Quote door PeteTheGod
maar is het eenvoudig om de voorremblokjes zelf te vervangen? ook al ben je geen professional?
Ja, is niet lastig. Met twee rechterhanden moet het lukken. Voorwaarde is wel dat je over een goede krik en (liefst) assteunen kunt beschikken. In grote lijnen komt het neer op:
1. auto omhoog
2. wiel er af
3. klauw los
4. oude blokken eruit
5. de boel schoonmaken, glij- en contactvlakken smeren
6. nieuwe blokken erin
7. klauw vast
8. wiel er op
9. auto omlaag
10. Enkele keren pompen met rempedaal
Voor meer info:
http://www.parts4swedes.nl/nl/cms/faq/-remblokken/
@greyline:
Blokken: Volvo geeft 3mm als minimale maat.
Bouten: Als bouten vervangen moeten worden, dan zitten ze normaal gesproken bij de remschijfset of remblokset. Ligt aan het type Volvo. Je vindt dit idd ook terug in VIDA: je ziet bij de onderdeelomschrijving of er bouten bij horen.
Prijs: ligt aan type Volvo.
Remolie: Volvo adviseert momenteel preventief vervangen om de twee jaar of 60000 km. Vul hier
http://www.volvocars.com/us/to…fault.aspx het type in en vind de info. Het probleem van remolie is dat hij hygroscopisch is, trekt water aan. Water(damp) wordt opgenomen in de remvloeistof. Het gevolg is dat de rem wat sponzig kan gaan aanvoelen. Daarnaast kan er roestschade ontstaan aan remcilinders en zuigers.
@josiepos:
Bij de meeste Volvo's, zeker de 'onze', is de remtrommel geïntegreerd in de remschijf.
@veezeventig:
Klopt: Onlangs ook bij mijn eigen S80 aan beide zijden álle voeringen los van de remschoenen (zie foto's op de site). Ik denk dat het vooral bij automaten voor komt, die de handrem niet (vaak) gebruiken.
@janpie:
Afstellen is eenvoudig: je draait de bout van de handremhandel 10 slagen los. Als je de boel vervangen hebt, draai je hem zó ver aan, dat je de handrem met 3-4 klikken vast kunt zetten.