rijhoogte bij achteras

volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

· 
Posted: 12.04.2016 - 08:51  ·  #16
Onze auto met nivomats heeft na een nacht stil staan een ruimte van +/- 40 cm tussen center velg tot wielkastrand.

Met caravan erachter na een nacht stilstaan (kogeldruk circa 90 KG en gevulde kofferbak)

Na paar 100 km rijden met caravan:

Na stukje rijden met lege kofferbak:
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 10:25  ·  #17
Quote door volvo355

Onze auto met nivomats heeft na een nacht stil staan een ruimte van +/- 40 cm tussen center velg tot wielkastrand.

Met caravan erachter na een nacht stilstaan (kogeldruk circa 90 KG en gevulde kofferbak)

Na paar 100 km rijden met caravan:

Na stukje rijden met lege kofferbak:

Zo die hangt toch wel behoorlijk of denk ik dat nu maar?
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 10:57  ·  #18
Met nivomats zou deze weer terug moeten naar bijna de begin stand ongeacht of 90 kg op de haak hangt.
Lijkt alsof deze nivomats niet meer fris zijn.
Heb bij mijn vorige v70 eens ca 350 a 400 kg kiezel achterin gepakt, maar na paar km stond ie weer op dezelfde hoogte als toe hij leeg was.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 11:04  ·  #19
Ik laat mijn nivomats er vanmiddag onderuit halen, kan ik nog iemand blij maken met de 200.000km ervaring hebbende (en aan één kant lekkende) sport-onderstel-nivomats?
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 11:42  ·  #20
Ik weet dat ik me hierbij niet geliefd maak met mijn opmerkingen aangaande nivomats, maar het moet me van het hart.
Nivomats maken onder normale omstandigheden het rijden aangenamer, maar als ik deze discussie volg lijkt het erop, dat nivomats een excuus zijn om te zwaar of verkeerd beladen auto's te rechtvaardigen. Als ik lees dat een kogeldruk van 90kg normaal gevonden wordt of de stand van de auto na 100 km rijden, omdat de nivomats het uiterlijk van de auto hebben verandert, vraag ik me af of we wel weten waarmee we bezig zijn.
Ik ben afgelopen nacht nog betrokken geweest bij een ongeval, waar ook de chauffeur dacht, dat zijn luchtvering alles oploste, maar dat hij een volkomen verkeerd beladen combinatie reed, kwam niet bij hem op. Zijn luchtvering had toch de zaak weer vlak gezet was zijn redenering. Dat is dus NIET zo!
Je bent levensgevaarlijk bezig als je maar blijft beladen, omdat je nivomats je wagen weer recht zetten. Je beïnvloedt dan de rijeigenschappen van je auto of combinatie dermate dat je een gevaar op de weg bent.
Dat moest ik effe kwijt!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
R-W
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 12:12  ·  #21
Hmja, zo lees ik dat helemaal niet eigenlijk. Nivomat helpt idd en 90kg op de haak is flink maar ook niet meer dan dat.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 12:18  ·  #22
Quote door folke3

Ik weet dat ik me hierbij niet geliefd maak met mijn opmerkingen aangaande nivomats, maar het moet me van het hart.
Nivomats maken onder normale omstandigheden het rijden aangenamer, maar als ik deze discussie volg lijkt het erop, dat nivomats een excuus zijn om te zwaar of verkeerd beladen auto's te rechtvaardigen. Als ik lees dat een kogeldruk van 90kg normaal gevonden wordt of de stand van de auto na 100 km rijden, omdat de nivomats het uiterlijk van de auto hebben verandert, vraag ik me af of we wel weten waarmee we bezig zijn.
Ik ben afgelopen nacht nog betrokken geweest bij een ongeval, waar ook de chauffeur dacht, dat zijn luchtvering alles oploste, maar dat hij een volkomen verkeerd beladen combinatie reed, kwam niet bij hem op. Zijn luchtvering had toch de zaak weer vlak gezet was zijn redenering. Dat is dus NIET zo!
Je bent levensgevaarlijk bezig als je maar blijft beladen, omdat je nivomats je wagen weer recht zetten. Je beïnvloedt dan de rijeigenschappen van je auto of combinatie dermate dat je een gevaar op de weg bent.
Dat moest ik effe kwijt!

Folke, die mening deel ik zelf ook. Ik probeer zelf altijd de kogeldruk rondom de 50kg te houden. Indien het lager wordt vind ik de kont van de auto wiebelig worden bij hobbelige wegen.
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 12:19  ·  #23
Iedereen heeft recht op een mening, we leven in een vrij land.
Nivomats zijn ideaal als je vaak met een caravan, aanhanger of wat vaker wat zwaardere spullen in of achter je auto rijd. Ben het helemaal met je eens dat alles met beleid moet en zeker verantwoord.
Kijk rond de vakantie eens wat je allemaal ziet rond rijden vast geknoopt aan/op de auto.. auto tot de nok toe afgeladen met de kont over de straat slepend en dan fluiten naar Zuid Frankrijk.. ik vraag me af of het uberhaupt fijn rijd mij lijkt van niet.
De onze hangt ook wel iets door wat logisch is als je er een complete kampeeruitrusting in pakt, maar ik pak wel met beleid in, dus zware spullen zoveel mogelijk in het midden van de auto op het laagste punt en vastgezet met spanbandjes je zal toch maar een keer die noodstop moeten maken, ik zou het mezelf nooit vergeven...
Maar volgens mij dwalen we af :whistle:
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 12:34  ·  #24
Ik laat mijn nivomats er vanmiddag onderuit halen, kan ik nog iemand blij maken met de 200.000km ervaring hebbende (en aan één kant lekkende) sport-onderstel-nivomats?

Je bedoelt dat ze anders weggaan? Dan heb ik zeker interesse!
Arnoud_
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 12:38  ·  #25
Quote door Janmulder

Ok, dan gooi ik ze niet meteen in de kliko.
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 13:04  ·  #26

Ok, dan gooi ik ze niet meteen in de kliko.

Is het wel verstandig deze nog her te gebruiken? Persoonlijk zou ik kapotte schokbrekers niet (her)gebruiken.
Schokbrekers zijn essentieel voor je veiligheid en een goed wegligging van je auto, hier ga je toch geen concessies in doen?
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 14:33  ·  #27
Nog even terug komen op de geplaatste foto's door mij.

De nivomats hebben er 220.000 km opzitten. Deze zullen dus niet meer helemaal perfect werken. Met volgeladen auto komen ze niet meer helemaal omhoog.

90 kg kogeldruk met een caravan van 1300 kg is niet super hoog. 7% van het totale gewicht van caravan is het advies voor de kogeldruk . Met 50 kg kogeldruk begint de caravan bij ons al heel snel te slingeren, juist dan ben je een gevaar op de weg!

Een auto die door hangt hoeft niet per se slecht beladen te zijn. Sommige auto's hebben nou eenmaal een slappere achtervering waardoor ze sneller door hangen.

De gewichtsverhouding auto caravan is +/- 60%. De auto heeft flink overgewicht op de caravan. Gewicht in de caravan ligt goed verdeeld en zo min mogelijk achterin, het liefst de meeste spullen boven de as. De zware spullen liggen in de auto. De combinatie is dus wel degelijk goed geladen, in ons geval.

Sorry TS voor het offtopic gaan, maar wilde dit nog even kwijt.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 14:41  ·  #28
Quote door volvo355

Nog even terug komen op de geplaatste foto's door mij.

De nivomats hebben er 220.000 km opzitten. Deze zullen dus niet meer helemaal perfect werken. Met volgeladen auto komen ze niet meer helemaal omhoog.

Oh kijk dat scheelt wellicht een hoop. Die van mij zijn pas 156.000km oud.
ChrisMe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 16:27  ·  #29
Mijn Nivomats zitten er nu bijna 300K onder en zijn naar mijn weten zijn ze nooit vervangen. Natuurlijk zijn ze niet nieuw, maar versleten zijn ze ook nog niet. De auto komt gewoon recht, wat ik er ook in of achter hang. Kan natuurlijk ook zijn omdat ik nooit echt zwaar of maximaal (be)laad.

Anyway, hier zie ik het nut nog niet om te vervangen.
Arnoud_
Subject:

· 
Posted: 12.04.2016 - 16:30  ·  #30
Bij mij was de hoofdreden van het vervangen het deinen van de auto (en het feit dat hij lek was), zowel op de snelweg als bij het nemen van drempels. Dat is nu helemaal over...

Maar dat kan ook komen omdat ik ze vervangen heb door een setje Bilstein B8 schokbrekers.

Gratis af te halen, zonder garantie, met de bovenste veerschotels.

Selected quotes for multi-quoting:   0