Revisie onderstel noodzakelijk?

 
 
 
 
 
Martijn_V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Revisie onderstel noodzakelijk?

 · 
Posted: 26.05.2024 - 11:25  ·  #1
Goedemorgen,

Met de montage van verzwaarde S80 veren staat de V70 weer mooi recht en is aan de achterzijde net wat stugger dan standaard.
Tijdens het monteren van de veren voelden de originele schokdempers nog 'goed' aan (voor zover je dat op die manier kan beoordelen) en ook tijdens het rijden had ik eigenlijk geen klachten vanuit de overtuiging dat de v70 af-fabriek meer op comnfort dan dynamiek is afgestemd.

Recent liep ik op MP tegen een set TRW achterscholkdempers aan voor een nette prijs. Toch maar gekocht en recent gemonteerd.
Ondanks dat ik het niet had verwachjt maken deze nieuwe dempers toch wel een behoorlijk verschil in strakheid van het onderstel. Dit had ik o.a. niet verwacht omdat de originele dempers in de hand nog goed aanvoelden en omdat de auto pas 111.000 km achter de wielen heeft.

Dit heeft me wel aan het denken gezet. Ondanks dat de auto pas 111.000 km heeft gelopen zijn alle componenten in het onderstel al ruim 20 jaar oud. En als het vervangen van de achterschokdempers al dit verschil maken, wat is er dan haalbaar als ik de schokdempers aan de voorzijde ook vervang, tegelijk met de veerschotels en veerpootlagers? Draagarmen heb ik 30.000 km geleden vervangen door exemplaren van Lemförder.

Daarom een aantal vragen:
  • Welke verbetereing valt er aan de voorzijde te verwachten na 111.000 km en 21 jaar?
  • Is een veerpootlager ook een slijtagegevoelig onderdeel? Of kan het originele deel nog wel een ronde mee?
  • Als ik ga voor nieuwe schokdempers dan wil ik het gelijk goed doen: Bilstein B6. Zijn deze voor dagelijks gebruik aan te raden?
  • Als ik het toch meer standaard houdt, welke merken zijn dan aan te bevelen? Bilstein B4, Sachs, KYB, ...?


10 jaar geleden heb ik een standaard S80 op Bilstein B6 dempers gezet. Als ik mijn ervaringen van toen teruglees dan waren die zonder uitzondering positief, ik heb er echter geen gevoel meer bij. Daarbij zijn de B6 dempers aanzienlijk duurder dan de alternatieven, waardoor ik de afweging zorgvuldig wil maken.

Alle ervaringen zijn welkom!
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 491
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Revisie onderstel noodzakelijk?

 · 
Posted: 26.05.2024 - 13:40  ·  #2
- Waar het meestal mis gaat bij schokdempers is de keerring.
Door vele km's maar ook door ouderdom drogen ze uit of slijten ze simpelweg.
Dan krijg je steeds meer vocht en vuil in de olie in je demper.
De olie verliest zijn viscositeit (stroperigheid/dikte) en de dempers gaan zich anders gedragen.
Uiteindelijk slijt de keerring vaak zo ver dat de olie uit de demper komt, dan wordt het zichtbaar en wordt de auto erop afgekeurd.
Maar z'n beoogde werking is in de loop der tijd al flink verminderd.
Dit is eigenlijk ook de reden om wanneer 1 demper lekt dat ze aan beide zijden vervangen worden.
Dus het vervangen van schokdempers ga je bijna altijd wel positief terug voelen.


- De top lagers zijn zeker aan slijtage onderhevig. Omdat ze relatief goedkoop zijn en je de veerpoot toch uit elkaar moet halen voor het vervangen van de demper is dit het moment om ze gelijk mee te vervangen. Anders moet het spul op termijn weer uit elkaar slechts voor de lagers.


- Welk merk en type hangt af van wat je budget en je doel is met de auto.
De duurste Bilstein zijn volledig instelbaar naar behoefte maar overkill voor iemand die de auto alleen voor boodschappen gebruikt.
Ik heb bijvoorbeeld mijn voordempers vervangen met Sachs. Die kan ik een heel aantal keer vervangen voor de kosten van de Bilstein variant.
Martijn_V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Revisie onderstel noodzakelijk?

 · 
Posted: 26.05.2024 - 15:28  ·  #3
Doel is om een strakker weggedrag te krijgen zonder dat het een stuiterbal wordt.

Op basis van het kilometrage van de auto zou ik niet verwachten dat nieuwe schokdempers veel verschil maken. Het vervangen van de dempers van de achteras laat echter zien dat er wel degelijk verbetering mogelijk is. Zelfs met 'standaard' dempers.

Ik begrijp nu dat dempers ook aan veroudering onderhevig zijn dus het vervangen van de dempers van de vooras voor goede kwaliteit standaard dempers zou al verschil kunnen maken. Vraag is alleen of het voldoende is om de moeite waard te zijn of dat de overstap naar Bilstein B6 beter is omdat die zeker een verschil maken. Maar misschien ook wel weer te stug zijn.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 491
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Revisie onderstel noodzakelijk?

 · 
Posted: 26.05.2024 - 15:57  ·  #4
Toevallig heb ik net een filmpje zitten kijken van een mede forumlid die bij klokje rond was.
Daar vertellen ze rond 09.30 min dat KYB een te verwachten levensduur van 60dkm aangeeft. Maar ook dat het op onze wegen tot 2 ton te rekken is soms.
Martijn_V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Revisie onderstel noodzakelijk?

 · 
Posted: 26.05.2024 - 17:15  ·  #5
Ga ik dat filmpje zeker even kijken.

Ik zie dat voor de V70 op basis van het chassisnummer twee varianten veerpootlager en veerschotel worden aangegeven.
Op basis van het chassisnummer van mijn auto zou ik de eerdere en duurdere variant nodig hebben.

Als ik zowel het lager als de veerschotel vervang kan ik dan overstappen op de latere versie? Maw past dat in de carrossserie?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0