ff een update betreffende de lekkende klachelpijp
Helaas moet ik bekennen nog helemaal niets aan de lekkage gedaan te hebben
niet omdat ik niet wilde, maar omdat de v70 er anders over dacht.
Twee weken geleden tijdens inparkeren ging er plots een oranje lampje branden op het dashboard.... HMMM dit heeft ie vaker gedaan, ik dacht het zal wel wat met de EGR zijn.
toch maar even de volvo bij de dealer uit laten lezen, dit bleek het begin te zijn van een vernieuwde input in relatie met de volvo dealer. De brandstofpomp had geen goeie inspuittiming zo klonk de melding, enfin toch maar resetten en hup naar huis.
Zondagochtend de auto weer willen starten, maar snel weer uitgezet. mijn 5 cilinder diesel klonk ongeveer als een klopboor met hoofdpijn.... hmmm kan niet goed zijn.
Geregerd maar even de motorbeplating er afgehaald, wat bleek de distributieriem stond dusdang slap dat de rug van de riem tegen de plastic behuizing van de dist aan stond te klapperen... wat een enorm rot geluid.
Maandag de volvo naar de dealer in Amstelveen gebracht, ik werd buitengewoon ontvangen en kon de auto laten staan, er werd een plekje in de planning voor mij gemaakt en diezelfde dag werd er met het reanimeren van de patiënt begonnen. uiteindelijk bleek dat door lekkage van olie op de spanrollen de riem van spanning af is gegaan, en hiermee "een tandje kon overslaan". Eigenlijk heb ik rete mazzel gehad dat het motorblok nog heel is en niet ook in de soep is gelopen.
Enfin 2 dagen later kon ik de auto ophalen, hij was weer gemaakt. Dankzij de inspanningen van de garage loopt hij weer als een kogel. wat een feest. Dikke pluim voor de dealer.
Hiermee was de misere nog niet voorbij, moest nog van de winterbanden naar de zomersloffen.
225/45/17 best dure maat voor nieuwe banden, uiteindelijk de knoop doorgehakt. vanwege de toch wel kostbare reparatie aan de dist moest het maar een keer geen michelin worden. uiteindelijk zeer tevreden geslaagd met een minder bekende band, te weten EP ACCELERA, ik rij er nu een week mee, geen klagen.
nu meteen de knoop maar doorgehakt, bij 315dkm besloten de volvo nog ff door te rijden dus aankomende maand op de agenda:
- nieuwe koppeling
- nieuwe schokdempers
- nieuwe motorrubbers
- nieuwe schijven / blokken.
enne oh ja 2 o - ringetjes van te weten 3 euro p/s voor de klachelpijp.
Maar je zal mij niet horen klagen, blijven heerlijke auto's die Volvo's
Groeten, Mark Joon