Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 · 
Posted: 22.09.2016 - 16:22  ·  #1
Zie bijgaande foto's. Op mijn middelste verstuiver (2.4 D5 2006 in een V70) zit een roestkleurige aanslag. Droog, poeder-achtig, niet vettig. Ik heb het weggeveegd en het komt bij gebruik van de auto weer terug, dus het is niet oud.
Het zit niet op het kubusvormige retourkopje dus ik denk dat het langs het metalen klemmetje naar buiten geperst wordt. Het zit ook duidelijk in 2 richtingen, niet geheel rondom. Ik zou denken dat het diesel is wat uit de retour lekt, maar het is niet vettig en die kleur is ook wel bizar. Iemand enig idee?


Zo'n 1000km geleden heb ik er al eens een busje Wynns Diesel System cleaner ingegooid. Geen idee of dat kwaad of goed gedaan heeft. Het veranderde niet merkbaar veel (de vorige eigenaar had er net daarvoor 3000km probleemloos mee gereden) al leken de verbruikscijfers wel te dalen toen het spul in de tank zat, maar daarna weer terug op de oude cijfers.

Een bijkomend vraagje: waarom zijn de retourslangetjes van de 1e en 2e cylinder (vanaf links gekeken) langer dan de rest? Die liggen wel in een bocht maar de rest niet.
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2792
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 · 
Posted: 22.09.2016 - 17:40  ·  #2
Roest komt door het bewegen van de retouraansluiting in de verstuiver...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 · 
Posted: 23.09.2016 - 08:52  ·  #3
Kan dat kwaad? Nieuw rubbertje/klemmetje nodig oid? Dinsdag gaat de auto naar de garage voor o.m. een retourcheck (ik vind dat hij wat moeilijk start, maar volgens de vorige eigenaar was dat altijd al zo, en OK volgens Volvo...), dan zal ik het ook eens navragen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4832
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 · 
Posted: 23.09.2016 - 08:53  ·  #4
Een auto hoort niet lastig te starten.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 · 
Posted: 23.09.2016 - 09:02  ·  #5
De vraag is wat je lastig starten vind...
Moet je lang doorstarten?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 · 
Posted: 23.09.2016 - 16:25  ·  #6
De auto start altijd, maar van alle auto's die ik tot nu toe gehad heb (altijd diesels) moet deze de meeste rondjes maken voordat 'ie aanslaat. Het blok moet meerdere rondjes draaien voordat hij met een flinke brul (en een sidder=kraak in het dashboard) tot leven komt. Soms - maar niet altijd - stijgt 'ie daarbij tot 1000 toeren of net daarboven (om daarna wel direct weer te zakken). Meestal gaat de motor na het aanslaan netjes naar de 700 toeren stationair (of heel iets daarboven).
Toch vind ik 'm soms wat rauw klinken, maar dat kan gewoon even de koude motor zijn. Ik heb wat filmpjes gezien van Volvo's die (wel vaak bij vriestemperaturen) soms wel 10 seconden moeten doorstarten, daar is bij mij geen sprake van, maar toch een slag of 6 schat ik zo (niet echt geteld).

Hij draait niet langzaam, dus ik verdenk de accu niet. Dat heb ik bij een andere auto al eens gehad en is heel duidelijk. Moet de accu nog wel even doormeten.
De bendix pakt ook goed.
Voorgloeien lijkt me ook de issue niet want dat doet 'ie volgens mij niet bij deze temperaturen (plm. 20 graden hier in Spanje, 't laagste wat we tot nu toe gehad hebben was 13 graden volgens mij) en hij start altijd direct op 5 cylinders.
Compressie lijkt me vergezocht want hij draait normaal (ook niet te snel) en rookt niet (237.000km, dus ook niet voor de hand liggend denk ik voor deze blokken - al ken ik de onderhoudshistorie van de 1e 5 jaar niet).

Mijn Benz van 1983 (167.000km) maakt geeneens 1 rondje en die is al aan (voorgloeien, tik (bendix), vroem - niks geen njenjenjenje... ook niet na 3 maand stilstaan) dus misschien ben ik wat verwend, al moet die wel onderdoen voor andere gemakken die de Volvo wel biedt :-)
M'n vorige daily driver was een common-rail 4-cylinder van Renault, die sloeg ook sneller aan (180.000km, 5W40 olie).
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 55
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 · 
Posted: 23.09.2016 - 23:13  ·  #7
Ik herken wel dat de D5 een omwenteling (of 2) meer nodig heeft dan de Peug HDI die ik daarvoor had, voordat hij aanslaat.
Maar doet dit consequent, en zonder verder drama zoals jij omschrijft.
Ik vermoed derhalve dat de jouwe toch niet helemaal perfect in orde is. (Verstuivers? Eens reiniger in de tank gooien onder het mom: baat het niet, schaadt het niet?)
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 · 
Posted: 24.09.2016 - 11:08  ·  #8
Ook mijn D5 uit 2002 maakt wat meer rondjes bij het starten. Dat heeft hij altijd al gehad, ook na het vervangen van de verstuivers. Volgens mij is het een producteigenschap. Als hij altijd start (ook bij een warme motor) zou ik me geen zorgen maken.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 · 
Posted: 26.09.2016 - 09:05  ·  #9
Volgens mij is het idd zoals Jeroen zegt een producteigenschap.
Het starten gaat net even wat moeizamer dan we gewend zijn van andere autofabrikanten.
De V70 NN heeft dat dan weer niet die slaat wel weer gelijk aan.

Maar enkele omwentelingen is wel heel veel, dus komende tijd wat reiniger toevoegen aan je volle tank en dan eens goed lange afstanden rijden wil zeker helpen.

Mij valt ook altijd op dat na de vakantie km's de auto de eerste tijd weer beter rijd. De boel is dan weer ff lekker goed heet geweest en schoon gebrand door hogere snelheden, hogere temperaturen noem maar op..
En anders ff langs een dealer of specialist om naar te laten kijken.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 · 
Posted: 28.09.2016 - 10:21  ·  #10
Update:
Gister even olie + filter laten vervangen (na 17.000km, nog geen bericht vd auto) en de (in mijn optiek) moeizame start laten nakijken.
Aanslag op kop verstuiver geen issue (lekt niet).
Mijn monteur was het ermee eens dat hij nogal moeizaam start.
- Auto uitgelezen (met generieke tool; is geen Volvo-specifieke garage), geen foutcodes.
- Accu wel wat zwak (5 jaar oud), die ga ik zelf nog even doormeten tijdens het starten, en ook het vloeistofniveau checken. Evt vervangen in de winter...
- Retourcheck gedaan, geen noemenswaardige verschillen.
- Gloeiers nagekeken (al die doen weinig bij 15+ graden), allemaal goed.
- Koelwatertemperatuursensor heb ik zelf doorgemeten op 3 verschillende temperaturen (20 - 70 - 90 graden) en nagenoeg perfecte waarden.
- Luchtfilter is nog goed (17.000km oud).
--> Eerst dus maar een goede cleaner gekocht en in 1/3 tank bijgevoegd (automaterialenzaak raadde zelfs op 1/4 tank aan, terwijl het etiket 1 flesje op 125l. diesel voorschrijft...), zien of dat iets merkbaar verbetert.

Ik heb inmiddels ook een Haynes manual (voor minder dan 10 GBP op eBay excl verzendkosten!) en die vind ik echt goed geschreven... met fotootjes, goed voor een onzekere amateur als ik :D
Daarmee wil ik zeker ook alle vacuumaansluitingen gaan langslopen.

Als dat allemaal niks uithaalt ga ik me bezinnen of ik het zo laat (vorige eigenaar is een techneut en heeft er 5 jaar probleemloos mee rondgereden) of als 't me blijft ergeren / erger wordt dan toch maar eens een verstuivercheck laten doen...

Edit / toevoeging: de dealer hier is een sukkel (wil geeneens kleine onderdelen los bestellen... verdienen ze niks op - dus rest mij niet anders dan die via eBay te bestellen) en Volvo-specialisten zoals Twente ze biedt hebben we hier in NW-Spanje helaas niet!
Als ik met de V70 eens naar mijn 'home turf' Overijssel (Hardenberg) toer (1800km enkel...) zal ik toch eens daarlangs moeten he!
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 · 
Posted: 28.09.2016 - 10:39  ·  #11
Alle onderdelen voor Volvo kan je gewoon bestellen bij Parts4swedes.nl

Maurits helpt je daar keurig mee. Als er iets niet op de website staat, kan je hem gewoon mailen. Hij kan alles bestellen. En natuurlijk een stuk goedkoper dan de dealer.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 · 
Posted: 04.10.2016 - 13:50  ·  #12
Klein updateje: intussen de 1/3 tank met fikse concentratie cleaning product leeggereden, geen verandering in aanslaan en ook niet qua verbruik (aldus de boordcomputer).
Zien of ik er een dezer dagen aan toekom om de 100Ah accu uit mijn andere auto eens in de Volvo te lepelen. Die is ook al meer dan 5 jr oud, maar weinig gebruikt en de 3 liter 5 cylinder diesel in die auto slaat altijd op de 1e slag aan (na ~8 sec. voorgloeien (snelgloeiers = hedentendaagse gloeistiften), dus die heeft dan al wat werk moeten doen).

Hoe zit dat precies met die 'sleutel op standje II' bij accu aansluiten? Ik heb het document in de Handige Linkjes gezien en dat lijkt ook van toepassing te zijn op mijn MY07, maar het 2007 V70 instructieboekje (pag. 181) schrijft voor dat loskoppelen mag 5 minuten na uitnemen sleutel, en aansluiten ook zonder sleutel / contact. Ook over allerhande zaken calibreren wordt niets gezegd...?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 · 
Posted: 04.10.2016 - 14:23  ·  #13
En Skandix.de heeft ook vaak orginele Volvo-onderdelen.
Joostrwd
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heeze
Leeftijd: 59
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Roestkleurige aanslag op kop verstuiver

 · 
Posted: 11.10.2016 - 12:48  ·  #14
Misschien dat je verstuivers te weinig opbrengst hebben in het stationair gebied.
Was bij mijn verstuivers het geval.
Makkelijk te testen op een testbank.
Als ze voor de rest nog goed zijn, kun je zelf beslissen of je het start probleem wil oplossen voor een kleine 1000,-


Quote door Bolbo

Klein updateje: intussen de 1/3 tank met fikse concentratie cleaning product leeggereden, geen verandering in aanslaan en ook niet qua verbruik (aldus de boordcomputer).
Zien of ik er een dezer dagen aan toekom om de 100Ah accu uit mijn andere auto eens in de Volvo te lepelen. Die is ook al meer dan 5 jr oud, maar weinig gebruikt en de 3 liter 5 cylinder diesel in die auto slaat altijd op de 1e slag aan (na ~8 sec. voorgloeien (snelgloeiers = hedentendaagse gloeistiften), dus die heeft dan al wat werk moeten doen).

Hoe zit dat precies met die 'sleutel op standje II' bij accu aansluiten? Ik heb het document in de Handige Linkjes gezien en dat lijkt ook van toepassing te zijn op mijn MY07, maar het 2007 V70 instructieboekje (pag. 181) schrijft voor dat loskoppelen mag 5 minuten na uitnemen sleutel, en aansluiten ook zonder sleutel / contact. Ook over allerhande zaken calibreren wordt niets gezegd...?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0