En nog iets waar ik zeer blij mee was dat ik dit heb meegenomen. Mijn Zibro petroleumkachel.
Nam veel ruimte in, dat wel, want hij paste niet achterin. Moest noodgedwongen dus op de achterbank.
Vooral de eerste nacht in de tent. Ik had een zeer degelijke tent bij mij. Voor de kenners, een fox retreat 1+ karpertent met winterskin. Staat als een huis.
https://www.raven.nl/fox-retre…TXEALw_wcB
Ik sliep van de grond, op een stretcher. kachel in de tent en heerlijk warm. 's nachts had ik hem uitgedaan, maar al heel snel weer aangedaan, want het werd toch wel koud.
Uiteraard had ik een CO-meter ernaast liggen en goed geventileerd. Better safe than sorry....
Ik stookte gewoon op GTL diesel. Niet die dure Zibro brandstof van meer dan 3euro de liter. GTL is net zo zwavel- en aromatenvrij als zibro. En de helft goedkoper. Op 1 liter kon ie 5 uur branden.
Tijdens het fotograferen later heb ik de kachel buiten gezet, stoeltje erbij gepakt, statief met camera ernaast en genieten maar. Geen koude voeten en handen, en warme batterijen.
Maar echt koude temperaturen heb ik niet gehad. Tenminste niet voor die laplandse begrippen. Het laagste wat ik gezien heb was -18. Maar wat is erger dan kou? Wind....
De eerste nacht in Ostersund was niet erg koud, een paar graden onder nul. Maar in de loop van de nacht begon het erg hard te waaien, over het ijs tegen mijn tent. Vooral met het afbreken 's ochtends had ik flink wat problemen. Ik moest op de tent liggen, anders waaide ie mijn weg. En dan die snijdende wind erbij. Geen pretje.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).