Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

Anti skid service required

Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

· 
Posted: Gisteren om 17:11  ·  #76
De sleeprol kan je daarna weg leggen, die is verder niet meer belangrijk. Hij brengt alleen de data over van auto naar stuurwielbediening, en de aribag.
Belangrijk dus om de accu te ontkoppelen. Je krijgt alsnog een airbag melding maar daar over straks meer.
Ik had hier een stukje ducttape geplakt, maar door dat kijkglas is het in principe overbodig.
De schroefjes heb ik weer een halve slag er in gedraaid om ze niet kwijt te raken.

De SAS kan nu open, wederom 3 kruiskop schroefjes.

De Sleepring en SAS passen maar op 1 manier in elkaar door een dikke en dunne pen onderin de SAS, die in de sleepring vallen. Die 2 zijn dus sowieso uitgelijnd. Anders krijg je ze ook niet goed op elkaar en kan je de 3 schroefjes er niet in draaien.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 17:18  ·  #77
Oh ja, van te voren had ik wel even een streep gezet op het binnenwerk van de SAS, en die kwam me wel van pas.
Ook dit past in principe maar op 1 manier in elkaar maar dat is meer puzzelen dan zo'n streep die je in 1 oog opslag uitlijnt.

Als de 2 ringen uit elkaar geschroefd zijn is de SAS vrij en kan hij open.
Platte schroevendraaien tussen de vele clipjes die hem dicht houden.

Dan krijg je zicht op de printplaat en de interne storing.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 17:24  ·  #78
Rechts bovenin heb je de 5 'grote' gesoldeerde punten, dat is een kabel die naar de infra rood led's en oog loopt.
Direct links daarvan zit de potmeter.
Het probleem is dat de led na verloop van tijd dus minder licht gaat geven. Door de weerstand over de led te verlagen met de potmeter, meer spanning/stroom over de led, en meer licht, kan het oogje weer zien wat er voorbij komt draaien.

Detail foto van de Rus.

De weerstand moet 10-15% zakken volgens de geleerden. Dus eerst meten wat je hebt, in mijn geval 269 Ohm.
Met een klein schroevendraaiertje kan je de verschikkelijk gevoelige potmeter draaien. Ik zat direct al onder 200 Ohm, dus weer wat omhoog. Bij 228 dacht ik prima, proberen maar.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 17:29  ·  #79
Nog even 2 geleende foto's van de schijf met opstaande randjes onder de printplaat van de SAS.
Hoe deze precies werkt weet ik niet, en ik heb er meerdere keren van heel dichtbij naar gekeken maar ik kan zo gauw het verschil tussen 0 en 180 graden niet ontdekken. Behalve 2 gaatjes op 12 en 6 uur, waarvan 1 rond is en de ander licht vierkanter.
Ik weet niet welk modeljaar Bolbo's auto is maar de schijf in mijn SAS is net even anders.
Er schijnen die onderdeelnummers te zijn voor deze sensor, ook afhankelijk van STC en DSTC.

De sleufjes onderop de printplaat zullen wel meten wel opstaand randje waar langs komt.
Dit is de groffe sensor waar we veel over lezen.

Onderop de schijf zit een tandwiel waarmee de precieze sensor draait.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 17:35  ·  #80
Dit is die tweede sensor.

Hij zit in deze behuizing. Je ziet hier ook de led's en ogen zitten, elk aan een kant.

Detailfoto van Bolbo.
Het tanwiel draait het wormwiel, waardoor uiteindelijk het stukje blik met de diagonale sleuf omhoog en omlaag glijdt. De ogen kijken hier doorheen en zo meten ze de exacte stand van het stuur, per 1,5 graden.

Ik heb dit ding ook even los gehaald en schoon gemaakt, voor zo ver dat helpt.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 17:49  ·  #81
Goed, sensor weer in elkaar, sleepring er weer aan, in de auto, aansluiten, accu weer aansluiten, Vida er bij en kijken.
En uiteraard gaat het niet goed. Klaar mee, ik rijd die auto zo de vijver in als hij nog even door gaat.

Vida meet wel de hoek, maar slaat soms zomaar 30-40 graden over. Springt dan ineens naar 360+ graden, loopt vast, hij kan er niet veel mee.
SAS er weer uit, naar binnen, weer open en goed schoonmaken. Weerstand nogmaals meten, ja zal wel goed zijn toch?
Weer in elkaar en opnieuw kijken.

En zowaar, hij meet gewoon per 1,5 graden zoals hij zou moeten.
Alleen jammer dat rechtdoor nu 180 naar rechts is... 'Gelukkig' had Bolbo dit ook en heeft hij ook de oplossing er bij geschreven. De weerstand weer iets verhogen, dus zo gezegd zo gedaan. Verhoogd naar 242, weer naar de auto en meten. Zelfde verhaal maar nog erger, 180 rechts is nu 360 graden rechts.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 18:02  ·  #82
Oplossing 2 zou zijn om de platte schijf onderin de SAS een slag te draaien. Maar omdat ik daar op het oog geen verschil in kon zien, zou ik niet weten hoe ik die dan moet plaatsen.
Dus met het geheel in de auto de sleepring op 0 gezet bij het kijkglas.
Daarna weer naar binnen, SAS open, schijf er uit, die toch maar gedraaid op de gok.
Ook de precieze sensor wat bijgesteld. Je kan op de foto van dat ding 3 streepjes zien, en 1 streepje op het beweegbare deel. Die had ik op de middelste gezet, maar stond nu met de 0 stand op het bovenste streepje.

Weer alles in elkaar, dat gaat wel makkelijk na zo vaak openen.
Terug naar de auto, alles in elkaar, VIda er aan, en jawel, het lijkt gewoon gelukt.
Geen foutmelding meer, de DIM is rustig, het traction control lampje is uit, de SAS is groen in Vida.

Stuur er weer op, met een beetje loctite op de bout. Accu los, airbag aansluiten, accu weer aansluiten.
Storingen wissen waaronder die van de SRS Airbag, want om de SAS te testen zit je dus aan die sensor te draaien zonder stuur en airbag.
Auto starten, meldingen blijven weg. Nog een keer meten en Vida vindt het ook wel pirma zo te zien.
Na 4 jaar staat er weer DSTC AAN in de DIM, dat had ik lang niet meer gezien.

Dit is meer een verslag van wat ik gedaan heb, de beschrijving van Bolbo is wat duidelijker met de stappen die je moet doen.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 20:13  ·  #83
Succes dus top gedaan
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 21:38  ·  #84
Wel een rotklus, zo te lezen.
Mooi dat het uiteindelijk toch gelukt is.
Steven
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 08:50  ·  #85
Wat een klus... mooi dat het je gelukt is.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 08:51  ·  #86
Leuk om weer eens te lezen zoals iemand anders er door gaat, en met geüpdate foto's bij de relevante tekst, top. De klus is wat priegelig maar viel mij alleszins mee, er zijn dingen waar ik meer tegen op kijk. Mooi dat het gelukt is!
Ik deed deze klus bij mijn vorige V70, dat was een N facelift, bouwjaar 2006 modeljaar 2007 dacht ik, die had DSTC. Wat oudere modellen hadden enkel STC, iets simpelere tractiecontrole bij mijn weten, dus wellicht dan ook een iets andere SAS.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 09:24  ·  #87
Oh, dan schelen ze maar 1 jaartje dus. Toch een andere SAS, maar wat maakt het uit. Het idee was wel hetzelfde.

Ik vond het eigenlijk geen vervelende klus, maar je moet iedereen keer na de weerstand aanpassen het ding weer helemaal in elkaar schroeven en testen in de auto, Vida er weer aan (al had ik die nog gewoon meelopen, auto van contact af en er weer op en hij pakt alles zo weer op. Alleen accu er af bij aansluiten/loshalen van de airbag).
Je wordt er wel flauw van als hij dan elke keer iets anders doet dan je hoopt, en weer naar binnen moet en het ding open maken en bijstellen.

Het is zoals altijd even eng om iets open te maken als je niet weet wat je gaat tegen komen. Maar hier kan vrij weinig aan verkeerd gaan.
Scheelt toch weer een paar honderd euro voor een nieuwe sensor.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 12:00  ·  #88
Of een eurootje of 50 (?) voor een gebruikte waar je niet van weet of het je probleem oplost, en die op den duur waarschijnlijk hetzelfde probleem krijgt. En je hebt de lol van het zelf opgelost te hebben, en een beetje de wegwerpmaatschappij tegengewerkt... zonde om al die componenten bij het oud vuil te gooien als het weer prima werkt met een minuscuul tikje tegen een minuscuul onderdeeltje (buiten het gepruts wat nodig is om daarbij te komen en de trial & error om het juiste hoeveelheid minuscuul toe te passen) :-)
Eigenlijk wel tof dat dit variabele weerstandje überhaupt in die schakeling zit. Waarschijnlijk nodig voor kalibratie ten tijde van productie, maar komt nu goed van pas. Je zou denken dat als al die componenten standaard zijn, ze ook een normaal weerstandje met een vaste waarde hadden kunnen toepassen in de schakeling, en dan waren we nu verder van huis geweest omdat aanpassing niet mogelijk zou zijn zonder verregaande elektronicakennis en het vervangen van een gesoldeerde weerstand.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 17:13  ·  #89
Hulde Jeroen! :Thumbsup:
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 17:32  ·  #90
Die van mij doet t nog dus ik blijf dr nog maar even vanaf. Maar als t moet lijkt me dit genoeg handleiding om het aan te kunnen. Mooi gedaan!

Selected quotes for multi-quoting:   0