roadtrip scandinavie

kilometers maken

VolvoHengelo
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: roadtrip scandinavie

· 
Posted: 19.08.2018 - 10:38  ·  #16
Mooi reisverslag en inderdaad zal zo'n Scandinavië trip enige belasting vormen voor het onderstel 😉
Is ook de reden dat ik niet voor mijn eigen Scandinavië trip al de draagarmen, fusee en stabilisatie stangen vervangen heb, maar ze straks pas achteraf....als ze echt noodzakelijk vervangen moeten worden....eronder ga knutselen. In Zweden op zoek naar de mooiste plekjes veelal onverhard gereden. Maar zo'n trip helemaal naar de Noordkaap lijkt me super om te doen, gaat echter niet gebeuren met 2 van de 3 dames die telkens voor elke trip zo'n "wagenziek pilletje" moeten innemen om de volgende 200km te overleven 😁
Dus zal blijvend jaloers dit topic lezen 😉
bartv70
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 19.08.2018 - 13:26  ·  #17
Ziet er fantastisch uit! Een geweldige ervaring lijkt mij.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 19.08.2018 - 23:50  ·  #18
Quote door Turbodesk

Mooie trip, maar wel erg veel kilometers in twee weken.
Wij hebben ongeveer hetzelfde gedaan in vier weken met de caravan er nog achter. Fantastisch. 8500km toen gereden.

Dat was mijn idee ook, in 2 weken zoveel rijden, dan ben je bijna alleen aan het rijden.
Wij hebben net in bijna 3 weken 4000 km erop zitten, met het hele gezin (2 kinderen van 13 en 8 jaar) wil je toch wat meer op dezelfde plekken zitten dan dat je de hele dag alleen maar in de auto zit. Wat een geweldige ervaring. Erg veel "turistveger" gereden en veel mooie plekjes opgezocht, dus lekker kunnen sturen met de V70 over die smalle weggetjes. Via ferry Kiel-Oslo eerst naar Ringebu, van daaruit de Rondane route gereden. Dan naar de Trollstigen en dat was een grote teleurstelling, want het goot van de regen en het zat er potdicht van de mist, dus niks gezien behalve hordes cruiseschipchinezen bij het Trollstigen Kafe. Naar Geiranger gereden, daar overnacht in een hytte met uitzicht op het Geirangerfjord en de rit naar de top van de Dalsnibba gemaakt, gelukkig regende het daar niet (wel koud - maar er bestaat in Noorwegen geen slecht weer, alleen slechte kleding). Na Geiranger richting een huisje dat direct aan de weg naar Gaularfjellet lag (die we uiteraard hebben bereden), maar ook direct aan het fjord. Man wat een prachtig uitzicht. Daarna een paar dagen in Eksingedalen wat werkelijk in the middle of nowhere ligt, je moet een uur rijden over een bochtige één auto brede weg om weer op de "grote" weg uit te komen. Daar vandaan een uitstapje gemaakt naar Bergen, in de stromende regen viel het gelukkig mee met de drukte van de cruisetoeristen. Tenslotte via de Hardangervidda naar een huisje in Vradal (Telemark) met wederom een fantastisch uitzicht. Via Kristiansand en Hirtshals kom je weer uit in de wereld van platte landen en snelwegen waar je 130 mag, dat was even wennen na 2 weken maximaal 80 en een klein stukje 100 te hebben gereden.

Wat het dure eten betreft, als je je eigen potje kunt koken is het een kwestie van veel uit de diepvries kopen bij de supermarkt (vers spul is duurder), veel thee drinken (een fles cola kost bijna 4 euro, alcohol is al helemaal de hoofdprijs) en je eigen brood smeren, hoewel, een vers brood kost ook zomaar 3 euro. Even langs de weg met zijn vieren een broodje eten en wat drinken kost zomaar 50 euro! En goed opletten op de prijs bij de pomp. Op zondag en maandag tank je zomaar anderhalve kroon per liter goedkoper bij dezelfde pomp, het varieert soms net zo hard als in Duitsland. Evengoed was het flink sparen voor ons om deze vakantie te kunnen veroorloven, in totaal (inclusief ferries, benzine, overnachtingen en af en toe uit eten gaan en een museum bekijken) waren we rond de 6000 euro kwijt met ons vieren. De geweldige ervaring is echter onbetaalbaar en we gaan beslist weer terug, om nog meer dingen te bekijken en nog meer "Norske turistveger" te berijden :)
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 20.08.2018 - 00:17  ·  #19
Ik was gelukkig een stuk minder kwijt, maar dit was bewust een low-budget trip want de vrouw en kinderen waren ergens anders de bloemetjes buiten aan het zetten 🙌🙌.
Het meeste was ik kwijt aan brandstof, Ferries/tol en camping.
Met het weer heb ik voor Noorse begrippen erg veel geluk gehad. Gewoon schitterend weer. 1 nacht heeft het flink geregend, maar mijn tent heeft deze test glansrijk doorstaan. Pas na de Noordkaap heb ik nog een dag miezerig weer gehad in Finland, maar in Zweden klaarde het al weer op.
Mocht ik nog een keer weer gaan dan houd ik het wel bij een bepaald gedeelte. En meer van de hoofdweg af.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 20.08.2018 - 11:12  ·  #20
Als je alleen gaat dan ben je wel wat goedkoper uit ja :lol:
De "bompenger" oftewel tol heb ik inderdaad nog niet meegerekend omdat daar de rekening pas over een maand komt, hoewel dat in totaal beslist geen honderd euro zal zijn. Ik ben vooral op de E6 en bij het binnenrijden van een grote stad (Oslo, Bergen en Kristiansand) een aantal tolpoortjes gepasseerd en de meesten waren zo rond de 24 kronen (2,52 euro) per keer. Alleen de Hardangerbrua, de brug die over het Hardangerfjord gaat, kost 150 kronen oftewel 15,75 euro, maar dat schijnt ook een duur project te zijn geweest en het scheelt wel een boel reistijd t.o.v. een ferry. Het is trouwens erg handig als je een pinpas hebt met NFC chip, bij de ferries tik je de mobiele pinautomaat aan van de controleur en je hebt betaald.
Ik wil best nog wel eens naar de Noordkaap maar mijn vrouw niet. Lijkt haar vreselijk saai en veel te ver rijden. :D De volgende keer rijden we denk ik via de kust naar Alesund, daarna over de Atlanterhavsvegen naar Trondheim. Maar eerst een vouwwagen kopen want het vantevoren plannen van vakantiehuisjes en hytter is best wel een opgave geweest, en ook erg nodig in het hoogseizoen (overal bordjes dat ze vol waren).
Ik zal binnenkort wat dashcam filmpjes online zetten.
JeroenXC85
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 20.08.2018 - 11:53  ·  #21
Zo te zien ook niet geheel onbekend met een foto-camera, prachtige plaatjes! En mooi rondje!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.08.2018 - 12:43  ·  #22
Quote door brinkie

Als je alleen gaat dan ben je wel wat goedkoper uit ja :lol:
De "bompenger" oftewel tol heb ik inderdaad nog niet meegerekend omdat daar de rekening pas over een maand komt, hoewel dat in totaal beslist geen honderd euro zal zijn. Ik ben vooral op de E6 en bij het binnenrijden van een grote stad (Oslo, Bergen en Kristiansand) een aantal tolpoortjes gepasseerd en de meesten waren zo rond de 24 kronen (2,52 euro) per keer. Alleen de Hardangerbrua, de brug die over het Hardangerfjord gaat, kost 150 kronen oftewel 15,75 euro, maar dat schijnt ook een duur project te zijn geweest en het scheelt wel een boel reistijd t.o.v. een ferry. Het is trouwens erg handig als je een pinpas hebt met NFC chip, bij de ferries tik je de mobiele pinautomaat aan van de controleur en je hebt betaald.
Ik wil best nog wel eens naar de Noordkaap maar mijn vrouw niet. Lijkt haar vreselijk saai en veel te ver rijden. :D De volgende keer rijden we denk ik via de kust naar Alesund, daarna over de Atlanterhavsvegen naar Trondheim. Maar eerst een vouwwagen kopen want het vantevoren plannen van vakantiehuisjes en hytter is best wel een opgave geweest, en ook erg nodig in het hoogseizoen (overal bordjes dat ze vol waren).
Ik zal binnenkort wat dashcam filmpjes online zetten.

Ja Robert, ik moet de tol-afrekening ook nog binnenkrijgen. Die Hardangerbrug heb ik ook gehad. Maar de meeste keren waren het kleine bedragen. maar al met al denk ik dat ik toch wel €50 - €60 kwijt ben.
De atlantic road viel mij tegen. Alleen die meest bekende brug was interessant, maar de rest niet zo.
Ook de noordkaap is eigenlijk niks aan, maar het is toch wel een doel op zich. En als je pech hebt wordt het uitzicht ook nog eens verpest door dikke mist. En de toegang is ook niet goedkoop. Ik geloof dat ik iets van €28 kwijt was.
Hutten moet je in het hoogseizoen idd ruim van tevoren boeken. En dat is weer een nadeel, want dan verlies je een stukje vrijheid. Dan moet je je perse aan een tijdschema houden.
Ik heb ook nog heel wat uur aan dashcambeeld liggen, moet ik mij ook nog eens in verdiepen.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.08.2018 - 12:44  ·  #23
Quote door JeroenXC85

Zo te zien ook niet geheel onbekend met een foto-camera, prachtige plaatjes! En mooi rondje!

idd Jeroen, mooie hobby

Selected quotes for multi-quoting:   0