Mijn V70(N) is een MY07 2.4D met 6-versnelling handbak.
Het is mij meer dan eens opgevallen dat als ik op de snelweg rustig terugschakel, bijv. als ik de snelweg af rij, terwijl ik het koppelingspedaal heb ingedrukt (en mijn voet van het gas), de motor de toeren niet direct door laat zakken naar stationair (nabij 700 toeren), maar de toeren even blijven hangen op een hoger aantal dan stationair, ergens rond 1500, en zakt dan na ongeveer een seconde naar stationair. Ik vraag mij af in hoeverre dat zo geprogrammeerd is door Volvo om het terugschakelen makkelijker / soepeler te maken.
Het is overigens niet 'rev matching' als zodanig, want het toerental gaat niet omhóóg als ik een versnelling terugschakel, maar zakt dus ook niet direct volledig tot het 'minimum'.
Trouwens, voor degenen die niet bekend zijn met deze term, 'rev matching' betekent zoiets als 'toerentalafstemming'; waarbij het motortoerental wordt afgestemd op de versnelling die gaat worden geselecteerd. Dit kan 'manueel' (of beter gezegd met de voet op het gaspedaal) door een dotje gas te geven om de motor rond het juiste toerental te krijgen, maar er zijn ook auto's waarbij de software dit doet (bijv de Mini Cooper S JCW van een vriend van me deed dit; gekke gewaarwording de 1e keer!).
Ik heb even geGoogled en kwam dit bericht tegen waarin een zooitje Amerikanen er nogal lyrisch over zijn, dus er lijkt toch iets van te bestaan (en dat al in 2004 dus ook al in onze generatie auto's):
http://forums.swedespeed.com/s…v-matching
waarbij dus in V50, S60(R) wordt gemeld dat als je, tijdens het terugschakelen, kort het gas tot op de bodem intapt, het mtortoerental wordt afgestemd op 1 versnelling lager.
Als het even lukt probeer geef ik meestal wel een tikkie op het gas bij het terugschakelen om de koppeling wat te sparen, dat lukt de ene keer wat beter dan de ander, maar ik denk maar dat elke 'benadering' van het juiste toerental beter is dan helemaal niks en de koppeling al het werk laten doen om de motor naar hogere toeren te krijgen, maar ik vraag me ook wel eens af of dat niet extra belasting geeft op de turbo.
Vragen, vragen... benieuwd naar jullie commentaren hieromtrent. Zowel van de (motor/versnellingsbak/koppeling)technische kant als de 'drivers'kant van het verhaal!
Het is mij meer dan eens opgevallen dat als ik op de snelweg rustig terugschakel, bijv. als ik de snelweg af rij, terwijl ik het koppelingspedaal heb ingedrukt (en mijn voet van het gas), de motor de toeren niet direct door laat zakken naar stationair (nabij 700 toeren), maar de toeren even blijven hangen op een hoger aantal dan stationair, ergens rond 1500, en zakt dan na ongeveer een seconde naar stationair. Ik vraag mij af in hoeverre dat zo geprogrammeerd is door Volvo om het terugschakelen makkelijker / soepeler te maken.
Het is overigens niet 'rev matching' als zodanig, want het toerental gaat niet omhóóg als ik een versnelling terugschakel, maar zakt dus ook niet direct volledig tot het 'minimum'.
Trouwens, voor degenen die niet bekend zijn met deze term, 'rev matching' betekent zoiets als 'toerentalafstemming'; waarbij het motortoerental wordt afgestemd op de versnelling die gaat worden geselecteerd. Dit kan 'manueel' (of beter gezegd met de voet op het gaspedaal) door een dotje gas te geven om de motor rond het juiste toerental te krijgen, maar er zijn ook auto's waarbij de software dit doet (bijv de Mini Cooper S JCW van een vriend van me deed dit; gekke gewaarwording de 1e keer!).
Ik heb even geGoogled en kwam dit bericht tegen waarin een zooitje Amerikanen er nogal lyrisch over zijn, dus er lijkt toch iets van te bestaan (en dat al in 2004 dus ook al in onze generatie auto's):
http://forums.swedespeed.com/s…v-matching
waarbij dus in V50, S60(R) wordt gemeld dat als je, tijdens het terugschakelen, kort het gas tot op de bodem intapt, het mtortoerental wordt afgestemd op 1 versnelling lager.
Als het even lukt probeer geef ik meestal wel een tikkie op het gas bij het terugschakelen om de koppeling wat te sparen, dat lukt de ene keer wat beter dan de ander, maar ik denk maar dat elke 'benadering' van het juiste toerental beter is dan helemaal niks en de koppeling al het werk laten doen om de motor naar hogere toeren te krijgen, maar ik vraag me ook wel eens af of dat niet extra belasting geeft op de turbo.
Vragen, vragen... benieuwd naar jullie commentaren hieromtrent. Zowel van de (motor/versnellingsbak/koppeling)technische kant als de 'drivers'kant van het verhaal!