Resonator

Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Resonator

· 
Posted: 23.07.2018 - 01:59  ·  #1
Hoi allemaal,

Hij is al een paar keer besproken, maar ik vond toch niet de antwoorden die ik zocht, dus ik gooi het onderwerp nog eens in de groep: die k*1)-constructie van de resonator onder de turbo.

De pijp richting intercooler is nu in 1,5 jaar tijd al een keer of 4 (bijna of helemaal) losgeschoten uit de resonator. Uiteraard zijn de plastic bevestigingspunten van de pijp afgebroken. Ik heb daarom een beugeltje gefabriceerd waar de buis middels een slangklem vast zit.
De kosten van een nieuw rubber (4 euro) wel te overzien, maar ik ben het een beetje zat om er steeds weer onder te moeten kruipen omdat 1 of andere ontwerper niet de moeite genomen heeft om een fatsoenlijke oplossing te verzinnen.

Nu ben ik op zoek naar structurele verbeteringen:
  • Heeft iemand de constructie weten te verbeteren, waardoor de resonator nooit meer lekt/los gaat?
  • Met een nieuwe pijp (met bevestigingspunten) hangt de pijp stabieler. Blijft ie dan wel zitten?
  • Ik kan de resonator natuurlijk ook verwijderen en vervangen door een siliconen slang.

Het liefst blijf ik zo dicht mogelijk bij het origineel, dus met resonator. Die is er immers niet voor niets in gezet. Ik weet dat sommigen hem verwijderd hebben en daar geen nadelen aan ontdekt hebben, maar ik vind ook geen duidelijke verklaring wat hij doet en wat dus de gevolgen zijn wanneer je deze verwijdert.

bedankt voor het meedenken

*1) : kies geslachtsdeel naar keuze beginnend met een k
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

Re: Resonator

· 
Posted: 23.07.2018 - 09:20  ·  #2
Ik heb de resonator vervangen door een siliconen slang welke ik heb besteld bij europeantuning.nl

Edit: Heeft de plastic pijp die onder de motor door gaat geen bevestigingspunt bij jou? Bij zit ie met 1 boutje vast aan de onderkant van het blok namelijk.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 09:52  ·  #3
4x in 1,5 jaar?! Daar zou ik ook chagrijnig van worden. Ik heb ze vervangen en zit al zeker een jaar goed zonder problemen. Doe je de slangklem wel vast genoeg?
Monteer je de buis zoveel mogelijk zonder spanning, zodat hij zo min mogelijk aan de turbo-uitgang 'hangt'?
Bij mij ook bevestigingspunt van de zwarte plastic pijp afgebroken, ik heb 'm destijds vastgezet met een dikke tie-wrap om die buis heen en door het gaatje aan het blok waar normaal het boutje ingaat. Sindsdien niet meer onder de auto gelegen en volgens mij zit 't allemaal nog netjes vast, want de auto trekt goed en blaast niet (ik hoorde destijds zo'n sissend geluid en een flink fluitende turbo).
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 20:37  ·  #4
Heeft de plastic pijp die onder de motor door gaat geen bevestigingspunt bij jou?

2 stuks, van plastic en dus afgebroken.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 21:23  ·  #5
Heb je wel een Parker in de verbinding tussen resonator en intercoolerpijp? Die zat er bij mij op. Mijne is nooit losgeschoten! Zal s kijken of ik er een plaatje van heb. Zat door de slangklem, door het rubber, in de kunststof buis.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 22:00  ·  #6
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 23:11  ·  #7
Ik heb wel een gaatje waar een parker in zou kunnen, maar geen parker in mijn klem.
Ik zie in Vida wel iets uit de slangklem steken...

Ook lijkt er ook origineel een slang beschikbaar te zijn ipv de resonator box..

Eerder kon ik het ding niet vinden in Vida omdat ik bij engine en bij turbo aan het zoeken was, maar hij zit bij cooling omdat hij samen met de intercooler op een plaatje staat
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 23.07.2018 - 23:50  ·  #8
Bij mij zat er ook een parkertje door de slangenklem, rubber en resonator heen vermoedelijk om de pijp te borgen... Moet zeggen dat je zonder die resonator wer het geluid van de 5 cilinder iets mooier hoort... Althans, dat gevoel heb ik, en mooier is natuurlijk subjectief.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.08.2018 - 00:26  ·  #9
Vandaag de resonator vervangen door een slang. Hij was al weer aan het lekken.
Maar helaas was de resonator niet het enige dat lekte, want ook na het vervangen hoor ik nog ergens druk ontsnappen...
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 27.08.2018 - 00:53  ·  #10
Intercooler en slangen van en naar intercooler niet kapot/gescheurd.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.09.2018 - 21:56  ·  #11
Ik had de slangen van de intercooler inmiddels losgemaakt en geinspecteerd, maar daar kwam het sissen niet vandaan.
Gisterenmiddag had ik opeens tijd en had ik besloten om Blade maar eens om hulp te vragen. Dus ge-appt en hij had zowaar nog tijd ook.

Dus ben ik afgereisd naar Nieuwveen en de verhalen hier op het forum waren niet gelogen.
Poika is een sympathieke gast die de tijd voor je neemt, aandacht heeft voor details en bovenal de V70 van binnen en van buiten kent. Belangrijk voor ons als forummers is dat hij uitlegt wat hij doet, waarom hij het doet en hoe hij het doet.
Veel prettiger dan de standaard "breng maar 's ochtends maar en we kijken er wel naar, dan kun je hem 's avond weer halen" die ik gewend ben.
Oh ja, hij kan ook goeie koffie zetten.

Na een proefritje constateerde hij dat de turbo een beetje luider was dat normaal vanwege de tuning, maar dat dit vooral erg hard doorklonk omdat de rubber mof om de stuuras niet goed op zijn plaats zat. Dat wist ie gelijk te fixen. Ik heb gelijk even de kans gepakt om de bruine en de troebele remolie te laten vervangen. Dat stond al een tijdje op mijn todo-lijst.

Al met al helemaal happy dat het eindelijk gefixt is
Loes
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 26
Subject:

· 
Posted: 21.09.2018 - 22:18  ·  #12
Quote door Janvis

Ik heb de resonator vervangen door een siliconen slang welke ik heb besteld bij europeantuning.nl

Toevallig een linkje welke slang hiervoor kan worden gebruikt?

Edit: Heeft de plastic pijp die onder de motor door gaat geen bevestigingspunt bij jou? Bij zit ie met 1 boutje vast aan de onderkant van het blok namelijk.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.09.2018 - 23:12  ·  #13
Als ik doorklik vanuit eurpeantuning.nl dan kom ik uit op:
http://europeantuning.luondo.n…l--2005-14
Let op de jaartallen:
Voor 2005 had de buis richting intercooler een andere diameter.
Na 2014 heb je ook een andere nodig.

Heb je een reden om de resonator te vervangen?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 22.09.2018 - 09:02  ·  #14
Ik heb ook die resonator vervangen door een siliconen buis. Dat ding had al drie rubbers opgevreten en is er twee keer afgeschoten. De laatste keer vorig jaar op vakantie. Toen was ik er klaar mee.
Geen enkel verschil merkbaar i de de auto.
Buiten de auto hoor je de turbo iets beter.
Die resonator is er alleen maar voor om het turbo geluid te dempen.

Ik heb deze gekocht.
https://m.ebay.nl/itm/VOLVO-V7…SwPe1UEHm1
Loes
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 26
Subject:

· 
Posted: 22.09.2018 - 10:19  ·  #15
Afgelopen week waren beide pakkingen van tussen de slang geblazen.. berg gesis en geen vermogen...
Bij het demonteren bleek de slang onder de bak al kapot te zijn, beide ophang punten zaten vast met ti-Reps...
Had de boel uit elkaar gehaald en bleek later dat de pakkingen verkeerd om waren gemonteerd door de vorige eigenaar of zijn garage.. dat het no zo lang heeft gouden snap ik niet..
Heb tot 3x toe alles los gehad en opnieuw moeten monteren omdat bij het gas geven direct de pakkingen ervan tussen werden geblazen..
Voor nu is het weer goed, maar blijft een zwak punt vrees ik..
Als die resonator niet nodig is, ga ik liever over op een pijp uit een stuk als dat mogelijk is.
Bij “normaal” vermogen zal het wellicht wel los lopen, deze heeft ietsje meer vermogen gekregen en het zou ook daarmee te maken kunnen hebben.

Zal vandaag of morgen proberen mijn dagboek bij te werken en wat foto’s plaatsen.

Quote door Vogel

Als ik doorklik vanuit eurpeantuning.nl dan kom ik uit op:
http://europeantuning.luondo.n…l--2005-14
Let op de jaartallen:
Voor 2005 had de buis richting intercooler een andere diameter.
Na 2014 heb je ook een andere nodig.

Heb je een reden om de resonator te vervangen?

Selected quotes for multi-quoting:   0