Inderdaad, in vida kun je bekijken hoeveel gram roet je in je roetfilter hebt (wordt geschat op basis van drukverschil vóór en ná het filter heb ik begrepen) en de computer regenereert zelf wanneer het nodig is, maar je kunt dat ook forceren met vida.
Er schijnt wel een software update te zijn voor onze auto's zodat ze minder regenereren en dus minder de olie verdunnen met diesel indien de regeneratie niet goed kan worden afgemaakt (en dus te vaak opnieuw gestart wordt), maar daarvoor moet je naar de dealer.
Kun je evt ook krijgen door een Total Can Update te doen, dan wordt de software van alle modules geupdate (is al meer over geschreven op dit forum).
1:12.8 met 6-handbak moet beter kunnen inderdaad, zeker als je een rustige rijder bent. Misschien wel te rustig, af en toe doorblazen kan echt geen kwaad hoor, als de olie goed is, goed op peil en goed warm. Vind ik iig. 1:15 moet je wel kunnen halen, dat doe ik ook zonder moeite (wel 2.4D, geen D5).
Ik vind het geen onding verder, ik heb geen zwarte kwalmen uit de pijp, geen vieze achterkant van de auto, geen zwarte handen bij het openen van de achterklep, minder fijnstofuitstoot... allemaal voordelen zo'n dpf. Gewoon laten zitten
Is immers niet gezegd dat je verbruik enkel door het dpf komt. Is een samenhang van factoren...type diesel, schone en goede inyectoren, goede olie, EGR niet verstopt, werkende wervelkleppen, geen aanlopende remmen, omgevingstemperatuur, goed werkende thermostaat etc etc