roetfilter probleem

2x melding roetfilter vol en motor systeem service vereist

Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: roetfilter probleem

· 
Posted: 06.02.2024 - 14:40  ·  #16
Het verbaast me wel dat de Volvo dealer je probleem niet fatsoenlijk heeft opgelost, of misschien waren het separate problemen (EGR en roetfilter), maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik zou persoonlijk toch eerst teruggaan naar de plaats waar het roetfilter is vervangen, doen alsof je van niks weet en op semi-hoge poten claimen dat je probleem niet is opgelost en dat je nu alweer stilstaat.

Mocht je er toch zelf verder mee willen gaan:
Als je op het gele ECM blokje klikt (Engine Control Module), dan kan je onderin het scherm de opties kiezen die je kan inzien. Daar kan je onder meer de hoeveelheid roet zien, de tellers (hoe vaak geregenereerd etc). Beetje rondklikken en lezen gaat niks stuk van, zolang je geen geen processen start via het "vcm2000" symbool (mocht je dat tegenkomen dan moet je wel goed lezen / weten waar je mee bezig bent).
Zo kan je elke module bekijken, maar alleen die niet groen zijn hebben een fout (foutcode start ook met dezelfde drie letters: ECM / CEM etc.

Bij Activering o.i.d. heb je ook de mogelijkheid om manueel een regeneratie te starten, als je roetfilter niet al te vol zit (dat kan alleen als het filter nog niet te vol zit want er moet doorstroming zijn om de verbrandingsresten de uitlaat uit te krijgen). Kon best wel eens flink roken en heeft tijd nodig (kan wel 20-30 minuten duren) dus je laptop moet wel een voldoende goede batterij hebben om niet tussentijds uit te vallen.
Als de computer het roetfilter niet meer kan regenereren zou ik
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: roetfilter probleem

· 
Posted: 08.02.2024 - 21:58  ·  #17
Bekijk je foutmeldingen altijd onder het tabblad "aflevering". Voor je het weet ben je reeds opgeloste problemen aan het troubleshooten. De andere tabbladen bevatten ook problemen die niet meer actueel zijn.

Als je dezelfde meldingen ook onder tabblad "aflevering" hebt staan...

focus op de melding: PCM-P646B00 - Autovoorwaarden onjuist voor regeneratie dieselpartikelfilter
Die melding geeft aan dat je auto geen poging waagt om te regenereren.
Niet genereren leidt tot een vol filter (roet en as)
een vol filter leidt tot hoge differentiële druk.

Ongeacht of je filter nog te redden is...als je niet het probleem met de voorwaarden voor regeneratie oplost, dan kom je niet verder
Zonder regeneratie kun je je huidige filter niet fixen en is ook een nieuwe filter weer ten dode opgeschreven.

Selected quotes for multi-quoting:   0