Remschijven krom ?

Remschijven en blokken vervangen

 
 
 
 
 
Dominique B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overpelt
Leeftijd: 31
Homepage: facebook.com/Br.Do…
Berichten: 167
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 18.02.2014 - 15:45  ·  #16
Maaidie, Bedankt voor je advies..

Ik dacht al dat die Börke een budgetkoop was :)
Ik ga zeker eens zoeken naar jouw alternatieven.

Gr Dominique
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 18.02.2014 - 16:37  ·  #17
Via een kennis die bij een Jaguar dealer werkt ooit het volgende verhaal gehoord over kromme schijven... (als toevoeging op de nuttige info over merken en kwaliteit van rem spullen)

Bij hun (Jaguar) werden heel vaak schijven vervangen omdat ze krom trokken.

Belangrijke rede was warmte die niet weg komt.
Het kwam dus ook veel vaker voor bij mensen die veel KM's maken en ook nog tegen redelijk hoge snelheid.
Een Jag weegt al snel 1800++ kg. Als je die wil stoppen vanaf 150+++ km, dan komt er nog al wat warmte vrij.

Aan het eind van een (snelweg)afrit of wegkruising sta je dan te wachten tot je verder kunt rijden. Maar omdat een automaat altijd wil kruipen, wordt voor het gemak de rem ingetrapt....Dus de warmte kan niet weg ter hoogte van de remblokken, door uitzetting / inkrimpen van materiaal, krijg je dan kromtrekken omdat de blokken het relatieve vrije bewegen en werken verhinderen.

Dus hun advies was altijd om bij hardremmen en stoppen, altijd de versnelling in vrij te zetten en de handrem (op aparte remtrommel) te gebruiken.

Dan heeft de schijf de mogelijkheid om bij het afkoelen gelijkmatig te koelen en belangrijker, het uitzetten en krimpen kan gewoon zijn gang gaan.

Dit geldt natuurlijk ook voor handgeschakelde auto's (wel mindere mate), zeker als je na hard remmen stil staat op een iets hellende weg.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 18.02.2014 - 16:41  ·  #18
@Roffeltje,

Daar zit wel wat in! Iets om te onthouden :)
EdwardP
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amstelveen
Leeftijd: 58
Homepage: camerafilterwebsho…
Berichten: 394
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 18.02.2014 - 20:28  ·  #19
Quote door Dominique B


Nja, ik rij op een jaar makkelijk 125.000 KM dus wil best wel investeren in "goede" remmen.


125.000 km ???
Dominique B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overpelt
Leeftijd: 31
Homepage: facebook.com/Br.Do…
Berichten: 167
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 19.02.2014 - 22:04  ·  #20
Quote door Roffeltje

Via een kennis die bij een Jaguar dealer werkt ooit het volgende verhaal gehoord over kromme schijven... (als toevoeging op de nuttige info over merken en kwaliteit van rem spullen)

Bij hun (Jaguar) werden heel vaak schijven vervangen omdat ze krom trokken.

Belangrijke rede was warmte die niet weg komt.
Het kwam dus ook veel vaker voor bij mensen die veel KM's maken en ook nog tegen redelijk hoge snelheid.
Een Jag weegt al snel 1800++ kg. Als je die wil stoppen vanaf 150+++ km, dan komt er nog al wat warmte vrij.

Aan het eind van een (snelweg)afrit of wegkruising sta je dan te wachten tot je verder kunt rijden. Maar omdat een automaat altijd wil kruipen, wordt voor het gemak de rem ingetrapt....Dus de warmte kan niet weg ter hoogte van de remblokken, door uitzetting / inkrimpen van materiaal, krijg je dan kromtrekken omdat de blokken het relatieve vrije bewegen en werken verhinderen.

Dus hun advies was altijd om bij hardremmen en stoppen, altijd de versnelling in vrij te zetten en de handrem (op aparte remtrommel) te gebruiken.

Dan heeft de schijf de mogelijkheid om bij het afkoelen gelijkmatig te koelen en belangrijker, het uitzetten en krimpen kan gewoon zijn gang gaan.

Dit geldt natuurlijk ook voor handgeschakelde auto's (wel mindere mate), zeker als je na hard remmen stil staat op een iets hellende weg.


Thanks Bert, zeker iets om over na te denken.. zou wel eens de oorzaak kunnen zijn :)

Quote door EdwardP

Quote door Dominique B


Nja, ik rij op een jaar makkelijk 125.000 KM dus wil best wel investeren in "goede" remmen.


125.000 km ???


"op men sloffen" ja, ik gok zelfs dit jaar nog wat (10/20K) meer :s

Ik ben zo blij met mijn LPG :D
fritsflow
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 45
Geregistreerd: 05 / 2010
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 19.02.2014 - 22:05  ·  #21
En de remschijven voor trekken pas krom als je na een lange remweg, bijvoorbeeld onder aan de afrit van een snelweg, de rem ingetrapt houdt als je eenmaal stil staat. Met de verkeerde remblokken en/of schijven kan dan op het punt van de remblokken de warmte niet weg en wel in de rest van de schijf. Bingo!

Ach. dit wordt al gemeld zie ik..
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 31.08.2014 - 11:23  ·  #22
Dominique:

150.000km per jaar met een geschat gemiddelde van 70km/u = 2142uur in de auto.
Een werkjaar tellt ongeveer 1800u als je voor een werkgever werkt.
Ehhh ben je testrijder? :D
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 31.08.2014 - 11:34  ·  #23
Ik heb nu 120.000km met mijn remschijven gedaan en vermoedelijk moeten ze vervangen worden ook omdat de remblokjes op zijn. Ik rij 60.000km per jaar.
Vraag me af: Is het verstandiger om andere kwaliteit remschijven te monteren onder de V70 MY2006 en rij je daar dan langer mee?
Op een of andere manier vind ik 120.000 wel weinig.
Normaal doe ik er bijna 150.000km mee
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 01.09.2014 - 15:48  ·  #24
Quote door fritsflow

En de remschijven voor trekken pas krom als je na een lange remweg, bijvoorbeeld onder aan de afrit van een snelweg, de rem ingetrapt houdt als je eenmaal stil staat. Met de verkeerde remblokken en/of schijven kan dan op het punt van de remblokken de warmte niet weg en wel in de rest van de schijf. Bingo!

Ach. dit wordt al gemeld zie ik..


Remschijven worden gemaakt van gietijzer, m.a.w. die zijn echt wel bestand tegen extreme hitte. echt krom trekken komt n.m.m. dan ook zelden voor. (vaak is er dan water in het spel, bv als je met bloed hete schijven door een diepe waterplas gaat rijden.)

Op het moment dat je heet gereden remmen blijft vast houden terwijl je stil staat gebeurt er iets bijzonders; de remblokken verkleven op dat moment aan de schijven er er wordt achter de remblokken cementite gevormd op de rotor.

Dat is extreem hard materiaal en dat spul veroorzaakt het gevoel van 'kromme schijf'
Lees dit engels talige document maar eens:
http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/-warped-brake-disc-and-other-myths

Het klopt inderdaad dat het gebruik van verkeerde(te softe) remblokken (die niet passen bij je rij/remstijl) en het hanteren van een verkeerd remtechniek (vasthouden van remmen) kan leiden tot cementite vorming op de schijven.
Maar je kan het er af laten draaien.

verder: ik heb best veel Nurburgring ervaring waarbij ik de remmen niet spaar.
Ik heb ook ervaring als service monteur in een Volvo orginal cup rallyteam ; die auto (een 740) werd gereden met standaard(!) schijven en klauwen, de enige aanpassingen waren dat de stofplaten achter de schijven waren verwijderd (voor meer koeling) en dat er sport/race remblokken werden gebruikt (o.a. Ferodo DS2500, DS3000 en later Pagid blauw en Carbon Lorraine waarbij de laatste de beste waren, die waren niet leverbaar voor de Volvo ATE-remklauwen maar we namen dan Ford Escort RSturbo remblokken die we dan met de slijpschijf, ijzerzaag en vijl passend maakten voor gebruik in de Volvo remklauwen... serieus, geen geintje!)
In al (!) de seizoenen dat ik heb gesleuteld aan die 740 heb ik nog nooit een kromme remschijf gezien op die rally auto. Ook met mijn 940T, mijn T5, meerdere BMW's nooit kromme schijven gehad.
Wat ik wel heb gezien (op de rally-740) is rood-gloeiende remschijven en verbrande/verbrokkelde remblokken... Dus ze werden echt wel belast...
Denk aan lange rechte stukken en dan vanaf 180km/h VOL in de ankers terug naar 50km/h om de haakse bocht te kunnen nemen...

Voor onze V70n's en S60's levert European Tuning volgens mij upgrade remblokken.
Voor de 850/C70/S/V70-classic zal hij ook wel iets soort gelijks hebben.
Voor min 940T gebruikte ik Bosch remblokken op standaard schijven ook te krijgen via European Tuning. Die waren prima bestand tegen pittig gebruik op de Nurburgring.

Los van bovenstaande verhaal kunnen versleten/kapotte draagarm rubbers ook een reden zijn dat de remmen aanvoelen alsof ze trillen en trekken naar 1 kant.

anekdote: Toen ik mijn T5 kocht had de auto ruim 2j buiten in weer en wind stil gestaan, de schijven zaten onder een dikke laag vliegroest! Behalve natuurlijk waar de remblokken zaten... De remmen voelden aan als een drama...
Thuis heb ik de wielen er afgehaald en met schuurpapier en een staalborstel de meeste roest er af gehaald. Toen ook nieuwe remblokken van het merk TRW gemonteerd. Al rijdend werden de remmen steeds beter en beter.
Dezelfde remschijven zitten er, inmiddels 2 APK's verder, nog steeds op! Zonder dat ze trillen...
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3230
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 01.09.2014 - 19:27  ·  #25
Ik heb van 2007 tot medio 2010 zo'n 160.000 km gereden met een (nieuw aangeschafte) Chrysler 300C. In die 160K heeft die auto iets van 9 sets voorremschijven en 4 sets achterremschijven "verbruikt". Met dien verstande dat ze kromtrokken. Zelfs eens 1500 (!) km gedaan met 1 set voorremschijven. Was/is een bekende kwaal voor deze auto, die door Chrysler wel keurig werd opgelost, ook na afloop van de fabrieksgarantie.

Ook daar had men het in het begin over het "vooral niet vasthouden van de rem bij een stoplicht oid" maar uiteindelijk gaf men toe dat de schijven van inferieure kwaliteit waren, maar dat de importeur/fabrikant er toch de voorkeur aan gaf om deze te blijven vervangen door OEM ipv een (in dit geval betere) aftermarket schijf van Brembo. >_<

Voor de T5 heb ik bij vervanging bewust gekozen voor de originele kwaliteit. Deze is ronduit uitmuntend te noemen.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 04.09.2014 - 13:50  ·  #26
Quote door PvL

Ik heb van 2007 tot medio 2010 zo'n 160.000 km gereden met een (nieuw aangeschafte) Chrysler 300C. In die 160K heeft die auto iets van 9 sets voorremschijven en 4 sets achterremschijven "verbruikt". Met dien verstande dat ze kromtrokken. Zelfs eens 1500 (!) km gedaan met 1 set voorremschijven. Was/is een bekende kwaal voor deze auto, die door Chrysler wel keurig werd opgelost, ook na afloop van de fabrieksgarantie.

Ook daar had men het in het begin over het "vooral niet vasthouden van de rem bij een stoplicht oid" maar uiteindelijk gaf men toe dat de schijven van inferieure kwaliteit waren, maar dat de importeur/fabrikant er toch de voorkeur aan gaf om deze te blijven vervangen door OEM ipv een (in dit geval betere) aftermarket schijf van Brembo. >_<

Voor de T5 heb ik bij vervanging bewust gekozen voor de originele kwaliteit. Deze is ronduit uitmuntend te noemen.


Dan zal de huidige Lancia Thema wel dezelfde problemen hebben... Dat is immers in essentie dezelfde auto als de 300C.
jammer, want ik vind de 300C en (zeker)de Thema een leuke aparte auto.
En ook nog met achterwiel aandrijving.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3230
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 04.09.2014 - 18:41  ·  #27
Ik heb deze twee jaar terug ook nog (even) overwogen,moest er in het begin even aan wennen, maar vind hem nu bloedmooi. Wel weer een stuk duurder geworden dan de oude Chrysler en geen echt dikke (benzine) motoren meer. Jammer.

Geen idee eigenlijk of ze de remmerij hebben gewijzigd t.o.v. het vorige model.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 04.09.2014 - 19:18  ·  #28
:D Volvo forum toch?
Manuel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 05.09.2014 - 10:17  ·  #29
Het wel of niet krom trekken van de schijven heb je voor een groot gedeelte zelf in de hand.
Als je na hevig en goed remmen (de schijven zijn dan goed heet) de rem vast houd dan kan op de plek waar de blokken op de schijf zitten de warmte niet goed weg. Metaal heeft de nare eigenschap als iets niet redelijk gelijkmatig afkoelt het krom trekt.
Hans_D
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Remmen Upgrade V70 T5: 336 mm

 · 
Posted: 04.04.2015 - 01:11  ·  #30
Dankzij 1-miel en Bigdog kreeg ik wat meer informatie over een 336 mm remmen upgrade.

Ondertussen al wat ingeslagen:

Remklauwen 30657307 rechts & 30657303 links gekocht voor €55,00 per stuk bij een autodemontagebedrijf in Roosendaal.
Nieuwe twee nieuwe veertjes onder nummer 30665010 gehaald bij Garage Brouwer voor €42,83



336 mm ATE schijven onder nummer 30657301met bijbehorende remblokken via mister-auto dot nl
voor een uiterst plezierige prijs. ATE Remblok nummers: 31262705 / 13.0460-7188.2 607188





Brackets onder nummer 36000253 gehaald bij Garage Brouwer te Rogat voor €171,82 (auw!)





Wordt over een week of wat vervolgd.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0