interessante verhalen hier.
Ik heb zelf alleen wat ervaring met Renault motoren in de Volvo 340's
Mijn vader had een 1.4 Renault blok met handbak op LPG. Die onderhield ik. Maar op een zeker moment zat er een haarscheur in de cilinderkop...voordat ik daar achter was was ik een koppakking wissel verder... en het blok was na vervangen van de kop nooit meer zo goed als daarvoor...
Er zat een Renix (Renault Bendix?) electronische ontsteking op die ook de geest had gegeven. Startmoter ook zwak.
Mijn eigen eerste auto was ook een Volvo 340 met Renault blok maar nu met variomatic en grijskenteken op LPG.
Daar heb ik problemen gehad met een scheurend uitlaatspruitstuk, los trillende carburateur schroeven.
En ook bij mijn 340: startmoter. Alles wat
niet Renault was was best OK...!
Toch zijn er wel enkele Renaults waar ik een zwak voor heb: R4, R5 turbo2 (motor achterin), R5 GT-turbo, Alpine A110, Alpine A310 en A610 (met dezelfde PRV V6 als in de Volvo 760. Ook die motoren zijn niet vrij van problemen)
Ik heb in de jaren 90 ook veel voor het werk
gereden in Renaults. o.a R19 diesel en Clio1 diesel (beiden prima auto's) Safrane (prima) en Laguna1 turbo diesel (prima, kreeg ik mee als gloednieuwe test auto met 20km op de klok. Onderweg van Parijs naar Lile liep de auto in het begin 175, op het einde van de rit 190km/h, lekker ingereden.
Ook veel km's gereden in een Espace fase2 TD,
dat was me een oliezuiper!
Dat waren allemaal vrijwel nieuwe Renaults , als bedrijf hadden we een deal met Renault France dat we hun auto's zouden gebruiken. Die auto's reden (met vele verschillende chauffeurs) soms 80-100kkm/jaar.
Ik kan me niet herinneren dat er vaak technische problemen mee waren.