Dit is misschien een beetje een technische reply, maar wellicht weet een van jullie al meer:
Ik wil eigenlijk snappen hoe dat precies uit de software geschreven wordt?
Ben zelf redelijk onderlegd in computers en software. Ik kan met laptop en kabel ook mijn Volvootje lezen en bedienen (nou ja, een paar dingen dan) en begrijp inmiddels het volgende van volvo software:
1) de basis-programma's (de echte software, zeg maar het Windows van je Volvo) zijn versleuteld met een "geheime sleutel" die je waarschijnlijk alleen krijgt als je officiele volvo ontwikkelaar bent
2) de CANBUS (zeg maar het netwerk van je auto) werkt berichtgebaseerd. Je kan dus wel "extra" berichten op de bus plaatsen, die gewoon gesnapt worden door de auto (volgens mij ook de basis van die OBD-extender die verkocht wordt). Ook kun je berichten "vangen" die van andere componenten komen (bijvoorbeeld je stuurwielbediening). Er zijn 2 netwerken: hi-speed en low-speed.
3) de inspuit/turbodruk/tuning map is geen programma, maar een set aan parameters, die je, als je weet wat je doet, kunt "overschrijven" met je eigen map (volgens mij de basis van veel tuners). Het ziet eruit als een gevuld werkblad in Excel.
Ik heb gezocht naar het dieselfilter regenereersignaal (methode 2), maar niet gevonden (of niet lang genoeg rondgereden met de laptop aan de auto). Blijft wat mij betreft optie 3 over (omdat ik er even vanuit ga dat niemand die sleutel heeft).
Ik zie 2 mogelijkheden om EGR klep en dieselfilter te beinvloeden:
via methode 3, al kun je daarmee nooit het regenereren of EGR-klep moment "wegschrijven", hooguit een hoge grenswaarde aangeven.
via methode botte bijl: als je weet waar het EGR-programma zit (methode 1), zou je dat met onzin kunnen overschrijven, zeg maar een gat schieten in het programmageheugen van je Volvo. Die krijgt dan wat betreft de EGR geheugenverlies en weet helemaal niet meer dat er uberhaupt iets mee kan/moet
Mijn hoop is op een andere techie onder ons, wie kan mij meer vertellen?
EDIT: ik zeg dieselfilter, maar ik bedoel natuurlijk ROETfilter of diesel-partikelfilter
Ik wil eigenlijk snappen hoe dat precies uit de software geschreven wordt?
Ben zelf redelijk onderlegd in computers en software. Ik kan met laptop en kabel ook mijn Volvootje lezen en bedienen (nou ja, een paar dingen dan) en begrijp inmiddels het volgende van volvo software:
1) de basis-programma's (de echte software, zeg maar het Windows van je Volvo) zijn versleuteld met een "geheime sleutel" die je waarschijnlijk alleen krijgt als je officiele volvo ontwikkelaar bent
2) de CANBUS (zeg maar het netwerk van je auto) werkt berichtgebaseerd. Je kan dus wel "extra" berichten op de bus plaatsen, die gewoon gesnapt worden door de auto (volgens mij ook de basis van die OBD-extender die verkocht wordt). Ook kun je berichten "vangen" die van andere componenten komen (bijvoorbeeld je stuurwielbediening). Er zijn 2 netwerken: hi-speed en low-speed.
3) de inspuit/turbodruk/tuning map is geen programma, maar een set aan parameters, die je, als je weet wat je doet, kunt "overschrijven" met je eigen map (volgens mij de basis van veel tuners). Het ziet eruit als een gevuld werkblad in Excel.
Ik heb gezocht naar het dieselfilter regenereersignaal (methode 2), maar niet gevonden (of niet lang genoeg rondgereden met de laptop aan de auto). Blijft wat mij betreft optie 3 over (omdat ik er even vanuit ga dat niemand die sleutel heeft).
Ik zie 2 mogelijkheden om EGR klep en dieselfilter te beinvloeden:
via methode 3, al kun je daarmee nooit het regenereren of EGR-klep moment "wegschrijven", hooguit een hoge grenswaarde aangeven.
via methode botte bijl: als je weet waar het EGR-programma zit (methode 1), zou je dat met onzin kunnen overschrijven, zeg maar een gat schieten in het programmageheugen van je Volvo. Die krijgt dan wat betreft de EGR geheugenverlies en weet helemaal niet meer dat er uberhaupt iets mee kan/moet
Mijn hoop is op een andere techie onder ons, wie kan mij meer vertellen?
EDIT: ik zeg dieselfilter, maar ik bedoel natuurlijk ROETfilter of diesel-partikelfilter