Beste forumleden,
Ik rij sinds 3 jaar en 70k in een heerlijke auto, een mooi uitgevoerde en keurig onderhouden V70 D4 GT8 uit 2014, 300K. Mijn 3e V70, na 10 jaar classic D5 (wat een heerlijke tank was dat) en 5 jaar een zo goed als probleemloze 2.0 D uit 2009 gekozen voor dit exemplaar, vooral vanwege de automaat. Helaas bleek het er dit keer wel een met serieuze gebreken. Zijn ze er ook zonder..? Naast het welbekende olieverbruik is er het roetfilter.
Kort overzicht; na meldingen storing motorsysteem zo’n 2 jaar geleden is achtereenvolgens EGR uitgeschreven, roetfilter gereviseerd, katalysator gereviseerd, inlaattraject gereinigd en drukverschilsensor DPF vervangen. Injectoren, Map sensor, lambdasensor, uitlaatgassen zijn op enig moment gedurende de zoektocht allemaal goed bevonden. Enige recente storing betrof de wervelklep, na de reiniging inlaattraject.
Omdat het roetfilter de afgelopen maanden, en waarschijnlijk ongemerkt al veel langer, zo goed als continu bleef regenereren en dit ondanks meerdere bezoeken aan evenveel adressen niet kon worden opgelost, heb ik ten einde raad het roetfilter laten leeghalen ivm aanstaande vakantie. Wilde dit bij Obbe / Volvo Service laten doen maar daar was helaas geen plek meer. Heeft me wel goed geholpen met advies.
Partij gevonden die het snel kon doen, heeft ook de sw aangepast, desondanks kreeg ik op vakantie meldingen dat het roetfilter vol was (??) met bijbehorende noodloop. Op advies van partij reset dpf laten uitvoeren, nog best een uitdaging in Frankrijk maar gelukkig wel met resultaat. Ca 1500 km verder kwamen de melding en noodloop weer terug. Carscanner App laat zien dat het gemeten roetgehalte doodleuk oploopt, zonder dat er een filter inzit…
Partij heeft door drukte en vakantie pas over 2 weken weer tijd om te kijken of ze het alsnog kunnen oplossen. Geeft aan dat het onderliggende probleem de wervelklep zou zijn. Ben geen automonteur maar ik snap het verband niet.
Vandaar mijn hulpvraag; snapt iemand van jullie hoe een roetfilter kan vollopen zonder dat het er is, en nog beter, iemand een idee hoe dat blijvend kan worden opgelost?
En ja, nettere optie zou zijn nieuw roetfilter, maar die was goed getest, het lag / ligt dus kennelijk aan iets anders.
Bij voorbaat dank voor het meedenken,
Robbert
Ik rij sinds 3 jaar en 70k in een heerlijke auto, een mooi uitgevoerde en keurig onderhouden V70 D4 GT8 uit 2014, 300K. Mijn 3e V70, na 10 jaar classic D5 (wat een heerlijke tank was dat) en 5 jaar een zo goed als probleemloze 2.0 D uit 2009 gekozen voor dit exemplaar, vooral vanwege de automaat. Helaas bleek het er dit keer wel een met serieuze gebreken. Zijn ze er ook zonder..? Naast het welbekende olieverbruik is er het roetfilter.
Kort overzicht; na meldingen storing motorsysteem zo’n 2 jaar geleden is achtereenvolgens EGR uitgeschreven, roetfilter gereviseerd, katalysator gereviseerd, inlaattraject gereinigd en drukverschilsensor DPF vervangen. Injectoren, Map sensor, lambdasensor, uitlaatgassen zijn op enig moment gedurende de zoektocht allemaal goed bevonden. Enige recente storing betrof de wervelklep, na de reiniging inlaattraject.
Omdat het roetfilter de afgelopen maanden, en waarschijnlijk ongemerkt al veel langer, zo goed als continu bleef regenereren en dit ondanks meerdere bezoeken aan evenveel adressen niet kon worden opgelost, heb ik ten einde raad het roetfilter laten leeghalen ivm aanstaande vakantie. Wilde dit bij Obbe / Volvo Service laten doen maar daar was helaas geen plek meer. Heeft me wel goed geholpen met advies.
Partij gevonden die het snel kon doen, heeft ook de sw aangepast, desondanks kreeg ik op vakantie meldingen dat het roetfilter vol was (??) met bijbehorende noodloop. Op advies van partij reset dpf laten uitvoeren, nog best een uitdaging in Frankrijk maar gelukkig wel met resultaat. Ca 1500 km verder kwamen de melding en noodloop weer terug. Carscanner App laat zien dat het gemeten roetgehalte doodleuk oploopt, zonder dat er een filter inzit…
Partij heeft door drukte en vakantie pas over 2 weken weer tijd om te kijken of ze het alsnog kunnen oplossen. Geeft aan dat het onderliggende probleem de wervelklep zou zijn. Ben geen automonteur maar ik snap het verband niet.
Vandaar mijn hulpvraag; snapt iemand van jullie hoe een roetfilter kan vollopen zonder dat het er is, en nog beter, iemand een idee hoe dat blijvend kan worden opgelost?
En ja, nettere optie zou zijn nieuw roetfilter, maar die was goed getest, het lag / ligt dus kennelijk aan iets anders.
Bij voorbaat dank voor het meedenken,
Robbert