resonator

 
 
 
 
 
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 55
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

resonator

 · 
Posted: 22.07.2013 - 21:50  ·  #1
Wie heeft er wel eens gehoord van een resonator bij de turbo van een D5 euro 4 185 pk en weet waar dit voor dient. Het is een vierkant achtig ding in de leiding van de turbo naar de intercooler. Heeft misschien iets met geluiddemping te maken ofzo??
DJ
 
Avatar
 
Subject:

Re: resonator

 · 
Posted: 23.07.2013 - 19:42  ·  #2
Egr klep?

Gr DJ
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 46
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: resonator

 · 
Posted: 23.07.2013 - 23:31  ·  #3
Ja, de resonator absorbeert trillingen in de lucht die er langskomt (beter: zet de energie ervan om in geluidstrillingen) om
A) vriendelijker / minder geluid te produceren
B) luchtdrukpulsen (die ontstaan door weerkaatsingen of door bijvoorbeeld de ronddraaiende schoepen van de turbo) om te zetten in een specifiek patroon, soms zelfs slechts voor een bepaald toerenbereik, om zo een specifieke luchtdruk in het traject te veroorzaken.

Je komt in het gebied van natuurkunde: trillingen, resonanties, frequenties, knopen, buiken. Denk maar eens aan een orgel of een trompet: het koper/staal is specifiek gevormd om bepaalde frequenties te benadrukken/produceren. Elke toon levert een specifieke tegendruk in de buis.

Misschien wordt het wat duidelijker als je aan het mondstuk van een trompet denkt: het gepruttel van je mond wordt daardoor omgezet in een vriendelijke toon (als je van trompet houdt :) ) en tegelijkertijd is het gemakkelijker die toon te maken vanwege het gedrag van het mondstuk (tegendruk, frequentie)

Weghalen grijpt in op het "luchtgedrag" van je auto (net zoals ik dat dus ook vermoed bij het DPF), met mogelijk negatieve effecten op de vermogensafgifte (hoewel het wel vaak een "dikker" geluid geeft).
Stuk kan die volgens mij niet: is niet veel meer dan een specifiek gevormde luchtkamer. Hij kan lek gaan, misschien.

Zou je er iets mee willen doen?
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 55
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: resonator

 · 
Posted: 25.07.2013 - 17:34  ·  #4
Quote door waal70

Ja, de resonator absorbeert trillingen in de lucht die er langskomt (beter: zet de energie ervan om in geluidstrillingen) om
A) vriendelijker / minder geluid te produceren
B) luchtdrukpulsen (die ontstaan door weerkaatsingen of door bijvoorbeeld de ronddraaiende schoepen van de turbo) om te zetten in een specifiek patroon, soms zelfs slechts voor een bepaald toerenbereik, om zo een specifieke luchtdruk in het traject te veroorzaken.

Je komt in het gebied van natuurkunde: trillingen, resonanties, frequenties, knopen, buiken. Denk maar eens aan een orgel of een trompet: het koper/staal is specifiek gevormd om bepaalde frequenties te benadrukken/produceren. Elke toon levert een specifieke tegendruk in de buis.

Misschien wordt het wat duidelijker als je aan het mondstuk van een trompet denkt: het gepruttel van je mond wordt daardoor omgezet in een vriendelijke toon (als je van trompet houdt :) ) en tegelijkertijd is het gemakkelijker die toon te maken vanwege het gedrag van het mondstuk (tegendruk, frequentie)

Weghalen grijpt in op het "luchtgedrag" van je auto (net zoals ik dat dus ook vermoed bij het DPF), met mogelijk negatieve effecten op de vermogensafgifte (hoewel het wel vaak een "dikker" geluid geeft).
Stuk kan die volgens mij niet: is niet veel meer dan een specifiek gevormde luchtkamer. Hij kan lek gaan, misschien.

Zou je er iets mee willen doen?


Dank je voor je duidelijke uitleg. Ik had al zoiets gedacht. Ik had mijn bodemplaat los vanwege olie verversen en zag het ding zitten. Toen opgezocht in Vida wat het was, een resonator dus, maar de functie stond er niet bij. Was er verder niets mee van plan, vroeg me wel af of het zin heeft deze los te halen en schoon te maken. Waarom... because we can....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0