Deze week ben ik met mijn Volvo V70 D5 uit 2008 met 284.000km op de teller vanwege een haperende en stotterende motor naar de garage geweest. Daar constateerden zij na uitlezen van de foutcodes en onderzoek dat verstuivers 1 en 5 vervangen moesten worden en 2,3, en 4 hier dicht tegen aanzaten. Op advies van de garage heb ik alle 5 de verstuivers laten reviseren voor een bedrag van ca 1.500euro
Vandaag de auto opgehaald en na een proefrit van enkele kilometers merkte ik dat de auto nog steeds niet goed liep, sterker nog, de auto kwam zelfs stil te staan. Daarna de ANWB gebeld en deze constateerde na het uitlezen van de foutcodes P0303, dat er een storing zat in cilinder 3. Na verdere controle gaf de bewuste monteur aan dat de contacten van de cilinders erg vuil waren en ook het roetfilter. Nadat de monteur de contacten had ingespoten stelde hij dat de verstuivers mogelijk helemaal niet de oorzaak geweest zijn van de verstoring en dat het reviseren van de verstuivers mogelijk helemaal niet nodig is geweest. Vervolgens kon ik mijn weg hervatten maar de auto blijft slecht lopen.
Nu heb ik wel een aantal vragen nl:
1. Heeft de garage zelf wel een proefrit gemaakt na het vervangen van de verstuivers ?
2. Heeft de garage wel de juiste storingsprocedure gevolgd en diagnose gesteld ? Dus bij een dergelijke storing controleer eerst het roetfilter, daarna de contacten van de cilinders, vervolgens het brandstoffilter enz, enz en uiteindelijk de verstuivers
3. Ik twijfel nu ook wel of de reparatie en het reviseren van de verstuivers wel/niet (goed) is uitgevoerd. Hoe of waar kan ik dit nagaan/controleren ?
Kortom wat kan ik nu het beste doen ?
Vandaag de auto opgehaald en na een proefrit van enkele kilometers merkte ik dat de auto nog steeds niet goed liep, sterker nog, de auto kwam zelfs stil te staan. Daarna de ANWB gebeld en deze constateerde na het uitlezen van de foutcodes P0303, dat er een storing zat in cilinder 3. Na verdere controle gaf de bewuste monteur aan dat de contacten van de cilinders erg vuil waren en ook het roetfilter. Nadat de monteur de contacten had ingespoten stelde hij dat de verstuivers mogelijk helemaal niet de oorzaak geweest zijn van de verstoring en dat het reviseren van de verstuivers mogelijk helemaal niet nodig is geweest. Vervolgens kon ik mijn weg hervatten maar de auto blijft slecht lopen.
Nu heb ik wel een aantal vragen nl:
1. Heeft de garage zelf wel een proefrit gemaakt na het vervangen van de verstuivers ?
2. Heeft de garage wel de juiste storingsprocedure gevolgd en diagnose gesteld ? Dus bij een dergelijke storing controleer eerst het roetfilter, daarna de contacten van de cilinders, vervolgens het brandstoffilter enz, enz en uiteindelijk de verstuivers
3. Ik twijfel nu ook wel of de reparatie en het reviseren van de verstuivers wel/niet (goed) is uitgevoerd. Hoe of waar kan ik dit nagaan/controleren ?
Kortom wat kan ik nu het beste doen ?