Rijden met koelstofflush?

JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Rijden met koelstofflush?

· 
Posted: 26.01.2017 - 12:43  ·  #1
Ik zit even met een vraag: a.s. maandag gaat mijn D5 naar de dokter. Klepstoters, tuimelaar, wervelklep, distributie, waterpomp, multiriem, spanrol en: koelvloeistof vervangen.

Nu heb ik even een flushje gehaald. Vroeg me af: zou ik dat ergens halverwege de rit naar de dokter (over binnenwegen), zo'n 10 minuten voor arriveren kunnen toevoegen? Of draai ik dan m'n spulletje naar z'n grootje?
Bert West2
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Rijden met koelstofflush?

· 
Posted: 26.01.2017 - 12:52  ·  #2
Kijk uit met het losdraaien van de vuldop. De motor is dan heet en het systeem op druk...... :'(
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.01.2017 - 13:12  ·  #3
De motorolie flush zou ik het niet bij doen, maar met die KVS flush zie ik er geen kwaad in om dat 10min voor aankomst erin te gooien, lastige is wel, hoe vul je dat bij met een hete motor?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.01.2017 - 14:27  ·  #4
Ik kan 'm natuurlijk ook de avond ervoor erin doen...

Dan vervolgens rustig die 6km rijden. Mij lijkt dat er niet veel mis kan gaan.
DDH
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 26.01.2017 - 14:33  ·  #5
D'r zal toch een gebruiksaanwijzing opstaan?

Vraag me af, als je bij het expansievat vult, of daar in die 10 minuten, wel voldoende doorstroming in zit...
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.01.2017 - 17:17  ·  #6
Ik zou ook even naar de gebruiksaanwijzing van het product kijken. Ik heb ook eens zoiets gebruikt en dan moest je de motor gedurende een bepaalde tijd met een gemiddeld toerental (niet stationair, niet volle bak, iets van 2000-2500 toeren) laten draaien voor een aardige tijd (20 minuten oid); dan kun je dus evengoed gaan rijden. Mogelijk is zelfs te kort met 10 minuten / 6 kilometer. Waarschijnlijk moet de motor wel goed op temperatuur komen om het product goed te laten werken. Net zoiets als je waterkoker kalkvrij maken met azijn... dat werkt ook beter als je 'm laat koken.

Qua veiligheid absoluut beter toevoegen bij koude motor. Ook is het mogelijk dat je door het toevoegen van de flush vloeistof je peil in het expansievaatje te hoog komt. Dat is niet goed (want dan is er te weinig ruimte om uit te zetten; al zou bij overdruk (>1.5 bar) de dop de druk moeten aflaten) maar je kunt bij koude motor voldoende uit het expansievaatje zuigen om de vloeistof toe te voegen.

Na zo'n flush moet je vaak wel goed spoelen om alles eruit te krijgen en de vraag is maar of je autodokter daarop zit te wachten. Is wel iets anders dan even laten leeglopen en weer opvullen met nieuwe vloeistof. Ik heb dat eens moeten doen met emmers water (je moet wat als je in een flat woont en op straat sleutelt...*) en heb er rustig 10 emmers doorgespoeld voordat het water er onderaan helder uit stroomde.

* Mijn vriendin (nu vrouw, dus zó erg was het ook weer niet...) kon er ook niet zo om lachen dat ik de radiator had uitgebouwd en ondersteboven doorspoelde in de badkuip... komt een hoop bagger uit kan ik je zeggen bij een 10 jaar oud Fordje wat niet al teveel onderhoud gezien had :lol:
martijnvk
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 26.01.2017 - 17:46  ·  #7
Quote door Bolbo

* Mijn vriendin (nu vrouw, dus zó erg was het ook weer niet...) kon er ook niet zo om lachen dat ik de radiator had uitgebouwd en ondersteboven doorspoelde in de badkuip... komt een hoop bagger uit kan ik je zeggen bij een 10 jaar oud Fordje wat niet al teveel onderhoud gezien had :lol:

ben ik toch niet de enigste :D :whistle:
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.01.2017 - 18:29  ·  #8
Denk dat ik de dokter maar gewoon de oude vloeistof erin laat doen. Dan doe ik die flush later zelf wel een keer... :bandit:

Selected quotes for multi-quoting:   0