Quote door folke3
Een automatische bak kan niet anticiperen, een mens wel. Daarom zijn er rijopleidingen.
Al onze auto's hebben meer dan genoeg vermogen aan boord om boven op de heuvels te komen en er weer af te geraken zonder schade op te lopen aan mechanische componenten. In bergachtige gebieden komt een automaat tekort t.o.v. een handbak. Ik heb leren rijden met een 18 pk Citroen 2 CV en ben daar heel Europa mee doorgeweest, volbeladen met vakantiebagage en heb alle hoge Alpenpassen gereden, toen dat nog grindwegen waren. Een goeie leerschool, om nu relaxt met mijn handgeschakelde Volvo met voldoende vermogen me door geen enkele stijging of afdaling meer te laten imponeren of schade aan mijn auto op te lopen. Het rijden moet een plezier zijn en blijven. Wil je er van genieten, investeer dan in waarneming, let op je omgeving, kijk breed, hou je motor op toeren en spaar je remvoeringen door bergafwaarts laag te schakelen.
Een automaat is een systeem dat niet kan anticiperen, een mens wel. Dat klopt.
De vraag is, of dit ook nodig is. Als je kijkt naar andere reactieve systemen zoals een automatische piloot in een vliegtuig, blijkt dit niet nodig te zijn. Een automatische piloot reageert meteen en met de juiste reactie, zodat een windvlaag netjes wordt gecorrigeerd. Kijk eens naar je eigen cruise control: deze ziet een heuvel ook niet aankomen, maar reageert wel accuraat en snel op basis van teruglopende snelheid, hellingshoek, etc. Puur reactief.
Dit zou onze automaat ook moeten kunnen. Problemen die worden genoemd, is 1). de snelheid van terugschakelen en 2). nog veel belangrijker: de juiste software instellingen. Zeker die tweede is men op het forum niet over te spreken, de mening is dat de bak een te laag toerental aanhoudt onder grote koppelvraag. Hier is niets aan te anticiperen!
Het heeft werkelijk niets te maken met rijopleidingen of het in je 2cv over grindwegen de passen berijden. Mooi verhaal, maar totaal niet relevant. Dat je om je heen moet kijken tijdens het rijden, geldt voor elk voertuig lijkt me. Als je al met de gedachte in de auto zit dat een heuvel wel eens voor schade zou kunnen zorgen, zou ik ze helemaal mijden...
Met de huidige meet en regeltechniek, en de juiste instellingen (software) kan zelfs een vliegtuig landen, dan zou onze auto het juiste verzet toch wel moeten kunnen vinden lijkt me (heuvel op wel te verstaan, daar gaat dit topic over).