Goedemorgen,
Met de montage van verzwaarde S80 veren staat de V70 weer mooi recht en is aan de achterzijde net wat stugger dan standaard.
Tijdens het monteren van de veren voelden de originele schokdempers nog 'goed' aan (voor zover je dat op die manier kan beoordelen) en ook tijdens het rijden had ik eigenlijk geen klachten vanuit de overtuiging dat de v70 af-fabriek meer op comnfort dan dynamiek is afgestemd.
Recent liep ik op MP tegen een set TRW achterscholkdempers aan voor een nette prijs. Toch maar gekocht en recent gemonteerd.
Ondanks dat ik het niet had verwachjt maken deze nieuwe dempers toch wel een behoorlijk verschil in strakheid van het onderstel. Dit had ik o.a. niet verwacht omdat de originele dempers in de hand nog goed aanvoelden en omdat de auto pas 111.000 km achter de wielen heeft.
Dit heeft me wel aan het denken gezet. Ondanks dat de auto pas 111.000 km heeft gelopen zijn alle componenten in het onderstel al ruim 20 jaar oud. En als het vervangen van de achterschokdempers al dit verschil maken, wat is er dan haalbaar als ik de schokdempers aan de voorzijde ook vervang, tegelijk met de veerschotels en veerpootlagers? Draagarmen heb ik 30.000 km geleden vervangen door exemplaren van Lemförder.
Daarom een aantal vragen:
10 jaar geleden heb ik een standaard S80 op Bilstein B6 dempers gezet. Als ik mijn ervaringen van toen teruglees dan waren die zonder uitzondering positief, ik heb er echter geen gevoel meer bij. Daarbij zijn de B6 dempers aanzienlijk duurder dan de alternatieven, waardoor ik de afweging zorgvuldig wil maken.
Alle ervaringen zijn welkom!
Met de montage van verzwaarde S80 veren staat de V70 weer mooi recht en is aan de achterzijde net wat stugger dan standaard.
Tijdens het monteren van de veren voelden de originele schokdempers nog 'goed' aan (voor zover je dat op die manier kan beoordelen) en ook tijdens het rijden had ik eigenlijk geen klachten vanuit de overtuiging dat de v70 af-fabriek meer op comnfort dan dynamiek is afgestemd.
Recent liep ik op MP tegen een set TRW achterscholkdempers aan voor een nette prijs. Toch maar gekocht en recent gemonteerd.
Ondanks dat ik het niet had verwachjt maken deze nieuwe dempers toch wel een behoorlijk verschil in strakheid van het onderstel. Dit had ik o.a. niet verwacht omdat de originele dempers in de hand nog goed aanvoelden en omdat de auto pas 111.000 km achter de wielen heeft.
Dit heeft me wel aan het denken gezet. Ondanks dat de auto pas 111.000 km heeft gelopen zijn alle componenten in het onderstel al ruim 20 jaar oud. En als het vervangen van de achterschokdempers al dit verschil maken, wat is er dan haalbaar als ik de schokdempers aan de voorzijde ook vervang, tegelijk met de veerschotels en veerpootlagers? Draagarmen heb ik 30.000 km geleden vervangen door exemplaren van Lemförder.
Daarom een aantal vragen:
- Welke verbetereing valt er aan de voorzijde te verwachten na 111.000 km en 21 jaar?
- Is een veerpootlager ook een slijtagegevoelig onderdeel? Of kan het originele deel nog wel een ronde mee?
- Als ik ga voor nieuwe schokdempers dan wil ik het gelijk goed doen: Bilstein B6. Zijn deze voor dagelijks gebruik aan te raden?
- Als ik het toch meer standaard houdt, welke merken zijn dan aan te bevelen? Bilstein B4, Sachs, KYB, ...?
10 jaar geleden heb ik een standaard S80 op Bilstein B6 dempers gezet. Als ik mijn ervaringen van toen teruglees dan waren die zonder uitzondering positief, ik heb er echter geen gevoel meer bij. Daarbij zijn de B6 dempers aanzienlijk duurder dan de alternatieven, waardoor ik de afweging zorgvuldig wil maken.
Alle ervaringen zijn welkom!