Quote door BBS1
Quote door Dirk342
Bij een automaat rijden in bergen / flinke heuvels moet je altijd zelf handmatig terugschakelen ! Dat is ook een van de belangrijkste dingen om en je bak heel te houden en zowel je KVS en bak temperatuur in toom te houden. Vind zelfs dat als je met 2500 rpm en een 1800kg caravan erachter nog veels te laag in de toeren zit. Hogere rpm geeft meer circulatie is meer koeling !
Als je gewoon rechtuit rijd met een recreatiecontainer op de haak en je rijd 90 á 100 km/h dan zit je al tussen 2750 en 3000 toeren Dirk. Dat is al meer dan zat aan lawaai om je heen als je gemakkelijk een paar honderd kilometer moet sleuren met zo'n ding.
Als je echt moet klimmen schakelt hij zelf wel terug en komt hij uit de lock-up. En zullen de toeren nog wel verder oplopen.
Nu heb ik het over een classic met AT..... En die nooit laten sleuren met een aanhanger in de D.
(Hoewel, ik doe het wel met een lichtere aanhanger, ik merk gelijk wanneer hij uit lock-up komt... Of er niet in valt.....)
met een caravan aan de haak of geladen aanhanger, rijd ik altijd handmatig... en altijd minimaal een versnelling lager dan wat "normaal" is. Ik rij dan nooit in D.
wat betreft de gedachte dat de automaat uit Lock gaat en dan vanzelf meer toeren maakt....... VRESELIJK.... nooit doen...
als je uit Lock gaat dan heb je meer slip en zal de automaatolie flink in temperatuur stijgen.
Het handmatige schakelen is juist om er voor te zorgen dat je IN LOCK blijft rijden... en alleen vanuit stilstand in de 1e heb je dan slip.
bij versnellen gaat de motor al snel naar 3000-3500. Maar met rijden op vlakke weg blijft de naald steken rond 2300-2600, afhankelijk van snelheid enz...
Ik heb een GT6 bak. maar gebruik met de caravan nooit de 6e versnelling. Ook niet als alles onbelast beweegt....
de lagere versnelling is nodig om te klimmen....maar ook om te dalen op de motorrem. En dat gaat perfect zo.
toerental hoger dan 2500 houden?? bij hard werken wel ja....maar op vlakke of licht stijgende wegen niet nodig .
dankzij de CFE kan ik de afzonderlijke temperaturen in de gaten houden en die blijven zo wel op goed nivo...
Maar de radiator voor motorkoeling is wel cruciaal....en ik denk dat die bij mij wel enige slijtage heeft opgelopen.... (lamellen scheeft, dicht of gebroken...) dat zal ook een oorzaak zijn voor de verhoogde temp...
Moet wel erbij zeggen, vóór de tuning, had ik geen last van warmlopen....tuning heeft dus wel een keerzijde.... op een vlakke weg met mijn caravan, heeft menig autootje moeite met bijhouden aan de verkeerslichten.... dat wel weer... maar dat test ik maar zelden... ik ga voor behoud van het mechaniek.
maar de discussie over rijden met aanhanger is hier eigenlijk off-topic... ik zal eens kijken of er een topic over is...verwacht het wel.