rijhoogte bij achteras

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 12.04.2016 - 18:37  ·  #31
Quote door ChrisMe

Mijn Nivomats zitten er nu bijna 300K onder en zijn naar mijn weten zijn ze nooit vervangen. Natuurlijk zijn ze niet nieuw, maar versleten zijn ze ook nog niet.


Niet grieplig bedoeld, maar ik vind dit nogal een aanname.
Het kon weleens zijn dat je flink gaat schrikken als je in een gelijke auto gaat rijden waar redelijk verse nivomats onder zitten.
V70 black
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 12.04.2016 - 22:29  ·  #32
Hallo allemaal,

even wat waardes van mijn kant;

rand spatbord tot hart as: leeg 385mm, aanhangwagen aangekoppeld 345mm (geschatte kogeldruk 75kg).

Tevens heb ik in de handleiding van de V70 gekeken en vond er waardes die Volvo voorschrijft. Ik heb ze in een tabel gezet en de laatste kolom geeft de achteras belasting die ontstaat door 90kg kogeldruk te geven.

aanhangwagen gewicht
0-1200kg /1601-1800kg Kogeldruk 50kg achteras belasting 69,64kg


1201-1600kg Kogeldruk 75kg achteras belasting 104,46kg

Kogeldruk 90kg achteras belasting 125,35kg

Hiermee kun je mooi zien wat de kogeldruk doet. Denk daarbij ook nog een hoeveelheid vakantie spullen en de familieleden op de achterbank.

Bij mijn auto vindt ik de vering + dempers aan de slappe kant. Ook met een onbeladen auto deint de achterzijde te veel na. Persoonlijk houd ik van een wat "sportiever", lees stuggere, vering en wil ook een auto hebben met een veilig weggedrag.

In mijn vorige baan heb ik met meerdere voertuigen op testbanen zware rijtesten uitgevoerd om het onderstel af te stemmen en daarbij heb ik ook ervaren wat slechte of te lichte schokdempers doen.

Ik ga Nivomatics en de schroefveren monteren en laat wel horen wat het resultaat is.

Groet Rick
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 12.04.2016 - 22:34  ·  #33
Ik denk dat als je nivomat schokbrekers gaat monteren dat je geen "stuggere, sportievere" auto van krijgt.
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 67
Berichten: 654
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 13.04.2016 - 01:25  ·  #34
Quote door Bigdog

Quote door ChrisMe

Mijn Nivomats zitten er nu bijna 300K onder en zijn naar mijn weten zijn ze nooit vervangen. Natuurlijk zijn ze niet nieuw, maar versleten zijn ze ook nog niet.


Niet grieplig bedoeld, maar ik vind dit nogal een aanname.
Het kon weleens zijn dat je flink gaat schrikken als je in een gelijke auto gaat rijden waar redelijk verse nivomats onder zitten.


Als iemand een V70XC uit 2002 met nieuwe nivomats beschikbaar heeft, wil ik daar wel een keer in rijden om het verschil te voelen. Ik ben niet zo moeilijk ;-)
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 13.04.2016 - 07:30  ·  #35
Quote door V70 black


Ik ga Nivomatics en de schroefveren monteren en laat wel horen wat het resultaat is.

Groet Rick


Ik was in de veronderstelling dat je ze er standaard al onder had zitten, maar dat is dus niet zo?
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 13.04.2016 - 08:47  ·  #36
Let wel dat je wagen met nivomats hoger op de veren zal gaan staan, moet je van houden.
Vind het nogal een dure upgrade die hooguit tijdens de vakantie zijn nut zal bewijzen tenzij je wekelijks met zware aanhangers achter je auto rijd.
Want alleen de schokbrekers vervangen zal niet voldoende zijn je moet ook je veren en de veerschotels gaan vervangen omdat deze anders zijn dan bij normale schokbrekers.

Quote
Mijn Nivomats zitten er nu bijna 300K onder en zijn naar mijn weten zijn ze nooit vervangen. Natuurlijk zijn ze niet nieuw, maar versleten zijn ze ook nog niet.


Na 300.000 km zijn je nivomats echt wel we op, je kan mij niet wijs maken dat ze nog goed zijn.
Bij mijn vorige v70 heb ik ze bij 310.000 km laten vervangen omdat ze helemaal op waren.
Bij mijn huidig v70 heb ik gewone schokbrekers laten vervangen bij 285.000 en ook deze waren helemaal op het verschil in wegligging zal je zeker merken.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 13.04.2016 - 11:55  ·  #37
De nivomats zitten er bij mijn V70 nu 322.000km onder en zijn echt niet versleten.

Als Nivomats niet goed meer zijn, dan komen ze niet meer omhoog of zakken gedurende de nacht in. Dan staat je auto s`ochtends vroeg erg laag.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 13.04.2016 - 11:56  ·  #38
Verwar je nu niet "versleten" met "defect"?
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 13.04.2016 - 12:34  ·  #39
Ze zullen idd niet defect zijn maar idd versleten.
Maar goed als men denkt dat na 3 ton schokbrekers nog een goede werking hebben is een discussie volgens mij zinloos 🇳🇴 :shame:
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 13.04.2016 - 13:09  ·  #40
Versleten is in dit geval ook direct defect.

Een nivomat is niet alleen een schokbreker maar neemt ook een groot gedeelte van de werking van de spiraalveer over. Daarom zitten er bij nivomats ook slappere veren onder.

Je kan deze dus niet vergelijken met een normale schokbreker.

Dus heel stellig zijn dat een nivomat na een bepaalde kilometerstand eigenlijk wel vervangen moet worden omdat deze versleten is, is zonder goede onderbouwing zinloos.

Dit is de procedure om ze te testen:

To check the operation of the self-leveling function, park on a flat surface, measure from the center of the fender lip to the lowest part of the wheel lip (See figure 1), and record your measurement of both driver’s and passenger’s side rear. Now load the trunk or cargo area with about 300 lbs. The car will sag a little. Drive the car of couple of miles, then park in the same spot where you took your first measurement, and measure again with weight still in car. The permissible deviation is -3/4” to +5/16”.
For example, if your unloaded measurement was 20”, the acceptable loaded measurement would have to fall between 19 3/16’ and 20 5/16’. Keep in mind that the allowable difference from side to side is 9/16’. If the results don’t fall within the acceptable range, the shock absorbers in question should be replaced. A light oil film is normal, but if oil leakage appears excessive, replacement may be necessary.
V70 black
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 24.04.2016 - 22:55  ·  #41
Hallo allemaal,

de nivomatic's en de bijhorende schroefveren zijn gemonteerd en het is een groot verschil.

de achterkant is een stuk rustiger bij het op en af rijden van een verkeersdrempel en het rijgedrag in bochten is een stuk beter.

Wat jammer is, is dat ik nu een trilling in de auto heb die rond de 100 - 110kmh goed voelbaar is in het stuur. bij lagere snelheden lijkt het ook aanwezig maar is het niet storend. Als de snelheid verhoogd wordt het niet minder.

Omdat de banden ook niet de beste meer waren heb ik ze vervangen; ik had op de vooras all-season banden van Vredestein die aan de binnenzijde afgesleten waren, dus ook de voorste draagarmrubbers vervangen. En aan de achter zijde een ander type all-season Vredestein band op links en rechts een gewone zomerband van Conti. Natuurlijk is het ondestel ook uitgelijnd.

Maar ondanks alles is het nog niet weg; wel minder maar niet weg.

de naafmaat is ø64,4mm en het naafgat van de velg ø65mm, Zijn dit normale dimensies voor een V70?

Misschien dat iemand van jullie nog een goed idee heeft waar de trilling vandaan kan komen? zo ja, hoor ik het graag.

oh ja, voordat ik het vergeet de maat van af spatbordrand tot hart as is 400mm nu met de Nivomatic's.

Groet Rick
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 24.04.2016 - 23:09  ·  #42
Dus nadat je de achterschokbrekers/veren vervangen hebt heb je een trilling in het stuur gekregen?

En er is niets anders vervangen?
V70 black
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 24.04.2016 - 23:24  ·  #43
jJa het klink vreemd en dat is het ook, maar nadat ik de dempers en schroefveren geplaatst heb had ik een trilling die goed in het stuur te voelen is.

De wielen heb ik wel er af gehaald omdat dat wat makkelijker werkte. en terug geplaatst natuurlijk.

verder is er bij de achteras niets veranderd.

Om de trilling te verhelpen zijn nu de banden (4x) en de draagarmrubbers vernieuwd

Grt Rick
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 25.04.2016 - 08:23  ·  #44
Naven goed schoongemaakt voor de velgen terug zijn geplaatst?
Zijn de draagarm rubbers op de juiste manier geperst, dit komt best nauw (ervaring), reden waarom ik nooit meer laat persen maar altijd complete arm vervangen.
En dan heb je nog het verschil tussen een uitlijner en uitlijner.. wat bij onze wagens ook erg nauw komt.
florisjj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zandvoort
Leeftijd: 35
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: rijhoogte bij achteras

 · 
Posted: 25.04.2016 - 08:43  ·  #45
Je naafmaat is 64.4?! Is dat op het dikste gedeelte van de naaf gemeten? Het naafgat in de velg zal 65.1 zijn en de naaf dient daar strak op aan te sluiten. Als de naaf van je auto 64.4 is dan komt daar de trilling vandaan want daarmee centreer je je wielen niet genoeg.

Zijn het dezelfde velgen als die eronder zaten?

En is het een op en neer trilling in je stuur(hoogteslag) of 'schommelt' je stuur als het ware vanaf 80 - 130 km/u (Dynamische onbalans --> balanceren).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0