Quote door fritsflow
En de remschijven voor trekken pas krom als je na een lange remweg, bijvoorbeeld onder aan de afrit van een snelweg, de rem ingetrapt houdt als je eenmaal stil staat. Met de verkeerde remblokken en/of schijven kan dan op het punt van de remblokken de warmte niet weg en wel in de rest van de schijf. Bingo!
Ach. dit wordt al gemeld zie ik..
Remschijven worden gemaakt van
gietijzer, m.a.w. die zijn echt wel bestand tegen extreme hitte. echt krom trekken komt n.m.m. dan ook zelden voor. (vaak is er dan water in het spel, bv als je met bloed hete schijven door een diepe waterplas gaat rijden.)
Op het moment dat je heet gereden remmen blijft vast houden terwijl je stil staat gebeurt er iets bijzonders; de remblokken verkleven op dat moment aan de schijven er er wordt achter de remblokken
cementite gevormd op de rotor.
Dat is extreem hard materiaal en
dat spul veroorzaakt het gevoel van 'kromme schijf'
Lees dit engels talige document maar eens:
http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/-warped-brake-disc-and-other-myths
Het klopt inderdaad dat het gebruik van verkeerde(te softe) remblokken (die niet passen bij je rij/remstijl) en het hanteren van een verkeerd remtechniek (vasthouden van remmen) kan leiden tot cementite vorming op de schijven.
Maar je kan het er af laten draaien.
verder: ik heb best veel Nurburgring ervaring waarbij ik de remmen niet spaar.
Ik heb ook ervaring als service monteur in een Volvo orginal cup rallyteam ; die auto (een 740) werd gereden met standaard(!) schijven en klauwen, de enige aanpassingen waren dat de stofplaten achter de schijven waren verwijderd (voor meer koeling) en dat er sport/race remblokken werden gebruikt (o.a. Ferodo DS2500, DS3000 en later Pagid blauw en Carbon Lorraine waarbij de laatste de beste waren, die waren niet leverbaar voor de Volvo ATE-remklauwen maar we namen dan Ford Escort RSturbo remblokken die we dan met de slijpschijf, ijzerzaag en vijl passend maakten voor gebruik in de Volvo remklauwen... serieus, geen geintje!)
In al (!) de seizoenen dat ik heb gesleuteld aan die 740 heb ik
nog nooit een kromme remschijf gezien op die rally auto. Ook met mijn 940T, mijn T5, meerdere BMW's nooit kromme schijven gehad.
Wat ik wel heb gezien (op de rally-740) is rood-gloeiende remschijven en verbrande/verbrokkelde remblokken... Dus ze werden echt wel belast...
Denk aan lange rechte stukken en dan vanaf 180km/h VOL in de ankers terug naar 50km/h om de haakse bocht te kunnen nemen...
Voor onze V70n's en S60's levert European Tuning volgens mij upgrade remblokken.
Voor de 850/C70/S/V70-classic zal hij ook wel iets soort gelijks hebben.
Voor min 940T gebruikte ik Bosch remblokken op standaard schijven ook te krijgen via European Tuning. Die waren prima bestand tegen pittig gebruik op de Nurburgring.
Los van bovenstaande verhaal kunnen versleten/kapotte draagarm rubbers ook een reden zijn dat de remmen aanvoelen alsof ze trillen en trekken naar 1 kant.
anekdote: Toen ik mijn T5 kocht had de auto ruim 2j buiten in weer en wind stil gestaan, de schijven zaten onder een dikke laag vliegroest! Behalve natuurlijk waar de remblokken zaten... De remmen voelden aan als een drama...
Thuis heb ik de wielen er afgehaald en met schuurpapier en een staalborstel de meeste roest er af gehaald. Toen ook nieuwe remblokken van het merk TRW gemonteerd. Al rijdend werden de remmen steeds beter en beter.
Dezelfde remschijven zitten er, inmiddels 2 APK's verder, nog steeds op! Zonder dat ze trillen...