Ja, de resonator absorbeert trillingen in de lucht die er langskomt (beter: zet de energie ervan om in geluidstrillingen) om
A) vriendelijker / minder geluid te produceren
B) luchtdrukpulsen (die ontstaan door weerkaatsingen of door bijvoorbeeld de ronddraaiende schoepen van de turbo) om te zetten in een specifiek patroon, soms zelfs slechts voor een bepaald toerenbereik, om zo een specifieke luchtdruk in het traject te veroorzaken.
Je komt in het gebied van natuurkunde: trillingen, resonanties, frequenties, knopen, buiken. Denk maar eens aan een orgel of een trompet: het koper/staal is specifiek gevormd om bepaalde frequenties te benadrukken/produceren. Elke toon levert een specifieke tegendruk in de buis.
Misschien wordt het wat duidelijker als je aan het mondstuk van een trompet denkt: het gepruttel van je mond wordt daardoor omgezet in een vriendelijke toon (als je van trompet houdt
) en tegelijkertijd is het gemakkelijker die toon te maken vanwege het gedrag van het mondstuk (tegendruk, frequentie)
Weghalen grijpt in op het "luchtgedrag" van je auto (net zoals ik dat dus ook vermoed bij het DPF), met mogelijk negatieve effecten op de vermogensafgifte (hoewel het wel vaak een "dikker" geluid geeft).
Stuk kan die volgens mij niet: is niet veel meer dan een specifiek gevormde luchtkamer. Hij kan lek gaan, misschien.
Zou je er iets mee willen doen?