Remverschil achterrem en handrem

hsvt
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Remverschil achterrem en handrem

· 
Posted: 04.08.2019 - 23:28  ·  #1
Vorige week de V70 voor de keuring gehad, afgekeurd. :(

Remverschil achterzijde, links doet te weinig. En handrem doet links ook te weinig.
Van te voren alle remklauwen los gehad en schoongemaakt.
Ik heb nu beide achterklauwen kompleet uit elkaar liggen en schoongemaakt. De bedoeling is revisiesetjes plaatsen.
Hopelijk is dit hierna opgelost.
Alleen kan ik geen oorzaak vinden van het handremverschil.
Remschijven, remschoen en blokken zijn vorig jaar vervangen.
Om wat te testen, links en rechts remschoenen en remschijven omgewisseld. Probleem blijft links.
Bij vol op handrem kan ik linkerwiel handmatig rond krijgen. Gaat wel zwaar, maar lukt wel.
Rechts met geen mogelijkheid rond te krijgen.
Moet er wel bij vertellen dat begin van het jaar links de klauw vastgezeten heeft en erg warm geweest is.
Maar alles van de linkerkant zit nu rechts en werkt hier goed.

Iemand een idee?
Remkabels zijn links en rechts toch niet apart af te stellen?

Of gewoon eerst maar nieuwe remvoering aan beide zijde plaatsen en dan weer kijken.
ikbat
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Remverschil achterrem en handrem

· 
Posted: 04.08.2019 - 23:30  ·  #2
Heb je ook alle geleidebussen goed gangbaar gemaakt, en alles goed schoon gemaakt?
ravado
Subject:

· 
Posted: 04.08.2019 - 23:38  ·  #3
Remslangen kunnen verstopt zitten.

Links en rechts zijn de handgemeen afzonderlijk te stellen. Als je.geen stelmechanisme op je handremschoenen hebt zitten dan kun je die apart kopen.en er.tussen zetten
.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 05.08.2019 - 00:28  ·  #4
toch ff kabels checken. middenconsole moet er dan uit.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2019 - 09:32  ·  #5
Ja, ik zou ook denken dat het dan in de kabel zit, aangezien de blokken en schoenen het rechts wel goed genoeg doen. Ronddraaien met de hand terwijl de handrem is aangetrokken is foute boel, dan gaat die rem het gewicht van je auto op een helling nooit kunnen houden. Na jouw test zou ik toch overwegen om de kabel te vervangen. Het is goed mogelijk dat ergens de mantel gescheurd is, er vocht in de kabel is gekomen en hij door roest is vast gaan zitten. Als dat na de splitsing gebeurd is, is het dus goed mogelijk dat 1 kant vastzit en de andere niet (gelukkig maar...)

Handrem en voetrem, ondanks dat het aan dezelfde kant zit, zijn twee aparte systemen dus dat heeft niet zoveel met elkaar van doen, tenzij het al gekomen zou zijn doordat de zaak warmgelopen is, maar lijkt mij dat je dat al hebt uitgesloten door de blokken etc rechts te monteren.

Qua voetrem zou ik doen wat je al doet: remklauw is het voornaamste, die moet helemaal goed zijn (plus blokken en schijf), en dan evt remslangetjes vervangen (dan beter beide zijden doen), nieuwe remvloeistof en goed ontluchten. Dan moet het goed zijn. Als dat niet afdoende is, remklauw vervangen.
hsvt
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2019 - 09:44  ·  #6
Quote door ikbat

Heb je ook alle geleidebussen goed gangbaar gemaakt, en alles goed schoon gemaakt?

Voor de apk al schoongemaakt

Quote door ravado

Links en rechts zijn de handgemeen afzonderlijk te stellen. Als je.geen stelmechanisme op je handremschoenen hebt zitten dan kun je die apart kopen.en er.tussen zetten
.

Handrem afzonderlijk afstellen bij een V70 uit 2004?
Kan standaard niet. Als ik hiernaar zoek kom ik wel spanners tegen die tussen remschoenen komen ipv de vaste afstandhouder, maar is volgens mij bij (nog) oudere Volvo's. Of past dit ook op de mijne?

Quote door kjiratsiekoedel

Ben ik ook bang voor. Hoopte eigenlijk dat dat niet nodig zou zijn.
ravado
Subject:

· 
Posted: 05.08.2019 - 09:48  ·  #7
Quote door hsvt

Quote door ikbat

Quote door ravado

.

Kan standaard niet. Als ik hiernaar zoek kom ik wel spanners tegen die tussen remschoenen komen ipv de vaste afstandhouder, maar is volgens mij bij (nog) oudere Volvo's. Of past dit ook op de mijne?

Ja die spanners bedoel ik. Passen op de modellen van 2000-2007
Maar als je de handrem aantrekt en de schijf er van af hebt, kun je toch zien wat je remschoenen doen qua bewegingsafstand?
Daar zou ik eerst na kijken voordat je de hele middenconsole los haalt.
hsvt
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2019 - 09:55  ·  #8
Quote door Bolbo

Ja, ik zou ook denken dat het dan in de kabel zit, aangezien de blokken en schoenen het rechts wel goed genoeg doen. Ronddraaien met de hand terwijl de handrem is aangetrokken is foute boel, dan gaat die rem het gewicht van je auto op een helling nooit kunnen houden. Na jouw test zou ik toch overwegen om de kabel te vervangen. Het is goed mogelijk dat ergens de mantel gescheurd is, er vocht in de kabel is gekomen en hij door roest is vast gaan zitten. Als dat na de splitsing gebeurd is, is het dus goed mogelijk dat 1 kant vastzit en de andere niet (gelukkig maar...)

Hoe strak ik de handrem aantrek, hij lost wel weer goed.
Als de kabel vast zou zitten of zwaar zou gaan, zou dit toch ook niet gebeuren?
En wanneer ik handrem volledig ontspan, m6 moer bij hendel, kan ik de kabel erg makkelijk richting rem trekken.

Toch middenconsole er maar uit denk ik. En dan eens kijken of dat splitsing ding recht zit.
hsvt
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2019 - 10:18  ·  #9
Quote door ravado

Quote door hsvt

Quote door ikbat

Quote door ravado

.

Ja die spanners bedoel ik. Passen op de modellen van 2000-2007
Maar als je de handrem aantrekt en de schijf er van af hebt, kun je toch zien wat je remschoenen doen qua bewegingsafstand?
Daar zou ik eerst na kijken voordat je de hele middenconsole los haalt.

Bewegingsafstand nog niet gecontroleerd, leek mij alleen wat lastig, maar bedenk me nu dat ik dit waarschijnlijk ook kan meten.
Moet zonder trommel iets verder gaan dan binnenzijde trommel lijkt mij.

Heb jij ervaring met deze spanners op 2000-2007 model?

Ik heb de vaste afstandhouder en die waar kabel aan zit, niet mee verwisseld links en rechts. Maar leek mij dat daar niet veel verschil in kan zitten. Misschien ook nog maar eens controleren.
ravado
Subject:

· 
Posted: 05.08.2019 - 10:53  ·  #10
Ik heb die spanners (voorheen op de v70 classic zaten ze standaard) een keer gemonteerd bij imitatie remschoenen. Dat werkte prima.

Ik zou eerst even meten wat je remschoenen nu doen. Dat brengt je dichter bij de oorzaak dan lukraak alles te gaan los trekken en vervangen, lijkt mij.
hsvt
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.08.2019 - 23:00  ·  #11
Vanavond maar weer eens met de auto bezig geweest.
Ik kan gelukkig het autootje van mijn moeder tijdelijk gebruiken, zodat de V70 in mijn garage op de bokken kan blijven staan.
Zit zelf met een whiplash, dus werk in kleine stapjes.

Naar mijn idee gaan de remschoenen niet ver genoeg heen en weer.
De middenconsole gedeeltelijk los gemaakt en zie het koppel stripje scheef zitten.
Lijkt er ook op dat de probleemkant minder heen en weer gaat bij aantrekken en lossen handrem.
Kon mij opeens herinneren dat ik paar jaar geleden ook met een handrem kabel aan het stoeien ben geweest.
Toen Wd40 erin gespoten en kabel vaak heen en weer bewogen tot hij lichter ging.
Kan hem nu wel handmatig heen en weer bewegen, maar toch maar besloten om 2 nieuwe kabels te plaatsen.

Heb op YouTube filmpje gezien over kabel vervangen. Hierbij wordt ook de bekleding onder de achterbank los gehaald.
Weet iemand hier of dit echt nodig is, of kan de nieuwe kabel er gewoon onderdoor getrokken worden richting middenconsole.
Dit dmv stevige draad aan oude binden, deze terugtrekken en daarna hiermee de nieuwe erdoor trekken.

Kabels besteld, dus wordt vervolgd.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 08.08.2019 - 11:44  ·  #12
Ik heb destijds dat wel losgehaald. Dat geeft meer ruimte en het is een relatief kleine moeite.

Met een draad schijnt ook te kunnen. Ik zie graag wat ik doe, vandaar. 🤣
ravado
Subject:

· 
Posted: 08.08.2019 - 12:08  ·  #13
Mooi dat je de oorzaak gevonden hebt! 👍
Ben wel benieuwd waar nu het verschil in de bedrijfsrem (de remklauwen) vandaan kwam.
Dat kan niet van de handremkabel komen dus dat moet nog een afzonderlijk probleem zijn.
hsvt
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2019 - 23:36  ·  #14
Remmerij aan de achterzijde zit weer in elkaar.
Nieuwe handremkabels beide zijden, klauwen gereviseerd en voor de zekerheid maar weer nieuwe remblokken.

Bij de handremkabels voelde ik gedemonteerd wel enig verschil in heen en weer bewegen, maar ik had meer verwacht.
Alles links en rechts goed met elkaar vergeleken en wat bleek, de vaste afstandbeugel tussen de remschoenen was verschillend.
Die van de probleemzijde was het gedeelte dat tussen de schoenen zit 2mm kleiner.🤔
Zal ik zelf wel een keer gedaan hebben omdat de schoenen toen niet ver genoeg naar binnen ging en trommel bleef raken.
Maar kan het niet meer precies herinneren. Oorzaak zat toen waarschijnlijk al in een zwaarder gaande kabel.
Nu de gleuf maar stukje dicht gelast en gelijk als de andere gemaakt.
Handrem leek nu wel goed te blokkeren, kreeg met de hand geblokkeerde wielen niet rond.
Maar aan dezelfde zijde kwam de rem weer niet goed los. Veel geprobeerd en geknoeid, maar niet naar mijn zin te krijgen.
Uiteindelijk trommel zonder schoenen gemonteerd en ging nog zwaar. Bleek trommel aan onderzijde achterplaat te raken.😭
Dit gangbaar gemaakt en alles weer gemonteerd. Bingo.🤗🤗🤗

Klauwen gemonteerd, nieuwe blokken, nieuw remvloeistof en doorgespoeld/ontlucht.
De beide klauwen had ik deze week al eens compleet schoongemaakt en nieuwe rubbers geplaatst.
Één is ook een nieuwe zuiger ingekomen, zaten een paar rare plekje op. Dit was ook de probleemzijde.
Deze zijde heeft de klauw een keer vast gezeten waardoor de blokken toen volledig op waren. Toen die zijde blokken gemonteerd die ik nog had liggen. Links rechts dus niet gelijk. Dus nu een vers setje.

Hopelijk nu alles goed. Misschien was niet alles nodig wat ik vervangen/gedaan heb, maar nu hoef ik aan bepaalde onderdelen niet meer te twijfelen.

Omdat ik toch bezig ben en momenteel een andere auto ter beschikking heb, mijn moeder kan haar autootje door omstandigheden momenteel niet gebruiken, vanavond het uitlaatspruitstuk maar gedemonteerd.
Deze lekt al zolang ik de auto heb en maakt ratelend geluid tot hij warm is. Erger me hier al tijden aan.
Maak ik nieuw topic voor aan.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.08.2019 - 00:09  ·  #15

Selected quotes for multi-quoting:   0