Dat er af en toe een vliegtuig naar beneden komt heeft overwegend te maken met foute signalen die het systeem binnenkrijgt (hoogtemeter defect, te vroeg gas dicht, A'dam een paar jaar geleden in de akker voor de landingsbaan), niet door de werking van het systeem zelf. Het systeem zelf vliegt beter dan de mens, daarom vliegen grote maatschappijen grotendeels op de automaat omdat dit comfortabeler is voor de passagier... Jou automaat schakelt ook niet goed als sensoren foute waardes afgeven.
Daarmee is de vraag wat mij betreft beantwoord dat een reactief systeem zoals een cruise control, automaat of auto-pilot hoeft dus niet te anticiperen om z'n werk goed te doen.
Een automaat hoeft helemaal niet vooruitziend te zijn, wel zijn er twee ander voorwaarden van belang:
0. Informatie voorhanden over de koppelafname, vermogensvraag, hellingshoek, temperaturen, etc.
1. Een voldoende snelle reactie. Auto-pilot en cruis control zijn dit, onze automaat is af en toe wat laat.
2. De juiste instellingen / software / regelschema.
Juist die tweede gaat de hele discussie om: de mening van degenen in dit topic is dat de automaat bij hoge koppelafname (bergop met aanhanger) een te laag toerental aanhoudt. Keus inderdaad aan de chauffeur om zijn bolide anders in te stellen of de automaat zijn werk te laten doen.
De vraag waar het mij om gaat: waarom heeft Volvo onze automaten zo ingesteld dat er een laag toerental wordt geselecteerd bergop? Het is en blijft een automaat... Geen garantieclaims?
Iemand ervaring met de automaten van andere merken?
Daarmee is de vraag wat mij betreft beantwoord dat een reactief systeem zoals een cruise control, automaat of auto-pilot hoeft dus niet te anticiperen om z'n werk goed te doen.
Een automaat hoeft helemaal niet vooruitziend te zijn, wel zijn er twee ander voorwaarden van belang:
0. Informatie voorhanden over de koppelafname, vermogensvraag, hellingshoek, temperaturen, etc.
1. Een voldoende snelle reactie. Auto-pilot en cruis control zijn dit, onze automaat is af en toe wat laat.
2. De juiste instellingen / software / regelschema.
Juist die tweede gaat de hele discussie om: de mening van degenen in dit topic is dat de automaat bij hoge koppelafname (bergop met aanhanger) een te laag toerental aanhoudt. Keus inderdaad aan de chauffeur om zijn bolide anders in te stellen of de automaat zijn werk te laten doen.
De vraag waar het mij om gaat: waarom heeft Volvo onze automaten zo ingesteld dat er een laag toerental wordt geselecteerd bergop? Het is en blijft een automaat... Geen garantieclaims?
Iemand ervaring met de automaten van andere merken?