Quote door Domaso
Van de zomer met de (gechipte) S80 2.5T + caravan naar Zuid-Duitsland. Welliswaar geen Alpen maar toch wel enige wegen bergop. Als ik zorg dat ik (bergop) rond de 2000 toeren rijd blijf ik dus aan de veilige kant wat betreft de bakolie?
je moet onderscheid maken tussen benzine/LPG en Diesel motoren.
- voor Diesel is die 2000tpm als minimum bergrij toerental OK, beter nog wat hoger 2500tpm.
- voor een Benzine(of LPG) moter is 2000rpm
te weinig, houdt beter
3000tpm als minimum aan, dan zit ook de turbo mooi in z'n boost bereik en kom je ook geen power te kort.
Ook B/LPG-auto's zonder turbo kunnen die extra toeren goed gebruiken, een 20V zal ook z'n beste power pas boven de 3000tpm leveren.
je moet het zo zien, op je racefiets of MTB zitten ook versnellingen. Als jij met 52/11 de Kauwberg op probeert te fietsen dan sloop je je knieen! Die knieen kan je vergelijken met de lagers van de krukas in de moter. Ga je dezelfde berg omhoog met 46/18 dan draaien je benen meer toeren(!) je knieen hebben dan niet zoveel te lijden en je fietst makkelijker naar boven.
De hele discussie doet me denken aan een collega die met zijn gezin met caravan achter zijn Opel Omega V6 automaat naar Frankrijk op vakantie zou gaan. Hij haalde de eerste steile helling bij Luik niet eens naar boven... auto oververhit, automaat kapot en einde vakantie...
Natuurlijk had de auto het weer gedaan...