Tja, elk nadeel heb z'n voordeel, zei Cruyff toch?
Ik ben ook een hobbysleutelaar en alhoewel het nog wel even zal duren voor het zover is, misschien komt er een tijd dat gedeeld vervoer de nieuwe standaard is en de kosten te overzien zijn. Door het mogelijk ontbreken van een chauffeur in de toekomst, kan een zelfrijdende auto in theorie vrij goedkoop opereren, en schoon obv hernieuwbare energie. Tuurlijk, allemaal toekomstmuziek en wie weet hoe ver, maar ik ben er vrij zeker van dat mijn dochtertje dit nog wel zal meemaken. Misschien ik zelf ook wel. Als men wil kan het snel gaan, als men niet wil niet. Als je de staat van het klimaat ziet dan zal wat rapper wel nodig zijn eigenlijk. Uit kostenoogpunt diesel ik nog wel even door, maar beetje bij beetje met meer tegenzin - wellicht onder invloed van de 'klimaatpropaganda', maar ik zie daar het nut wel van in. Veranderen is niet makkelijk, maar wel noodzakelijk willen we de aardkloot nog bewoonbaar houden voor toekomstige generaties.
En als je een liefhebber van techniek, kan je eigenlijk ook niet ontkennen dat een verbrandingsmotor - ondanks dat het een prachtig doorontwikkeld stuk techniek is en de mensheid geweldig veel ontwikkeling gebracht heeft - inherent een eeuw oude techniek is, heel inefficient (iets van 30% van de energie die erin gaat wordt uiteindelijk maar omgezet in beweging, en vooral heel veel in onnodige warmte), en ook niet echt logisch door een lineaire beweging (zuiger in cilinder) om te zetten naar een draaiende (wielen) als er technieken zijn die direct draaiing kunnen genereren zonder alle bijkomende verliezen en overbrengingen. En daar komt nog de terugwinning van kinetisch energie bij... remmen is noodzakelijk maar eigenlijk is het zo dom dit te doen door frictie / hitte te creëren en daarmee je net (al inefficiënt) verbrande brandstof nog verder weg te laten sijpelen als hitte via de remschijven.
Al die gassen uit de uitlaatpijp... als ik 's ochtends al die dampende auto's voor me zie staan (ja, ik sta daar zelf ook tussen) dan denk ik meer en meer dat het toch ook eigenlijk niet normaal is dat ik giftige gassen produceer die anderen en ikzelf inademen, net alsof het niet geeft dat het in de atmosfeer verdund wordt zodat je het niet direct merkt, maar omdat je het niet ziet wil niet zeggen dat het weg is. Zet je auto (m.n. met koude motor) maar even aan in de garage en je weet niet hoe gauw je weg moet komen... doe mij maar een elektrische of andere schone wagen zodra ik het betalen kan, dan kan ik weer met een iets schoner geweten onderweg. Tuurlijk, batterijen enzo zijn ook niet schoon (nu), maar daar wordt veel harder en met een andere mindset aan ontwikkeld dan de verbrandingsmotor tegenwoordig.
Excuus voor de preek! Welke olie is het best voor mijn motor?