Laatst werd ik er door een garage op gewezen dat mijn remvloeistof aan vervanging toe is (hoog watergehalte). Dit doen ze hier voor €45 met DOT 5.1 vloeistof. Voor dat geld kun je er zelf bijna niet aan beginnen...
Volvo boekje zegt DOT 4+, op het dopje van het vaatje staat DOT 4.
Gister wat zitten lezen over DOT 4, 4+ en 5.1. Wat vooral opvalt is dat de viscositeit van 5.1 aanzienlijk lager is (en kookpunt wat hoger) al is het voor normaal gebruik eigenlijk niet nodig.
Ik heb tot nu toe altijd auto's gehad met DOT4 en slechts 1x fading gehad met slechte vloeistof (nat; laag kookpunt) en debiel hard rijden & remmen in de bergen. Dus eigenlijk maak ik me (zeker met verse vloeistof) over dat kookpunt niet zo'n zorgen, en volstaat ouderwetse DOT 4 prima met mijn rijstijl (ik rem meestal af op de motor, zeker in de bergen en we hebben hier niet anders).
Toch is mijn vraag: raden jullie specifiek DOT4 (zonder +) af, of 5.1 aan?
Voor het vervangen: ik wil het wel graag zelf doen, maar twijfel over het volgende:
- Wordt de vloeistof in de ABS pomp ook doorgespoeld of moet ik daar iets extra's voor doen?
- Ik heb een Easybleed setje, wat prima werkte bij mijn Benz (zonder ABS), zeker met een beetje bijpompen met de voet. Kan ik dat probleemloos gebruiken bij mijn Volvo?
- Ik neem aan dat de koppeling met dezelfde vloeistof werkt? Kan ik die ook vervangen / waar zit de aftapnippel en hoe kom ik erbij? En werkt dat hetzelfde als de rem?
Verder nog tips?
Volvo boekje zegt DOT 4+, op het dopje van het vaatje staat DOT 4.
Gister wat zitten lezen over DOT 4, 4+ en 5.1. Wat vooral opvalt is dat de viscositeit van 5.1 aanzienlijk lager is (en kookpunt wat hoger) al is het voor normaal gebruik eigenlijk niet nodig.
Ik heb tot nu toe altijd auto's gehad met DOT4 en slechts 1x fading gehad met slechte vloeistof (nat; laag kookpunt) en debiel hard rijden & remmen in de bergen. Dus eigenlijk maak ik me (zeker met verse vloeistof) over dat kookpunt niet zo'n zorgen, en volstaat ouderwetse DOT 4 prima met mijn rijstijl (ik rem meestal af op de motor, zeker in de bergen en we hebben hier niet anders).
Toch is mijn vraag: raden jullie specifiek DOT4 (zonder +) af, of 5.1 aan?
Voor het vervangen: ik wil het wel graag zelf doen, maar twijfel over het volgende:
- Wordt de vloeistof in de ABS pomp ook doorgespoeld of moet ik daar iets extra's voor doen?
- Ik heb een Easybleed setje, wat prima werkte bij mijn Benz (zonder ABS), zeker met een beetje bijpompen met de voet. Kan ik dat probleemloos gebruiken bij mijn Volvo?
- Ik neem aan dat de koppeling met dezelfde vloeistof werkt? Kan ik die ook vervangen / waar zit de aftapnippel en hoe kom ik erbij? En werkt dat hetzelfde als de rem?
Verder nog tips?