Beste mede-forummers,
Sinds een paar weken hebben wij een V70 2.4d Edition Classic uit 2007. De auto heeft 184.000 km's gereden. Na het lezen van veel topics en mijn eigen ervaringen met onze vorige V90, ben ik vandaag een daje bij Martin van MMTS op bezoek geweest.
het resultaat is dat ik bijna in een nieuwe auto rijd!
Het bezoek begon met een gezellige bak koffie, en nog even afstemmen wat de plannen zijn. Na de koffie werd de auto naar binnen gereden en een laptop aan de OBD gehangen.
In no-time werd de ecu ge-herprogrammeerd naar +200pk!
Aansluitend werd de powersflush machine aangesloten op de geartronic. De oude olie was donkerrood bij het begin en werd na toevoeging van de reiniger donkerrood/bruin en duidelijk een verbrande geur. Die olie was dus al lange tijd niet ververst en heeft aardig z'n best moeten doen in de bak.
Schone olie en een conditioner erin en door naar het volgende project:
Powerflush van het stuurhuis omdat de auto in lange bochten een beetje trok in het stuur. Hier heteelfde verhaal: Cleaner erbij en doorspoelen. Ik wist niet dat die olie zo bruin was! Nieuwe schone olie en een conditioner erin en verder naar de EGR/Airintake:
Volgens Martin was de slang van de EGR nog nooit losgeweest, zag er inderdaad erg origineel uit. Er zat gelukkig niet zo héél veel aaanslag in de EGR klep maar genoeg om te raggen met een staalborstel. Na aansluiten op het reinigingsapparaat kon de pret beginnen: Om de paar seconden een stoot cleaner inspuiten zodat het hele inlaat traject wordt schoongemaakt, inclusief het roetfilter. Bij de powertuning is gelijk de EGR weg geschreven, zodat we hier geen last meer van hebben in de toekomst.
Nadat het inlaatraject schoon was kon gelijk de motorolie ververst worden. Ook hier had de toegevoegde cleaner z'n werk gedaan: Roetzwarte olie kwam eruit!
En passant werden ook nog even twee lampjes in de achterlichten vervangen, ik wist niet eens dat die kapot waren! En de koelwatertemperatuur sensor vervangen.
Daarna even een proefrit gemaakt.
De auto reed volgens mij vóór deze behandelingen al lekker, al een hele verbetering ten opzichte van de vertrouwde V90, maar ....
Ongelofelijk wat een effect het flushen en de tuning hebben op het rijgenot! De Geartronic voel je niet meer schakelen, je hoort alleen het toerental zakken. Verder niks! geen schokje, trillinkje of wat dan ook!
Gelukkig licht Oldenzaal dicht bij de Duitse grens waar je even lekker kunt doortrappen: bij 200 km/h voel je bij doortrekken nog de power! De topsnelheid ligt nu ongeveer bij 230 km/h!
Ongelofelijk! Nooit gedacht dat het effect zo groot zou zijn. Op de terugweg naar Arnhem met een brede smile op m'n snuit gereden, bij normale Nederlandse snelheden ligt het verbruik rond de 1 op 20.
Martin, nogmaals bedankt voor de koffie, gezelligheid en vooral je kennis en kunde! Ik kan dit iedereen aanraden die z'n Volvo en zichzelf eens lekker wil verwennen.
Sinds een paar weken hebben wij een V70 2.4d Edition Classic uit 2007. De auto heeft 184.000 km's gereden. Na het lezen van veel topics en mijn eigen ervaringen met onze vorige V90, ben ik vandaag een daje bij Martin van MMTS op bezoek geweest.
het resultaat is dat ik bijna in een nieuwe auto rijd!
Het bezoek begon met een gezellige bak koffie, en nog even afstemmen wat de plannen zijn. Na de koffie werd de auto naar binnen gereden en een laptop aan de OBD gehangen.
In no-time werd de ecu ge-herprogrammeerd naar +200pk!
Aansluitend werd de powersflush machine aangesloten op de geartronic. De oude olie was donkerrood bij het begin en werd na toevoeging van de reiniger donkerrood/bruin en duidelijk een verbrande geur. Die olie was dus al lange tijd niet ververst en heeft aardig z'n best moeten doen in de bak.
Schone olie en een conditioner erin en door naar het volgende project:
Powerflush van het stuurhuis omdat de auto in lange bochten een beetje trok in het stuur. Hier heteelfde verhaal: Cleaner erbij en doorspoelen. Ik wist niet dat die olie zo bruin was! Nieuwe schone olie en een conditioner erin en verder naar de EGR/Airintake:
Volgens Martin was de slang van de EGR nog nooit losgeweest, zag er inderdaad erg origineel uit. Er zat gelukkig niet zo héél veel aaanslag in de EGR klep maar genoeg om te raggen met een staalborstel. Na aansluiten op het reinigingsapparaat kon de pret beginnen: Om de paar seconden een stoot cleaner inspuiten zodat het hele inlaat traject wordt schoongemaakt, inclusief het roetfilter. Bij de powertuning is gelijk de EGR weg geschreven, zodat we hier geen last meer van hebben in de toekomst.
Nadat het inlaatraject schoon was kon gelijk de motorolie ververst worden. Ook hier had de toegevoegde cleaner z'n werk gedaan: Roetzwarte olie kwam eruit!
En passant werden ook nog even twee lampjes in de achterlichten vervangen, ik wist niet eens dat die kapot waren! En de koelwatertemperatuur sensor vervangen.
Daarna even een proefrit gemaakt.
De auto reed volgens mij vóór deze behandelingen al lekker, al een hele verbetering ten opzichte van de vertrouwde V90, maar ....
Ongelofelijk wat een effect het flushen en de tuning hebben op het rijgenot! De Geartronic voel je niet meer schakelen, je hoort alleen het toerental zakken. Verder niks! geen schokje, trillinkje of wat dan ook!
Gelukkig licht Oldenzaal dicht bij de Duitse grens waar je even lekker kunt doortrappen: bij 200 km/h voel je bij doortrekken nog de power! De topsnelheid ligt nu ongeveer bij 230 km/h!
Ongelofelijk! Nooit gedacht dat het effect zo groot zou zijn. Op de terugweg naar Arnhem met een brede smile op m'n snuit gereden, bij normale Nederlandse snelheden ligt het verbruik rond de 1 op 20.
Martin, nogmaals bedankt voor de koffie, gezelligheid en vooral je kennis en kunde! Ik kan dit iedereen aanraden die z'n Volvo en zichzelf eens lekker wil verwennen.