Remschijven krom ?

Remschijven en blokken vervangen

 
 
 
 
 
Dominique B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overpelt
Leeftijd: 31
Homepage: facebook.com/Br.Do…
Berichten: 167
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 20:12  ·  #1
Hey iedereen,

Bij het "bruusk" remmen merk ik dat mijn auto sinds een tijdje naar rechts weg trekt (ben ik niet zo een fan van)
Met een beetje zoekwerk op het net blijkt dit al snel te liggen aan "kromme schijfremmen" dat verklaard misschien ook wel het "hakkelend remmen"..

Nu wil ik dat wel even snel zelf vervangen (dat moet lukken) maar op het internet zijn ontiegelijk veel verschillende maten schijfrem te vinden..
Voor een V70 2001 is er:

Bölk: 286mm

Bosch: 286mm, 305mm en 320mm..

Welke moet ik nu hebben ?
kwestie van de juiste te bestellen ;)

Is Bölk een bekend merk ? of is dit weer zo een goedkoop import product ?
Echter heeft dit grapje me wel geleerd dat het niet verstandig is om elke plas water die je ziet even mee te pakken :p
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 20:14  ·  #2
Als ze wat krom zijn kun je ze vaak wat af laten draaien. Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel mm er nog over is :)
Dominique B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overpelt
Leeftijd: 31
Homepage: facebook.com/Br.Do…
Berichten: 167
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 20:17  ·  #3
Quote door yannickdv

Als ze wat krom zijn kun je ze vaak wat af laten draaien. Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel mm er nog over is :)


Verklaar eens ?
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 20:25  ·  #4
Dominique,
Afgelopen jaar heb ik onder mijn V70 nieuwe Bosch remschijven laten zetten en deze waren binnen de korste keren krom. Zowel de linkse als de rechtse. Je zou het idd kunnen omschrijven als hakkelend remmen, erg vervelend. Binnen een jaar zijn deze schijven er onder uit gegaan en is er origineel Volvo onder gekomen. Hier en daar heb ik vaker gehoord/gelezen dat de schijven van Bosch de neiging hebben tot krom trekken. Omdat mijn beide remmen voor, krom waren trok mijn auto niet naar links of rechts. Als er 1 schijf krom is kan ik me voorstellen dat ie naar links of rechts trekt.
Dominique B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overpelt
Leeftijd: 31
Homepage: facebook.com/Br.Do…
Berichten: 167
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 20:36  ·  #5
Quote door tienklepper

Dominique,
Afgelopen jaar heb ik onder mijn V70 nieuwe Bosch remschijven laten zetten en deze waren binnen de korste keren krom. Zowel de linkse als de rechtse. Je zou het idd kunnen omschrijven als hakkelend remmen, erg vervelend. Binnen een jaar zijn deze schijven er onder uit gegaan en is er origineel Volvo onder gekomen. Hier en daar heb ik vaker gehoord/gelezen dat de schijven van Bosch de neiging hebben tot krom trekken. Omdat mijn beide remmen voor, krom waren trok mijn auto niet naar links of rechts. Als er 1 schijf krom is kan ik me voorstellen dat ie naar links of rechts trekt.


Daar vreesde ik dus al voor.. hmm.. Volvo (prijzig) maar ja, misschien wel even wat meer kwaliteit :)
thanks voor de tip Jurgen ;)
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2750
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 20:38  ·  #6
Het naar 1 kant trekken van de auto tijdens het remmen, kan ook liggen aan:
Speling draagarm, stuurkogel,fuseekogel.
Bandenspanningsverschil links en rechts, profieldieptes verschil, uitlijning niet in orde...

Heb zelf remupgrade gedaan naar 336mm schijven (Bosch) nog geen trilling waargenomen, rijd er nu bijna een jaar mee (35000km)
Dominique B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overpelt
Leeftijd: 31
Homepage: facebook.com/Br.Do…
Berichten: 167
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 20:45  ·  #7
Quote door 1-wiel

Het naar 1 kant trekken van de auto tijdens het remmen, kan ook liggen aan:
Speling draagarm, stuurkogel,fuseekogel.
Bandenspanningsverschil links en rechts, profieldieptes verschil, uitlijning niet in orde...

Heb zelf remupgrade gedaan naar 336mm schijven (Bosch) nog geen trilling waargenomen, rijd er nu bijna een jaar mee (35000km)


Mijn vraag was vooral of de maat wat uitmaakt ?
Maar als ik dit lees, kies ik zelf welke grote ik neem ?

Nja, ik rij op een jaar makkelijk 125.000 KM dus wil best wel investeren in "goede" remmen.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 20:51  ·  #8
Toelichting: Bij onze Opel Combo "hapte" de remmen ook. De schijven waren origineel Opel en zaten er net een jaar onder. Bij constant remmen trilde het enorm zeker vanaf 100kmh ofzo. Bij 10-15kmp kon je voelen dat de remmen echt hapte.

Oplossing zou zijn nieuwe schijven (duurrrr), of afdraaien. Zie volgende link:

http://www.tuning-gids.nl/remschijven_afdraaien.htm
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2750
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 20:55  ·  #9
Je kunt inderdaad iedere grootte kiezen, MAAR dan moet je wel de bijbehorende remklauwen, remblokken en zadels erbij nemen O-)
Jan480
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 830
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 20:57  ·  #10
het trillen is een typische eigenschap bij kromme schijven. het naar een kant trekken bij het remmen zit vaak in de remklauwen.

haal ze voor (en ook zeker achter) eens open en kijk of alles goed gangbaar is. bij mij waren de voorschijven ook krom, en trilden dus ook, het scheetrekken kwam echter doordat een bevestigingsklip op de blokken rechtsachter afgebroken was, waardoor deze scheef geen hangen en continu tegen de schijf aan liep...

het is maar een tip.

succes!
Dominique B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overpelt
Leeftijd: 31
Homepage: facebook.com/Br.Do…
Berichten: 167
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 21:10  ·  #11
Bedankt iedereen, ik ga volgende week alles er eens onderuit slopen, en even alles bekijken/opmeten

2de vraagje (maar misschien ook nog eens in ander topic navragen)
VIDA + DICE ?
waar best kopen ? en wa zijn de gemiddelde kosten. veel vrienden en familie rijden inmiddels Volvo, dan is het leuk als ze eens langs kunnen komen, en je de auto even kunt checken..
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 21:18  ·  #12
Voor 316 of 336 heb je andere klauwen of fusees nodig, voor 302 enkel brackets. Zelf ervaring met vele soorten schijven onder Volvo's, het enige wat goed is en blijft is origineel of Brakemax sport. De rest trillen, krom trekken etc. Neem de iets hogere kosten voor lief en neem gewoon origineel, goedkoop is duurkoop.

Voor wat betreft remklauwen, regelmatig scantech of andere imi klauwen gemonteerd, het lijkt allemaal wel ok maar na verloop van tijd (tussen 1 en 1,5jr) blijven ze toch weer hangen. Ik koop dus enkel nog ate klauwen. Klusvrienden hadden overigens dezelfde ervaringen met klauwen.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 21:24  ·  #13
Quote door Dominique B


Nja, ik rij op een jaar makkelijk 125.000 KM dus wil best wel investeren in "goede" remmen.



:fgrin: jij kunt de strijd met Arie :o
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 22:17  ·  #14
Beste forumleden,
Wat volgens mij de oorzaak is van kromme schijven als ervaren monteur... REMBLOKKEN!!!
Die zijn meestal de oorzaak van het kromtrekken van de remschijven!
Wanneer je een goedkoop merk monteert of zo'n zogezegde "sport-remblok" monteert, heb je zeker prijs!
Ik had ooit eens "EBC-Red Stuff" gemonteerd op m'n vorige V70 en na amper een maand was het al zover. Remschijven krom!
Vroeger kwam dit fenomeen al vaker voor bij de BMW E36 als je TEXTAR blokken monteerde. Toen was de oplossing: JURID blokken monteren!
Als je dan een originele remblok van Volvo bekijkt... Wat denk je? Jawel, ook JURID!
Dus ikzelf monteer voortaan op m'n Volvo enkel en alleen Jurid Remblokken!
Als ik jullie het exacte type mag geven: Het gaat hier om de Jurid 573003J.
Deze remblok is passend voor de S60 en V70 jaartal 2000 t.e.m. 2009 met schijfdiameter 286 en 305mm.
Hieronder kan je ze online bestellen voor een goede prijs!
http://www.ws-autoteile.com/Er…:5677.html
Op m'n 440 destijds, had ik ook eens TEXTAR gemonteerd en natuurlijk... ook prijs!!!
Dan monteerde ik nieuwe schijven en na een 2-tal maand, opnieuw prijs!
Daarna heb ik die schijven afgedraaid met een speciaal toestel waarmee je schijven kan afdraaien op de auto, zonder demontage.
Dat was een zéér goed toestel, in die zin dat je sowieso altijd een perfect resultaat hebt op die manier.
In een draaibank loop je altijd het risico dat je schijf niet voor de volle 100% perfect is opgespannen.
Maar goed. Uiteindelijk, na het afdraaien dan Jurid-blokken gemonteerd en ja... Totaal geen problemen meer gehad.
Het lijkt er dus op dat bepaalde blokken hun warmte niet kwijt kunnen ofzo.
Dat is mijn mening over remblokken.
Wat de schijven betreft... Ik weet ondertussen dat de Bosch-schijven gewoonweg dezelfde zijn als de standaard Brembo-schijven. Matig dus!
Er wordt wel eens beweerd dat ATE-schijven dezelfde zijn als die van Volvo-origineel. (--->dit laat ik in het midden)
Zimmermann is ook een degelijke fabrikant die ze zelf vervaardigd in Duitsland. da's meteen ook een goeie referentie.
Wat het afdraaien van schijven betreft in een draaibank: NOOIT DOEN!!!
Je zit trouwens zo snel onder de minimale maat, onvoorstelbaar!
En wat meer is, meestal staan ze daarna nog steeds krom of nog krommer!
Voor de meevallende prijs van remschijven kan je beter een nieuwe set kopen.
Nog even iets over die Bölk-schijven... Dat is het allergoedkoopste budget-merk van Mister-auto.
Prijs/kwaliteit ligt dat goed, maar verwacht er dan ook niet teveel van. Als die dan gaan krom trekken..., dan is dat gewoon maar zo.
Bij mijn V70 is de huidige bezetting: Vooraan: Zimmermann schijven 305mm met Jurid 573003-remblokken erop.
Achteraan: Origineel Volvo blokken op de nog originele schijven.
Dit lijkt me een zeer goede combinatie.
In de toekomst, als deze versleten zijn, ga ik voor ATE-remschijven met terug de Jurid-blokken.
Groeten,
Maaidie.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Remschijven krom ?

 · 
Posted: 14.02.2014 - 22:24  ·  #15
Heb op de bmw van mijn wederhelft ook zimmerman en jurid gemonteerd. Prima spul en goedkoper dan origineel.

En wat betreft de maar: ff wiel eraf en opmeten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0