Roof monitor/dakscherm inbouwen

Achterbank entertainment systeem

HC_V70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

Roof monitor/dakscherm inbouwen

· 
Posted: 18.01.2014 - 21:50  ·  #1
Ik ben van plan om een roofmonitor te gaan plaatsen.
Het is alleen een scherm, geen USB, SD of DVD ingebouwd.
Video komt vanuit een eveneens nog in te bouwen media player.(WD TV, werkt op 12 V)
Geluid gaat in eerste instantie over de hoofdtelefoons.
Audio vanuit media player doorzetten naar HU wil ik later op gaan pakken in combinatie met het installeren van een iMIV.
Hoe wat waar op aan te sluiten kom ik wel uit. Alleen de gewenste latere upgrade, na installatie van de iMIV, om te kunnen schakelen tussen beeld van media player en navigatie ben ik nog niet helemaal uit. Heb mij nog niet voldoende verdiept in hoe die twee video signalen naar het RTI scherm gaan en waarmee ik kan schakelen, "TV in" op HU en zit die optie op een HU650? Etc.
Waar ik op dit moment wel wat hulp bij kan gebruiken is het volgende.
-Wie heeft er foto`s van het dak van een V70n waarbij de headliner is verwijderd?
Wil namelijk graag vooraf zoveel mogelijk proberen te bepalen wat het plan wordt om de monitor te gaan bevestigen. alleen het verwijderen en terug plaatsen van de headliner zal al behoorlijk wat tijd in beslag nemen en wil het graag in 1 weekend afronden.
-Wie heeft er een idee om het probleem dat geïllustreerd wordt door bijgevoegde foto op te lossen?
Headliner loopt op de positie waar de monitor moet komen niet helemaal vlak, er zit een verloop in.
Verder naar achter en het scherm zit te dicht op de kijker en naar voren dan hangt ie tussen de bestuurder en bijrijder in. Buiten het feit dat ik dit er niet uit vind zien kan dat ook nog tot wat discussie langs de kant van de weg leiden :police: .
ideeën hoor ik graag, foto`s van real life oplossingen nog liever ^_^ .
Alvast bedankt.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
DDH
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Roof monitor/dakscherm inbouwen

· 
Posted: 18.01.2014 - 21:55  ·  #2
Ik zou het beeld in mn binnenspiegel erg missen...........Maar dat ter info. :'( :'( :'(
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 18.01.2014 - 22:11  ·  #3
Persoonlijk zou ik niet gaan voor deze oplossing. Je zit al met het probleem van dat je hemel niet vlak loopt. Verder maak je schade aan je hemel en als je het er ooit nog eens uit wil hebben zit je daar dus mee.

Ik zou gaan voor 2x een beeldscherm in de hoofdsteun. Er zijn gewoon complete hoofdsteunen verkrijgbaar die de originele vervangen wat ik persoonlijk veel beter vind staan. Ja het scherm is wat kleiner dan deze joekel maar je zit er ook met je neus bovenop dus ach..

Nog een oplossing is dit. Eigenlijk de allermooiste oplossing naar mijn mening.
HC_V70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.01.2014 - 22:15  ·  #4
Je hebt een punt.
Maar sinds ik drie kleine kinderen achterin heb zitten met bijbehorende grote stoelen rijd ik toch al meer op de buitenspiegels.
En bij lange ritten, waarbij dus het scherm gebruikt wordt ligt meestal de kofferbak ook aardig vol waardoor het zicht in de binnen spiegel wordt belemmert.(Heerlijk, zo`n V70) :-)
...

Subject:

· 
Posted: 19.01.2014 - 00:19  ·  #5
Er is ook een hoofdsteunoplossing. Sterker nog... Er zijn bedrijven die deze ook in een Volvo-steun kunnen bouwen. Ook ik zou meer voelen voor die oplossing. Denk ook eens aan het gewicht... Op lange duur denk ik dat je hemel dit ook niet fijn gaat vinden. Verder snap ik heel goed dat je de kinders tevreden wilt houden maar ik zou inderdaad ook niet voor deze oplossing kiezen...
MijnS60
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

· 
Posted: 19.01.2014 - 00:26  ·  #6
Voor het zicht is het niet heel handig, maar zoals je zelf al aangeeft rij je niet op je binnen spiegel.

Je vraag over je hu650 en tv in, de imiv kun je met een firmware zo instellen dat je hu de optie 'tv' krijgt.
Als je hem op deze optie zet zal je rti scherm geactiveerd worden en zal deze het beeld gaan weergeven welke jij hem geeft.
Zo kun je mee kijken net de kids achterin en wil je navigeren zet je deze terug naar een andere optie. Let wel: het rti scherm zal bij een hogere snelheid automatisch terug gaan naar je navigatie vanwege veiligheid, nu is daar ook wel een trucje voor.

Ik rijd met een imiv en kijk wel eens films op het scherm.
HC_V70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.01.2014 - 12:17  ·  #7
Bedankt mijnS60. Daar kom ik straks verder mee.
Doel van deze "feature" is om vanaf de voorstoelen bestanden te kunnen selecteren en te starten met afspelen. Schone taak van de bijrijder. En dan weer terug naar NAV.

Dat de hemel het op den lange duur niet leuk gaat vinden? Hierachter zit de oorsprong van mijn vraag.
Monitor hangt niet aan de hemel maar aan de constructie van de auto.
Tussen hemel en plaatwerk lopen dwars verstijvers die stevigheid geven aan de constructie.
Door met een andere invalshoek te googlen het antwoord op mijn eigen vraag gevonden.
Rest alleen nog een creatieve oplossing voor het verloop.

Bedankt voor het meedenken zover. Keus is al gevallen op een roofmonitor gebaseerd op criteria die per persoon anders wegen. :-) O-)
HC_V70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Dakscherm gemonteerd

· 
Posted: 05.04.2014 - 09:02  ·  #8
Dakscherm gemonteerd. Was even wachten op redelijk weer en voldoende tijd.
Media player heeft plekje gekregen links achterin, achter het "luik" bij de wielkasten is voldoende ruimte.
IR extender maakt bediening van media player mogelijk.
IR ontvanger wordt op de binnenverlichting/binnenspiegel unit verwerkt, ligt nu nog los achter het klepje. Ben er nog niet helemaal uit hoe deze definitef te plaatsen.
IR zender plakt op IR oog media player.

Om hemel te demonteren afwerking A, C en D stijlen, binnenspiegel en interieur verlichting moeten demonteren. Viel op zich mee en was op voorhand verwacht.
(De)monteren binnenspiegel was uiteindelijk het meest lastige, weinig ruimte, relatief veel stekkers, veel vast geplakt.

Gecombineerde 2x Video/Audio L+R kabel gemaakt, voeding kabels en USB kabel aangelegd van monitor naar achter.

Na montage blijkt de eerder gemeldde open ruimte tussen monitor en hemel mee te vallen. Wil dit wel tzt afwerken en eveneens een USB socket in verwerken. Prio 1 was alles gemonteerd en interieur weer in elkaar waarbij alle zaken waarvoor de hele hemel gedemonteerd moest worden gedaan waren.

Alles werkt en zit weer gemonteerd, maar....
Heb aangenomen/gehoopt dat of de aansluiting voor optionele 12v voeding in kofferbak of aansluiting voor eveneens optionele subwoofer een geschakelde plus heeft.
Helaas, beide constant +.

Via google kom je veel installaties tegen maar veelal aangesloten op een constant plus of onduidelijk hoe e.e.a. aangesloten.
Makkelijkst lijkt nu aftakken bij de HU maar ga liever niet kris kras door de auto met kabelwerk als dat niet nodig is.
Wie heeft/weet er een mogelijkheid om achterin thv de wielkasten een geschakelde plus te krijgen?
Bijvoorbaat dank
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 05.04.2014 - 14:27  ·  #9
Als het goed is ligt er rechts in de achterbak achter de bekleding een geschakelde kabel voor het aansluiten van de 12V plug :) Das dus een optie :)
HC_V70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.04.2014 - 16:30  ·  #10
Nee, helaas. Die heb ik gevonden maar geeft gewoon stroom ongeacht de stand van het contact slot. Bij mij tenminste ;)
Uit de reacties op onderstaand forum begrijp ik dat het 12v contact in de kofferruimte altijd stroom geeft en die in de middentunnel alleen met contact in stand I.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=48991&sid=3cbd68597bc1e12d638039ea3ee70785
Vanavond maar eens met de multimeter in de hand weer de auto in duiken.
Kijken of ik de bedrading kan wisselen (12 v socket midden tunnel vs kofferruimte), hangt af waar de "bron" zit.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 05.04.2014 - 17:39  ·  #11
Houd er wel rekening mee dat het even duurt, eer de spanning van de 12Volt aansluiting in de tunnelbak uitschakelt.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 05.04.2014 - 19:56  ·  #12
Je kunt ook eens contact opnemen met Bob van Volvotech. Voor mij heeft hij onlangs een hele mooie adapter gemaakt voor mn Android TV box. Die schakelt in zodra de motor wordt gestart en gaat meteen weer uit als de motor wordt afgezet. Tevens zal hij je prima kunnen adviseren betreft het aansluiten van het geheel.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 05.04.2014 - 21:13  ·  #13
Kijk eens in de V70 bedradingsschema's.

Heb je de versie met een achterste elektronicamodule? Zo eentje in de buurt van je DVD-speler voor de RTI? Daar zit op zeker een geschakelde plus in.

Verder ook wat Bigdog zegt: een aantal "plussen" schakelt pas na enige tijd uit; bij mijn S60 ongeveer 1,5 - 2 minuten, schijn kan dus bedriegen.
Overigens schakelt de tunnel-stroom wel direct uit op stand 0.
HC_V70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.04.2014 - 21:55  ·  #14
Bedankt voor het meedenken zover, top.
Heb alle stromen gemeten zonder dat kort daarvoor contact heeft aangestaan.
Na +/- 2 minuten uitschakelen lijkt daarmee uitgesloten om rekening mee te houden. tenzij dit wordt geinitieerd door het unlocken van de auto. Dit wel geprobeerd maar niet een aantal minuten gewacht. Ga dat morgen nog eens proberen.
Elders op het web gelezen dat iemand zijn coolbox dag voor vertrek in de auto had geplaatst en aangesloten, volgende ochtend accu plat. Dus die outlet schakeld waarschijnlijk niet met vertraging alsnog uit. Als die 12V outlet overigens bij de dealer wordt geinstalleerd, wordt ook een SW update ingeladen waardoor BC waarschuwt voor een aangesloten stroomverbruiker.
Het EWD eens nageslagen.
12V outlet achter (bagage ruimte) is anders aangesloten dan de overige 12V outlets. Zover gaat mijn electrotechnische kennis nog, ik kan uit de schema`s niet met zekerheid afleiden of deze schakeling een geschakelde voeding weergeeft.
Ik heb een REM dus als daar een geschakelde plus in zit zou ik daar kunnen aftakken.
Bij voorkeur op een niet gebruikte optie, hoe meer aparte apparaten apart gezekerd zijn hoe veiliger.
Morgen REM maar eens loshalen en meten op mogelijke "kandidaten" en eerst eens monitor/mediaplayer voeding op 12Voutlet bagageruimte en subwoofer 12v outlet wisselen en auto afsluiten en kijken of monitor op zwart gaat na enkele minuten.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 05.04.2014 - 22:52  ·  #15
In een wat ouder diagram in de link die ik je stuurde, is met rood aangegeven welke bedrading permanent 12V heeft, ik zie dat niet zo snel terug in jouw diagram. Er zijn er wel een paar uit de REM die geschakeld zijn (niet rood), nu nog eentje vinden die dan niet met een knop, maar met de sleutel geschakeld wordt.
Ik zou zelf aan de RTI-computer denken, bijvoorbeeld (zekering 10).

Als die inderdaad geschakeld is, zou ik die aan de toeleverende kant aftappen (vaak komt er een vrij dikke, rode draad uit de kabelboom die 2-4 zekeringen "voedt"). Als je die aftakking zelf inline zekert, belast je de oorspronkelijke zekering niet met het vermogen van je scherm.

Selected quotes for multi-quoting:   0