijk, maar er zijn twee meldingen die consequent terugkomen, de bekende meldingen, maar het matcht net niet met alle andere berichten die ik lees:
- ABS Anti-skid service vereist
- Rembekrachtiger service vereist
Alles werkt gewoon, ook de cruisecontrol (ik heb gelezen dat die nog al eens uitvalt bij deze storing, bij mij niet)
De storing is er niet altijd. Soms is ie er helemaal niet.
Andere momenten is de storing: Anti-skid tijdelijk uitgeschakeld. Als je dan gaat rijden heb je kans dat de melding binnen 5 seconden verdwenen is, of de eerstgenoemde storingsmeldingen verschijnen dan en deze storing verdwijnt.
Ik heb een aantal dingen gedaan:
- accu vervangen, die was nog niet helemaal op het einde maar wel zwak
- Uitlezen + wissen. Daarmee waren de storingen (even) weg.
- ABS - sensoren gecheckt/schoongemaakt. waren nauwelijks vies. Rechtsvoor een miniem aanraakspoortje.
- ABS - ringen visueel geïnspecteerd. Ze zijn niet nieuw maar ook niet stuk.
- Asbouten aangedraaid, linksvoor zat goed vast, rechtsvoor niet. Die heb ik een paar slagen aan kunnen draaien en op 50 Nm gezet.
- Alle zekeringen zijn nog heel
- Opnieuw uitgelezen, een aantal meldingen, de volgende meldingen konden niet gewist worden (bij stilstaande auto):
Volgens de uitleesunit is dit trouwens modeljaar 2005.
Op 20 februari staat er een APK gepland, dan moet de ABS storing eigenlijk verholpen zijn. Dat betekent dat ik nog best wat kan doen.
Ik weet alleen niet goed waar ik verder moet. Heeft iemand van jullie een goede suggestie?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet, Henk
Sinds een aantal weken rijd ik in een S80 - 2004, ik heb mijn 940 - 1994 verkocht omdat ik wat nieuwer (lees: minder onderhoud) wilde rijden.
Hij rijdt heerlijk, maar er zijn twee meldingen die consequent terugkomen, de bekende meldingen, maar het matcht net niet met alle andere berichten die ik lees:
- ABS Anti-skid service vereist
- Rembekrachtiger service vereist
Alles werkt gewoon, ook de cruisecontrol (ik heb gelezen dat die nog al eens uitvalt bij deze storing, bij mij niet)
De storing is er niet altijd. Soms is ie er helemaal niet.
Andere momenten is de storing: Anti-skid tijdelijk uitgeschakeld. Als je dan gaat rijden heb je kans dat de melding binnen 5 seconden verdwenen is, of de eerstgenoemde storingsmeldingen verschijnen dan en deze storing verdwijnt.
Ik heb een aantal dingen gedaan:
- accu vervangen, die was nog niet helemaal op het einde maar wel zwak
- Uitlezen + wissen. Daarmee waren de storingen (even) weg.
- ABS - sensoren gecheckt/schoongemaakt. waren nauwelijks vies. Rechtsvoor een miniem aanraakspoortje.
- ABS - ringen visueel geïnspecteerd. Ze zijn niet nieuw maar ook niet stuk.
- Asbouten aangedraaid, linksvoor zat goed vast, rechtsvoor niet. Die heb ik een paar slagen aan kunnen draaien en op 50 Nm gezet.
- Alle zekeringen zijn nog heel
- Opnieuw uitgelezen, een aantal meldingen, de volgende meldingen konden niet gewist worden (bij stilstaande auto):
- ABS0070 - voeding voor de pomp motor ontbreekt (er wordt bij de melding gesproken over zekering 4, maar dat is een andere zekering)
CCM0040 - luchtkwaliteitssensor - interne fout
CEM1A5F - communicatie met remregeleenheid (BCM) signaal ontbreekt
CEM1A59 - communicatie met audiomodule (AUM) interne fout
Volgens de uitleesunit is dit trouwens modeljaar 2005.
Op 20 februari staat er een APK gepland, dan moet de ABS storing eigenlijk verholpen zijn. Dat betekent dat ik nog best wat kan doen.
Ik weet alleen niet goed waar ik verder moet. Heeft iemand van jullie een goede suggestie?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet, Henk