Rev matching... of iets wat erop lijkt?

Motor houdt toeren eventjes verhoogd bij terugschakelen

Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Rev matching... of iets wat erop lijkt?

· 
Posted: 16.08.2017 - 15:51  ·  #1
Mijn V70(N) is een MY07 2.4D met 6-versnelling handbak.
Het is mij meer dan eens opgevallen dat als ik op de snelweg rustig terugschakel, bijv. als ik de snelweg af rij, terwijl ik het koppelingspedaal heb ingedrukt (en mijn voet van het gas), de motor de toeren niet direct door laat zakken naar stationair (nabij 700 toeren), maar de toeren even blijven hangen op een hoger aantal dan stationair, ergens rond 1500, en zakt dan na ongeveer een seconde naar stationair. Ik vraag mij af in hoeverre dat zo geprogrammeerd is door Volvo om het terugschakelen makkelijker / soepeler te maken.

Het is overigens niet 'rev matching' als zodanig, want het toerental gaat niet omhóóg als ik een versnelling terugschakel, maar zakt dus ook niet direct volledig tot het 'minimum'.

Trouwens, voor degenen die niet bekend zijn met deze term, 'rev matching' betekent zoiets als 'toerentalafstemming'; waarbij het motortoerental wordt afgestemd op de versnelling die gaat worden geselecteerd. Dit kan 'manueel' (of beter gezegd met de voet op het gaspedaal) door een dotje gas te geven om de motor rond het juiste toerental te krijgen, maar er zijn ook auto's waarbij de software dit doet (bijv de Mini Cooper S JCW van een vriend van me deed dit; gekke gewaarwording de 1e keer!).

Ik heb even geGoogled en kwam dit bericht tegen waarin een zooitje Amerikanen er nogal lyrisch over zijn, dus er lijkt toch iets van te bestaan (en dat al in 2004 dus ook al in onze generatie auto's):
http://forums.swedespeed.com/s…v-matching
waarbij dus in V50, S60(R) wordt gemeld dat als je, tijdens het terugschakelen, kort het gas tot op de bodem intapt, het mtortoerental wordt afgestemd op 1 versnelling lager.

Als het even lukt probeer geef ik meestal wel een tikkie op het gas bij het terugschakelen om de koppeling wat te sparen, dat lukt de ene keer wat beter dan de ander, maar ik denk maar dat elke 'benadering' van het juiste toerental beter is dan helemaal niks en de koppeling al het werk laten doen om de motor naar hogere toeren te krijgen, maar ik vraag me ook wel eens af of dat niet extra belasting geeft op de turbo.

Vragen, vragen... benieuwd naar jullie commentaren hieromtrent. Zowel van de (motor/versnellingsbak/koppeling)technische kant als de 'drivers'kant van het verhaal!
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Rev matching... of iets wat erop lijkt?

· 
Posted: 16.08.2017 - 16:00  ·  #2
Is het geen uitstoot eco dingetje?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 16.08.2017 - 16:25  ·  #3
ik dacht dat alleen vrachtwagenchauffeurs dat deden. Even het gas intrappen voor het schakelen
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.08.2017 - 17:32  ·  #4
Quote door ohz274

ik dacht dat alleen vrachtwagenchauffeurs dat deden. Even het gas intrappen voor het schakelen

Een V70N heeft ook een draaicirkel van een vrachtwagen, dus niet eens zo ongepast ;-)
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 16.08.2017 - 22:07  ·  #5
Quote door ohz274

Vrachtwagenchauffeurs moesten dat vroeger bij terugschakelen doen omdat de versnellingsbak niet gesynchroniseerd was. Terugschakelen hield in: koppeling intrappen en in vrij schakelen, koppeling op laten komen en gas geven, koppeling intrappen en terugschakelen naar de lagere versnelling. Als je een beetje bedreven was, kon je met een versleten bak schakelen (maar dan wel met tussengas) zonder te ontkoppelen.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 16.08.2017 - 22:15  ·  #6
idd dat heet tussengas. volgens mij houdt mn S60 t gas ook even vast. ik zal morgen eens even checken.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.08.2017 - 22:20  ·  #7
Quote door GRUNNS60

idd dat heet tussengas. volgens mij houdt mn S60 t gas ook even vast. ik zal morgen eens even checken.

Mijn 2001 benzine-model heeft hetzelfde verschijnsel.
jan45
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 79
Subject:

· 
Posted: 16.08.2017 - 23:38  ·  #8
Dat heet inderdaad tussengas, maar is wel erg simpel uitgelegd. Het gaat er namelijk om om net zoveel gas te geven dat de as van je motor en versnellingsbak hetzelfde toerental hebben en dan valt de versnelling er zowat vanzelf in. Ook bij een moderne hand geschakelde auto kan je zo zonder koppeling schakelen. Bij het opschakelen daarentegen moet je vrij, even wachten en dan schakelen, om zo weer het juiste toerental te hebben als je schakelt. Het vraagt nogal wat gevoel om dit goed toe te passen en sommige leren het nooit.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.08.2017 - 01:09  ·  #9
DinanT5
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 17.08.2017 - 08:26  ·  #10
Quote door Bolbo
Quote door ohz274
Een V70N heeft ook een draaicirkel van een vrachtwagen, dus niet eens zo ongepast ;-)
:D +1

Mijn Lincoln draait korter door een bocht. Heeft dan alleen weer meer 'overhang' ..
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 17.08.2017 - 08:51  ·  #11
Tussengas.....🤔, terugsturen was ook zoiets.....
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.08.2017 - 09:38  ·  #12
Jaja, goeie (?) ouwe tijd.
Maar mijn vraag was dus eigenlijk of de software van onze auto's hier iets mee doet (GrunnS60 en folke3 lijken toch ook al eens zoiets te hebben opgemerkt), en/of evt dat iemand dezelfde ervaring heeft als de Amerikanen in de link, met hun tussengas bij terugschakelen.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.08.2017 - 01:55  ·  #13
Quote door Bolbo

Jaja, goeie (?) ouwe tijd.
Maar mijn vraag was dus eigenlijk of de software van onze auto's hier iets mee doet (GrunnS60 en folke3 lijken toch ook al eens zoiets te hebben opgemerkt), en/of evt dat iemand dezelfde ervaring heeft als de Amerikanen in de link, met hun tussengas bij terugschakelen.

Niet eens zo zeer bij terugschakelen opmerkelijk, maar duidelijk in de situatie, waarbij ik de auto laat uitlopen naar bv. een stoplicht. Ik schakel dan naar vrij en laat de koppeling los, ervan uitgaande dat tegen de tijd dat ik bij het stoplicht aankom het groen wordt en ik de versnelling kan kiezen die bij de dan resterende snelheid behoort. Zolang ik niet stilsta, blijft het motortoerental rond de 1200-1500 rpm hangen en kan ik dus gelijk de juiste versnelling gebruiken.
ChrisMe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 18.08.2017 - 04:17  ·  #14
dubbelklutsen (naar het Engelse/Amerikaanse double clutching), zo heette dat vroegâh
folke3
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.08.2017 - 14:08  ·  #15
Quote door ChrisMe

dubbelklutsen (naar het Engelse/Amerikaanse double clutching), zo heette dat vroegâh

En als je hierop leerde rijden weet je daar alles van!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0