Beste kenners!
Ik heb een Volvo XC70 3.2 6 cilinder bj 2008 en ruim 175.00 km op de teller. Sedert 40.00 km loopt de auto ook op LPG.
De auto loopt feilloos op LPG en op benzine.
Sinds circa een maand krijg ik OBD foutcodes P0171 en P0174 wat zoiets als dat beide banken een te arm mengsel krijgen/hebben met een veelheid aan mogelijke oplossingen voor het probleem. Het blijft echter uitproberen en kan veel geld gaan kosten. Zowel op benzine als ook op LPG treedt het probleem op.
Het bijzondere is dat deze fout reproduceer baar is.
Reproduceerbaar.
Reset ik de foutcode dan kan ik de eerstvolgende start rijden (onlangs 160 km met wisselende snelheden en stilstand!) zonder dat het foutlampje aan gaat. Stop ik de motor en start ik opnieuw, dan gaat binnen enkele minuten/kilometers de foutlamp aan met dezelfde codes.
Lijkt jullie kenners dit ook vreemd? Hoewel onwaarschijnlijk doet het ook denken aan een softwareprobleem. Zeker omdat de auto prima loopt.
Volvo specialist.
Ik ben bij een Volvo specialist geweest die gecontroleerd heeft op lekkage aan de (gemeenschappelijke) inlaatkant van de cilinders. Ook is het luchtfilter geheel gecontroleerd, Tevens levert de uitlaatgasanalyse niets op.
Zijn advies was om eerst de LPG installatie te laten controleren: mogelijk beïnvloedt de LPG (computer) de computer voor de motor. Zijn advies was mede gebaseerd omdat daarna de oplossing gezocht moest worden in het vervangen van (relatief dure) onderdelen zoals de airflowsensor.
Enig idee??
Ik heb een Volvo XC70 3.2 6 cilinder bj 2008 en ruim 175.00 km op de teller. Sedert 40.00 km loopt de auto ook op LPG.
De auto loopt feilloos op LPG en op benzine.
Sinds circa een maand krijg ik OBD foutcodes P0171 en P0174 wat zoiets als dat beide banken een te arm mengsel krijgen/hebben met een veelheid aan mogelijke oplossingen voor het probleem. Het blijft echter uitproberen en kan veel geld gaan kosten. Zowel op benzine als ook op LPG treedt het probleem op.
Het bijzondere is dat deze fout reproduceer baar is.
Reproduceerbaar.
Reset ik de foutcode dan kan ik de eerstvolgende start rijden (onlangs 160 km met wisselende snelheden en stilstand!) zonder dat het foutlampje aan gaat. Stop ik de motor en start ik opnieuw, dan gaat binnen enkele minuten/kilometers de foutlamp aan met dezelfde codes.
Lijkt jullie kenners dit ook vreemd? Hoewel onwaarschijnlijk doet het ook denken aan een softwareprobleem. Zeker omdat de auto prima loopt.
Volvo specialist.
Ik ben bij een Volvo specialist geweest die gecontroleerd heeft op lekkage aan de (gemeenschappelijke) inlaatkant van de cilinders. Ook is het luchtfilter geheel gecontroleerd, Tevens levert de uitlaatgasanalyse niets op.
Zijn advies was om eerst de LPG installatie te laten controleren: mogelijk beïnvloedt de LPG (computer) de computer voor de motor. Zijn advies was mede gebaseerd omdat daarna de oplossing gezocht moest worden in het vervangen van (relatief dure) onderdelen zoals de airflowsensor.
Enig idee??