Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

Anti skid service required

Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

· 
Posted: 03.07.2019 - 14:57  ·  #61
Ja, dat is het gekke, elke SAS lijkt individueel afgeregeld te zijn. Daar zal wel een reden voor zijn, anders hadden ze vast wel een weerstand met vaste waarde in de schakeling gezet, dat zou ws simpeler en goedkoper zijn. Maar middels de VR is er nu iig nog wat aan bij te stellen.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 45
Homepage: dutch-rc.nl
Subject:

· 
Posted: 03.07.2019 - 17:52  ·  #62
Wat wel vreemd is dat wanneer ik met de oude stuur hij niet vast loopt (de waarde in Vida) en met die van jouw wel.

Ook geeft hij aan dat ik de software moet updaten maar ik weet niet hoe, en ik hem met minimaal 10km/h moet inleren door vol rechts en dan bol links te sturen zonder dat hij in storing gaat,
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 09.11.2023 - 17:37  ·  #63
Oud topic, net helemaal gelezen. Gelukkig staan de foto's op pagina 2, ik vond het al een beetje lastig worden.

Ik ga dit ook proberen, ben na ruim een jaar wel flauw van die melding steeds.
Kan de auto zonder de SAS rijden? Stel dat het repareren langer duurt dan we de auto kunnen missen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.11.2023 - 08:02  ·  #64
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.11.2023 - 15:26  ·  #65
Ja precies, zullen nog wel wat storingen bij komen.
Ik wacht even tot ik de auto een paar dagen niet nodig heb en ga dan rustig aan de slag.
maxb747
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2024 - 20:44  ·  #66
Alle handelingen van BolBo uitgevoerd..leuk om te doen en na hem een paar keer in en uit elkaar te hebben gehaald is de totale handeling ( van airbag eruit tot airbag er weer in) best prima te doen.
Ben een heel eind gekomen: (Weerstand uiteindelijk van 220 naar 170 ohm)
Links volle uitslag OK--
Rechts bij 230 graden een "freeze" en AntiSkid waarschuwing.
Je zou zeggen dat de led het over een groot bereik goed doet en waarom dat laatste gedeelte rechts dan niet. Dus toch maar voor € 94,- een nieuwe besteld bij Fruugo want ik ga de sneeuw in en met deze melding werkt de 4-wheel drive niet...
Ben benieuwd en zal het resultaat melden. Graag suggesties om de "oude weer aan de praat te krijgen eventueel voor forum members.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2024 - 21:04  ·  #67
Nieuwe voor 94 ballen? Dat is niet duur. Welk bouwjaar is je auto?

Ik ga er binnenkort ook aan beginnen, als het wat warmer is en ik op de fiets naar het werk kan. Dan is de auto een paar dagen niet nodig.
maxb747
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2024 - 21:12  ·  #68
XC70 diesel 2007 en € 94 vond ik ook te doen
maxb747
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.02.2024 - 18:44  ·  #69
Jammer, voor € 94 alleen de klok-unit. Had de hele unit moeten bestellen voor € 143.
Dus de oude stuurhoeksensor er weer uitgehaald en nu het gedeelte met het tandwieltje gedemonteerd en schoon gemaakt met alcohol en een pincetje met een miniwatje in het gleufje waar, (zoals zo mooi op de foto van Bolbo te zien is) zo'n schuin gedeelte zit wat door de LED kennelijk be/door-schenen wordt.
En YES, hij doet het weer als een....... Op Vida ook weer het hele gebied in orde (SAS - stuurhoek).
Laplander
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 17.03.2025 - 12:58  ·  #70
Ivm Anti Skid foutmeldingen ook maar de sleepring met SAS uitgebouwd en aangezien deze toch niet goed werkt leek het me wel interessant om te zien hoe dit in elkaar zit. VR1 weerstandwaarde af kunnen stellen (van 239,6 naar 205,7 dus net minder dan 15%).

Nu heb ik per ongeluk aan het zwarte schijfje met schotten zitten draaien terwijl het tandwieltje los was en daarna gelezen dat je er af moet blijven.. Is er een soort basis hoe je de SAS moet dichtbouwen? Ik merk dat de SAS 9 volle slagen kan maken en de sleepring ongeveer 5. SAS dus op 4,5 slag gezet (in het midden) en de sleepring weer op 2,5 slag vanaf links (midden). Zou dat ongeveer kunnen kloppen? Ik kan de stuuruitslag waardes uitlezen met mijn OBD apparaat dus straks maar even proberen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.03.2025 - 13:15  ·  #71
Goh, het is wat lang geleden voor mij om het nog uit mijn hoofd te weten. Had je de sleepring niet geblokkeerd met een schroefje?
Sleepring, ook wel contactrol genoemd, doet denk ik niet veel meer dan zorgen voor elektrisch contact en toestaan van een aantal omwentelingen naar beide zijden, dus die positie komt denk ik niet zo precies, dus in het midden zetten zou denk ik goed moeten zijn - het belangrijkst is dat je hem niet kapot trekt als je aan het stuur begint te draaien als je hem niet in het midden gezet hebt.
Zonder verdere referenties lijkt me jouw aanpak wel logisch. Mijn beschrijving qua 'alignment' ging meer om de 'grove sensor' (schotjes die tussen een leespoortje doordraaien) en de 'fijne sensor' (metalen plaatje met een schuin sleufje die door de IR-led wordt beschenen, gemonteerd op een wormwieltje) binnenin de SAS.
Er staan wat merktekentjes op (kleine driehoekjes en een puntje als ik het me goed herinner) - heb je die wel juist gezet? Toch, voor de grove sensor is elke 360 graden hetzelfde, dus zolang die goed in het midden staat zou dat goed moeten zijn. Al kan het dus gebeuren dat dat ding ineens 180 graden draaiing registreert, maar dat kan je pas zien met vida.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 16:51  ·  #72
Vandaag ook bezig geweest met de SAS. Ik kijk al ruim 4 jaar tegen die ANTI SKID melding aan, maar behalve de weigerende tracion control had ik er weinig last van.

Dit topic van Bolbo nog een keer goed door genomen, gelukkig staan de foto's nog op pagina 2.
Helaas werkt de link naar het Russische forum niet meer, maar via Google kon ik nog wat vinden. Geen idee of het dezelfde man is. Chrome kan het automatisch vertalen naar Nederlands.
https://www.drive2.ru/l/7156154/?page=0#comments
https://www.drive2.ru/l/610419994634787911/
https://www.swedespeed.com/thr…ed.642281/

Het verhaal zelf verschilt niet veel met dat van Bolbo. Ik heb ook 3 foto's van je gebruikt omdat die wat duidelijker zijn.

Uitlezen met Vida geeft meerdere meldingen maar het ging vooral om de volgende:
SAS-000E, interne storing. Daaruit zou je kunnen opmaken dat de truc met het weerstandje moet werken. Dus maar eens een poging wagen.
Eerst de airbag er uit.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 16:56  ·  #73
Aribag er uit, stuur los.
Streepje zetten op de as van het stuur, zodat je weet waar hij weer moet komen.
Het vast zetten van de sleepring kan op dit punt, heb ik niet gedaan want er is nog een manier om hem weer goed te zetten als hij verdraaid is.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 16:59  ·  #74
Maar hier zou je dan die schroef in kunnen draaien.
Vervolgens deze schroefjes los, 3 stuks. En de stekker links onder. Die moet je even op 3 punten los klikken met een plat schroevendraaiertje. Deze is van de sleepring, de SAS zit met een vaste connector op de printplaat van de SWM (steering Wheel Module) geprikt.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 17:04  ·  #75
Links onder zit de witte connector voor de SAS. Hier zijn we nu klaar, de SAS (met sleeprol) kan mee naar binnen en op de operatietafel.

Om de sleeprol uit te lijnen naa 0 graden, stuur recht, heb je dit kijkglas. Binnenin zie je de rol voorbij komen met een geel deel er aan, als die achter het glas zit staat de sleepring goed. Draai je hem naar links of rechts, verdwijnt het gele deel. Die zie je ook niet meer voorbij komen bij 360 en 720 graden. De sleepring zelf schijnt 9 keer rond te kunnen, de SAS 5 keer. 2,5 keer beide kanten op, een bereik van 720 graden links en rechts. Ga je daar voorbij, kan Vida hem niet meer meten en loopt hij vast op dat deel en moet je eerst storingen wissen.

De SAS en sleepring van elkaar scheiden, 3 schroefjes, kruiskop.

Selected quotes for multi-quoting:   0