rijden met aanhanger

GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: rijden met aanhanger

· 
Posted: 21.02.2015 - 16:05  ·  #16
eh : http://www.rijksoverheid.nl/on…rkeer.html

Hoewel ik wel moet toegeven dat ik niet wist dat je in de meeste gevallen (<3500kg) op de auto en snelweg nu 90km mag met een aanhanger. :yes:
Gringo
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 21.02.2015 - 16:11  ·  #17
Quote door GRUNNS60

Hoewel ik wel moet toegeven dat ik niet wist dat je in de meeste gevallen (<3500kg) op de auto en snelweg nu 90km mag met een aanhanger. :yes:

Okay, ik zat dus ook even fout.
Bover
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.02.2015 - 18:35  ·  #18
Sorry maar de mijne is voorzien van Volvotune. :love:
Met Kip caravan 1800kg probleemloos naar boven de Ardennen in. ( ook zonder tuning doet een D5 het uitstekend.)
Het trekken caravan/trailer is zelden een probleem, maar de de verhouding gewicht auto en gewicht aanhanger in combi met de luchtweerstand veroorzaakt soms ongelukken.

Maart in de vijf inhalen is onverantwoord. Terugschakelen en toeren maken en als je geen vermogen voelt, gewoon met vrachtverkeer meerijden. Rij je veilig.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 21.02.2015 - 19:32  ·  #19
Mijn S60 deed het met standaard vermogen en een paardentrailer al prima, nu met kuurtje van Obbe nog beter.
Hangt met enige regelmaat een paardentrailer achter van in totaal 1500-1600 kilo en dat gaat prima.
Uiteraard niet naar z'n 6 schakelen (rijd handgeschakeld met een aanhanger), maar gewoon naar zijn 5 en als er vermogen nodig is nog verder terug. Laat het blok maar lekker werken met wat erachter.
Met geladen paardentrailer rijd ik trouwens ook vaak net geen 90, beetje afhankelijk van het verkeer. Vinden de beestjes net wat fijner. Is ie leeg of wat anders uiteraard wel 90, oftewel rond de 100 op de teller.

Heb een tijd terug een klein stukje met nog wat meer gereden dan de S60 mag hebben, dat was wel wat merkbaar (praten over een mini stukje tussendoor) maarzelfs dat gaf nog het idee dat het wel goed zat qua vermogen en alles.

Met een non-turbo zou ik tot de 80 zeker in z'n 4 blijven rijden en met 90 afhankelijk van het toerental ook nog.
Houd altijd aan om met kar een versnelling lager te rijden dan je normaal zou doen.

Zelf aanhanger ervaring tot 40ton door mijn vorige werk, combinaties van 5 aanhangers achter elkaar tot 30 meter en dat gewicht en dan ongeremd dus durf wel te zeggen dat ik enige ervaring heb o.O
Bover
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.02.2015 - 20:00  ·  #20
Ha Freddy, leuk ik heb tot paar jaar terug tussen mijn opdrachten door om combi gereden met hout ( Noorwegen) en wijn of serviesgoed (Spanje) terug.
ENNE...... Geef mij maar een DAF.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 21.02.2015 - 20:37  ·  #21
Bij mij bleef het bij een Mulag Comet:

Tussen de vliegtuigen op Schiphol door en door de meest krappe doorgangen.
Leuke leerschool en zorgde ervoor dat ik tijdens het afrijden voor mijn E rijbewijs te horen kreeg dat ik een voorbeeldkandidaat was :)

Zal morgen eens kijken of ik nog ergens foto's van mijn oude telefoon kan vissen waar de bewuste trekker/combinatie op staat.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 22.02.2015 - 11:35  ·  #22
Quote door Gringo

Quote door GRUNNS60

Okay, ik zat dus ook even fout.

Je kunt voor Duitsland een sticker kopen met "100" voor achterop je caravan. Als je auto EN caravan voldoen aan bepaalde eisen mag je in Duitsland met de 100 sticker op 100 rijden.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 22.02.2015 - 11:42  ·  #23
Die kende ik idd. Maar daar moet je dan nog nest aan wat voorwaarden voor voldoen en apart laten keuren.
http://www.anwb.nl/kamperen/vo…ontheffing
Bover
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.02.2015 - 12:38  ·  #24
nou ik heb gewoon die 100km besteld in Osnabruck TUV. Als je gewichten van auto en caravan maar matchen. Maar mogelijk is dat veranderd? Ik heb dat 2009 gedaan.

Selected quotes for multi-quoting:   0