Dit vond ik op topic Verzinkt uit 2007 met tekst van Bart Simpson:
Citaat:
Compleet verzinken is niet functioneel, maar b.v. dorpels, onderkanten van deuren, voorschermen, schermranden achter, achterklep en een motorkap wel, een complete koets verzinken voegt weinig toe en dak b.v. heeft weinig zin.
Een Audi die ooit een achterschade gehad heeft kun je nooit opnieuw helemaal verzinken als je er eenmaal aan gelast hebt, die roesten dan ook steevast (vooral aan de achterkkant) daar de schermen en carrosserie ontworpen waren om geheel verzinkt te zijn.
Een Audi A2 of A8 zijn draken van auto's om te repareren, superroestvrij door een aluminium carrosserie maar ga zo'n ding niet uitdeuken, dat kost je een vermogen, het moet allemaal wel functioneel blijven.
Deze stukjes komen van Volvo zelf:
Het materiaal van een Volvo carrosserie wordt zorgvuldig geselecteerd en behandeld om bestand te zijn tegen slijtage en corrosie. Het metaal moet van de hoogste kwaliteit zijn. Momenteel is het nog niet mogelijk gerecycled metaal te gebruiken voor de carrosseriepanelen, omdat dergelijk materiaal niet volledig vrij is van corrosie en andere onvolkomenheden.
De behandeling van het carrosseriemetaal tegen corrosie gebeurt in een aantal fasen, zowel tijdens de productie als tijdens de eindassemblage. Voor bepaalde onderdelen worden kunststoffen gebruikt om het gevaar voor slijtage en corrosie te beperken.[/color]
Ongeveer 70% van de carrosserie is verzinkt (85% voor de Volvo S/V40), wat borg staat voor een uiterst doeltreffende bescherming tegen corrosie. Voor de bijzonder blootgestelde delen gebruikt Volvo een dikkere zinklaag dan de meeste van zijn concurrenten.
De dikte van de zinklaag wordt bepaald in functie van de blootstelling aan corrosie. Bijzonder kwetsbare delen krijgen meer zink dan andere. Zo wordt op de drempels een 20 micron dikke laag aangebracht voor een verhoogde bescherming tegen corrosie. Het dak, dat zelden aan corrosie onderhevig is, krijgt dan weer geen zinkbehandeling.
EINDE CITAAT.
Lijkt me wel een duidelijke uitleg en Groovedulle jij blij!
Gr Bob