Afgelopen vrijdag eindelijk mijn draagarmen, fuseekogels, schokbrekers (Bilstein B4) en veren vóór vervangen (inclusief alle rubbers, stofhoezen en toplagers).
De hele operatie ging erg soepel op het uittikken van de fuseekogels na. Ik heb een 2007 model met stalen draagarmen en fuseekogels met een veel kleinere hoek en kunnen enorm vast zitten. Aangezien ik toch de draagarmen ging vervangen uiteindelijk maar de draagarm mét fusee en al los gehaald om de kogel uit de fusee te verwijderen. Uiteindelijk is het gelukt, maar je hebt echt het idee dat je de hele fusee tot moes aan het slaan bent. Voorzichtig slaan met een grote hamer
Alles goed en wel, het inbouwen is een eitje. Alles werkt, spoort redelijk (volgende week uitlijnen), maar de uitdaging waar ik mee zit is de rijhoogte.
De rijhoogte vóór was redelijk laag, maar heb ik uiteraard niet gemeten. De nieuwe rijhoogte voor is een paar cm meer dan achter. Ik heb gemeten vanaf het hart van de velg tot de onderkant van het spatscherm. Zie foto's.
Voor: 40 cm
achter: 37 cm
nu heb ik rond gezocht en vond een Topic waarin een paar mensen gemeten hebben en komt er een getal van 39-40 cm uit voor de achterkant.
Het gaat hier wel om auto's met Nivomats die ik niet heb. Wel heb ik de achterschokbrekers vorig jaar al vervangen (Bilstein B4), de veren zijn nog origineel.
Ook heb ik een 76 liter gastank achterin liggen die leeg al 35 kg weegt en heb de grootste accu gemonteerd die past.
Nu zijn er een aantal vragen waar jullie me misschien mee kunnen helpen:
- wat is de correcte rijhoogte voor? wellicht dat er een paar mensen even een rolmaat langs de voorwielen kunnen houden?
- ik kan verzwaarde achterveren kopen bij estateservices, maar ik weet niet of ik daarmee de rijhoogte achter kan opkrikken, of dat hij alleen stugger wordt. Wel zijn dit progressieve veren waar ik wel van gecharmeerd ben.
heel erg dank alvast!
De hele operatie ging erg soepel op het uittikken van de fuseekogels na. Ik heb een 2007 model met stalen draagarmen en fuseekogels met een veel kleinere hoek en kunnen enorm vast zitten. Aangezien ik toch de draagarmen ging vervangen uiteindelijk maar de draagarm mét fusee en al los gehaald om de kogel uit de fusee te verwijderen. Uiteindelijk is het gelukt, maar je hebt echt het idee dat je de hele fusee tot moes aan het slaan bent. Voorzichtig slaan met een grote hamer
Alles goed en wel, het inbouwen is een eitje. Alles werkt, spoort redelijk (volgende week uitlijnen), maar de uitdaging waar ik mee zit is de rijhoogte.
De rijhoogte vóór was redelijk laag, maar heb ik uiteraard niet gemeten. De nieuwe rijhoogte voor is een paar cm meer dan achter. Ik heb gemeten vanaf het hart van de velg tot de onderkant van het spatscherm. Zie foto's.
Voor: 40 cm
achter: 37 cm
nu heb ik rond gezocht en vond een Topic waarin een paar mensen gemeten hebben en komt er een getal van 39-40 cm uit voor de achterkant.
Het gaat hier wel om auto's met Nivomats die ik niet heb. Wel heb ik de achterschokbrekers vorig jaar al vervangen (Bilstein B4), de veren zijn nog origineel.
Ook heb ik een 76 liter gastank achterin liggen die leeg al 35 kg weegt en heb de grootste accu gemonteerd die past.
Nu zijn er een aantal vragen waar jullie me misschien mee kunnen helpen:
- wat is de correcte rijhoogte voor? wellicht dat er een paar mensen even een rolmaat langs de voorwielen kunnen houden?
- ik kan verzwaarde achterveren kopen bij estateservices, maar ik weet niet of ik daarmee de rijhoogte achter kan opkrikken, of dat hij alleen stugger wordt. Wel zijn dit progressieve veren waar ik wel van gecharmeerd ben.
heel erg dank alvast!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).