Richtingaanwijzer storing

vliegende-vince
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Richtingaanwijzer storing

· 
Posted: 28.09.2016 - 13:47  ·  #1
Sinds een paar dagen zit ik met een storing in mijn richtingaanwijzer-systeem op mijn volvo s60 MY2002. En deze is net wat anders als wat ik hier op het forum allemaal lees.
Op totaal onverschillige momenten besluit het systeem om er deels mee op te houden. De verlichting buiten geeft bij selectie wel aan, maar de aanduidingen binnen (wijzericoon en klik-geluid van relais) doen het niet. Soms besluit het systeem weer volledig te werken, soms blijft de klacht langer bestaan.
Ik heb de auto nog niet uit laten lezen op storingen, maar dacht hier mijn geluk alvast te proberen.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen, en hoe ik het verhelp?

Dank!
Vincent
WinstonWolff
Forumlid.
Subject:

Re: Richtingaanwijzer storing

· 
Posted: 28.09.2016 - 13:56  ·  #2
vliegende-vince
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 28.09.2016 - 14:10  ·  #3
Bedankt WinstonWolff, ik had deze tread ook gevonden maar dacht dat dit ging om de lampen die buiten niet meer werkte, ik ga het iig proberen.
Bedankt!
Voor de volledigheid, alarmlichten werken ook gewoon (behalve de indicatie in het dashboard, en verlichting bij centrale vergrendeling werkt ook naar behoren)
vliegende-vince
Forumlid.
Subject:

Nog steeds niet opgelost

· 
Posted: 14.02.2018 - 14:48  ·  #4
Beste mede forum leden,

Een aardige tijd geleden heb ik hier de vraag gesteld over een probleem met mijn richtingaanwijzer. Helaas heeft de geboden oplossing het euvel niet verholpen... Ik ben de apk destijds met geluk gepasseerd omdat hij net op dat moment bedacht wel even te werken...
Ik zit (nog steeds) met het volgende:
Mijn S60 MY'02 geeft geen indicatie op het instrumentenpaneel, en ik hoor hem ook niet klikken wanneer ik de richting, of de alarmlichten aan zet. De daadwerkelijke richtingaanwijzers/alarmlichten zelf werken wel naar behoren.
Waar het eerst incidenteel was, is het nu meer de regel geworden (95% van de tijd krijg ik geen indicatie)
Ik heb zojuist nogmaals de kap van de stuurkolom verwijderd, de schakelaar losgekoppeld, punten omhoog gebogen, terug gemonteerd, maar het probleem blijft het zelfde:
de lampen werken, de indicaties op het instrumentenpaneel/ klikkend relay niet.
Heeft iemand hier aub een oplossing voor, of kan mij iemand aub vertellen waar het relay zich bevind?
Mijn auto moet voor 7 maart weer gekeurd worden, en wil het graag zsm verhelpen.

Alvast bedankt!
Vliegende Vince
M95
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 14.02.2018 - 15:23  ·  #5
Ik weet niet waar het geklik vandaan komt maar wellicht dat de tellerunit zelf niet in orde is?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 14.02.2018 - 16:01  ·  #6
Ik zou ets in oosterhout eens contacten. Het lijkt er op dat er in de tellelprint iets mis is. 2002 modellen hebben dat wel vaker. Maar wat ik raar vind is dat je niets hoort klikken maar dat de verlichting zelf wel knippert. Ik dacht altijd dat het geklik afkomstig was van het relais wat daadwerkelijk de lampstroom aanstuurt. ?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 14.02.2018 - 16:39  ·  #7
ik heb dit wel eens als ik mijn CFE plus aangesloten heb. Dan geeft die ook regelmatig een storing in de knipperlichten. Relais klikt niet, maar de lampen doen het zelf wel.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.02.2018 - 16:49  ·  #8
Moet je het contact maar eens afzetten terwijl je je alarmverlichten hebt aanstaan, dan houdt het geklik op, maar de lichten blijven gewoon knipperen. Bij mijn 2007 V70N iig wel (facelift model), dus het geklik is een simulatie van een relais, maar wordt in feite digitaal aangestuurd. Ik denk dus ook dat er iets met je tellerunit is, want je richtingaanwijzer aan de buitenzijde doet het dus blijkbaar wel, dus de hendel stuurt ze goed aan.
Dus als ik het goed begrijp knipperen de groene pijltjes in je teller unit niet? Maar als je de alarmverlichting knop indrukt, knippert dat lampje in de knop dan wel? Als dat zo is, dan lijkt het me helemaal in je tellerunit te zitten (lampjes of aansturing). Als dat 'rode lampje' (alarmverlichtingknop) ook niet knippert, dan lijkt het me meer in de aansturing te zitten.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 14.02.2018 - 22:24  ·  #9
Quote door Walterj

Ik zou ets in oosterhout eens contacten. Het lijkt er op dat er in de tellelprint iets mis is. 2002 modellen hebben dat wel vaker. Maar wat ik raar vind is dat je niets hoort klikken maar dat de verlichting zelf wel knippert. Ik dacht altijd dat het geklik afkomstig was van het relais wat daadwerkelijk de lampstroom aanstuurt. ?

ETS is verhuisd van Oosterhout naar Nieuwendijk.
Erich Technical Support

Pakketten graag opsturen naar:

(we hebben dan al vroeg beschikking over de reparatie en kunnen deze dan ook dezelfde dag nog terugsturen)
Postbus 8
4255 ZG Nieuwendijk

Bezoekadres:
Ippelseweg 50
4255 HZ Nieuwendijk

0183-853234

06-28208414

info@ets1.nl
vliegende-vince
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 16.02.2018 - 08:23  ·  #10
Heren dank voor jullie antwoord.

Ik heb idd maar contact gezocht met ETS in idd Nieuwendijk. Toen ik mijn probleem telefonisch voorlegde was Frans er al vrij zeker van dat het een defecte DIM-module was. Gisterenochtend kon ik gelukkig gelijk langs komen, en terwijl ik in een keurige wachtruimte kon wachten werd binnen een uurtje was het euvel verholpen. Auto uitgelezen op alle fouten, de weinige fouten die stonden werden ook nog even gereset, opnieuw uitgelezen en alles was schoon. Er werden nog een paar parkeerlampjes die kapot waren vervangen en ik kon weer onderweg!
Werkelijke topservice en een echte aanrader! Echter als ik had geweten hoe makkelijk het was om de tellerunit uit te bouwen (1 plastic kap en 4 bouten) had ik deze zelf losgekoppeld en per post opgestuurd ipv in de ochtend spits van omgeving Leiden naar Nieuwendijk te rijden.

Nu op naar de volgende klus: het spoelen van mijn automaat!

Selected quotes for multi-quoting:   0