Roetfilter problemen V70 D4

Roetfilter loopt vol maar is leeg..

 
 
 
 
 
robbert63
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Roetfilter problemen V70 D4

 · 
Posted: 16.08.2024 - 12:36  ·  #1
Beste forumleden,

Ik rij sinds 3 jaar en 70k in een heerlijke auto, een mooi uitgevoerde en keurig onderhouden V70 D4 GT8 uit 2014, 300K. Mijn 3e V70, na 10 jaar classic D5 (wat een heerlijke tank was dat) en 5 jaar een zo goed als probleemloze 2.0 D uit 2009 gekozen voor dit exemplaar, vooral vanwege de automaat. Helaas bleek het er dit keer wel een met serieuze gebreken. Zijn ze er ook zonder..? Naast het welbekende olieverbruik is er het roetfilter.

Kort overzicht; na meldingen storing motorsysteem zo’n 2 jaar geleden is achtereenvolgens EGR uitgeschreven, roetfilter gereviseerd, katalysator gereviseerd, inlaattraject gereinigd en drukverschilsensor DPF vervangen. Injectoren, Map sensor, lambdasensor, uitlaatgassen zijn op enig moment gedurende de zoektocht allemaal goed bevonden. Enige recente storing betrof de wervelklep, na de reiniging inlaattraject.

Omdat het roetfilter de afgelopen maanden, en waarschijnlijk ongemerkt al veel langer, zo goed als continu bleef regenereren en dit ondanks meerdere bezoeken aan evenveel adressen niet kon worden opgelost, heb ik ten einde raad het roetfilter laten leeghalen ivm aanstaande vakantie. Wilde dit bij Obbe / Volvo Service laten doen maar daar was helaas geen plek meer. Heeft me wel goed geholpen met advies.

Partij gevonden die het snel kon doen, heeft ook de sw aangepast, desondanks kreeg ik op vakantie meldingen dat het roetfilter vol was (??) met bijbehorende noodloop. Op advies van partij reset dpf laten uitvoeren, nog best een uitdaging in Frankrijk maar gelukkig wel met resultaat. Ca 1500 km verder kwamen de melding en noodloop weer terug. Carscanner App laat zien dat het gemeten roetgehalte doodleuk oploopt, zonder dat er een filter inzit…

Partij heeft door drukte en vakantie pas over 2 weken weer tijd om te kijken of ze het alsnog kunnen oplossen. Geeft aan dat het onderliggende probleem de wervelklep zou zijn. Ben geen automonteur maar ik snap het verband niet.

Vandaar mijn hulpvraag; snapt iemand van jullie hoe een roetfilter kan vollopen zonder dat het er is, en nog beter, iemand een idee hoe dat blijvend kan worden opgelost?

En ja, nettere optie zou zijn nieuw roetfilter, maar die was goed getest, het lag / ligt dus kennelijk aan iets anders.
Bij voorbaat dank voor het meedenken,

Robbert
robbert63
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Roetfilter problemen V70 D4

 · 
Posted: 16.08.2024 - 13:40  ·  #2
Aanvullende vraag; is er iemand op redelijke afstand van Houten die in het bezit is van Vida en Dice en me zou willen helpen met een dpf reset? Het zou me tenminste weer 2 weken veilig laten rijden.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1517
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Roetfilter problemen V70 D4

 · 
Posted: 16.08.2024 - 23:20  ·  #3
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1517
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Roetfilter problemen V70 D4

 · 
Posted: 16.08.2024 - 23:32  ·  #4
Ieder maakt zijn eigen keuzes. Persoonlijk geloof ik dat roetfilter en EGR klep er voor een goede reden zijn en...misschien wel belangrijker...de auto inclusief boordcomputers zijn ervoor ontworpen dat ze aanwezig zijn. Ga je ze verwijderen dan moet je ook de boordcomputers aanpassen. Maar die zijn er niet voor gemaakt om aangepast te worden. Nu komen tuners een heel eind, maar perfect wordt het nooit (naar mijn bescheiden mening)

Voor wat betreft de melding dat je roetfilter vol is: Er is geen sensor die kijkt of het filter vol is.
Er zijn wel 2 luchtslangen. Eén is aangesloten voor het filter en één is aangesloten na het filter. Als er tussen de 2 slangen een groot drukverschil gemeten wordt dan doet de boordcomputer de aanname dat je filter vol zit, maar dat hoeft natuurlijk niet te kloppen. Als één van beide slangen verstopt is of lek is of de sensor die het drukverschil meet deugt niet, dan trekt de boordcomputer een verkeerde conclusie, geeft die een niet-kloppende foutmelding. En dan loop je het risico dat je onderdelen gaat vervangen die niet stuk zijn.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Roetfilter problemen V70 D4

 · 
Posted: 18.08.2024 - 16:05  ·  #5
Ik heb gisteren bij Robbert de DPF counter gereset met Vida, maar ik had een hele waslijst aan foutmeldingen.

Deze fouten staan nog in "Delivery" en gaan na een reset niet weg.
CCM-B1A6909 Humidity Sensor - Component Failures -> heeft niks met de motor te maken, dus negeren we even
ECM-FFFF00 No match -> dit is een onbekende fout, ik kan er online niets over terugvinden.

In "Unselected CSC" staat die ECM-FFFF00 ook.
ECM-FFFF00 No match
CEM-903C87 No match -> deze is inmiddels weer groen

Enfin, mooi dat de auto het inmiddels weer probleemloos doet. En anders maar zelf even zo'n DICE kopen bij AliExpress, met een VMware image kun je VIDA ook op een nieuwe laptop draaien, eventueel installeer ik het wel voor je.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1517
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Roetfilter problemen V70 D4

 · 
Posted: 18.08.2024 - 17:30  ·  #6
ECM-FFFF00 betekent dat de checksum van de ECM niet in het rijtje van geldige checksums van Volvo voorkomt.
Oftewel iemand heeft iets aangepast in de software van de ECM op een manier dat Volvo het niet bedacht had.

In dit geval heeft iemand de instructies verwijderd mbt het roetfilter..of waarschijnlijker een gedeelte van die instructies.
Je wilt immers geen foutmelding, geen lampje en niet meer regenereren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0