Ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een Volvo V70 uit 2010. Een beer van een auto maar moet wel even wennen aan het feit dat deze om de paar 100 kilometer met een melding komt dat het roetfilter vol zit. Na enkele minuten is de melding weg en weet dus ook dat het regeneratieproces is gelukt. Tot zover geen probleem. Tijdens onze vakantie kwam wederom enkele keren deze melding. De laatste vakantiedag op de terugweg naar huis kwam de roetfilter melding weer maar ging niet weer uit. Nadat de melding zo'n 3 kwartier was blijven staan kwam de auto in noodloop. De trekkracht verdween waarna ik genoodzaakt was de auto te parkeren. Ik heb contact opgenomen met de ANWB pechhulp welke mij de volgende uitleg gaven. De volvo is een 2l diesel met 136 pk. Wij waren op vakantie geweest naar Italiƫ met een caravan van 1600 kg. De motor was lekker warm dus we moesten de snelweg op met een minimale snelheid van 80 km/h gaan rijden en een minimaal toerental van 2500 tot 3000 rpm. Na een half uur zou de melding weg moeten zijn en de auto ook weer normaal moeten rijden, zo niet moest ik weer contact opnemen. Ik heb een half uur lang gereden in de 3e versnelling met een snelheid van 90 km/h en een toerental van 3400 rpm maar na een half uur was de melding niet weg. Daarom wederom contact met de ANWB opgenomen en gevraagd of het veilig was om de laatste 50 km naar huis te kunnen rijden. Dit was geen probleem maar ik moest wel stoppen om het oliepeil te controleren omdat dit euvel een stijgend oliepeil veroorzaakt. Het oliepeil mocht niet hoger dan 1 cm boven max. zitten. Daarom de auto gestopt op de vluchtstrook en na enkele minuten de auto uitgezeten oliepeil gecontroleerd. Het peil stond enkele milimeters onder max. Auto gestart en wat blijkt de roetfilter melding is weg en de auto loopt weer als een tierelier. Het gele lampje met het motorblokje bleef echter wel branden. We zijn gewoon naar huis gereden en ik wilde de volgende dag de auto aanbieden aan mijn universele garage om de storing te resetten maar wat blijkt het gele lampje met het motorblokje is ook uit. De auto is nog niet bij de garage geweest omdat alles weer normaal lijkt te zijn.
Daarom dan nu mijn vraag, Wat heeft dit veroorzaakt en is de kans groot dat dit een terugkerend ritueel gaat worden of sta ik voor een grote reparatie. Wat mij vanaf het begin al is opgevallen dat de auto zichtbaar rookt bij gas geven, dit is iets wat ik niet gewend ben bij mijn vorige diesels (volkswagen, seat)
Is het verstandig cq mogelijk om het roetfilter uit te schakelen en is de uitstoot dan binnen APK norm. En wat zijn de eventuele kosten van een aanpassing.
Daarom dan nu mijn vraag, Wat heeft dit veroorzaakt en is de kans groot dat dit een terugkerend ritueel gaat worden of sta ik voor een grote reparatie. Wat mij vanaf het begin al is opgevallen dat de auto zichtbaar rookt bij gas geven, dit is iets wat ik niet gewend ben bij mijn vorige diesels (volkswagen, seat)
Is het verstandig cq mogelijk om het roetfilter uit te schakelen en is de uitstoot dan binnen APK norm. En wat zijn de eventuele kosten van een aanpassing.