Als je daadwerkelijk een PTC heater 31305976 hebt (werd alleen geleverd in diesels en flexifuels, voornamelijk in de Nordics), dan kan het zijn dat deze een gesmolten aansluiting heeft. Leest deze thread: https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=304434
Vida geeft alleen foutmeldingen over de stuurdraad vanuit de CEM (LIN-bus), als het element zelf stuk is of de bedrading met rooksignalen gaat communiceren, worden daar geen mededelingen over gedaan.
Een PTC heater wordt vanuit de CEM geactiveerd als de temperatuur in de auto onder de 14 graden is en de motor draait, want er loopt veel stroom, tegen de 100A. Er zit een speciale zekering onder de motorkap (zie bijlage), als je die verwijdert doet de PTC heater het niet meer. Je mist er niet veel aan in de Nederlandse kwakkelwinters. In mijn V70 doet die het ook niet (foutmelding CEM-B10EA13 open circuit, zie topic.php?t=18756), ik heb er nog geen serieus onderzoek naar gedaan, behalve dat de zekering nog heel is, maar ik krijg steeds meer het vermoeden dat de stuurdraden losgetrokken zijn, omdat de connectoren begonnen te roken. Het element trekt zoveel stroom, dat zelfs 0.01 ohm overgangsweerstand in de connector zo'n 100 watt (P = I^2 * R) aan warmte geeft op een plek waar je dat niet wilt hebben.
Vida geeft alleen foutmeldingen over de stuurdraad vanuit de CEM (LIN-bus), als het element zelf stuk is of de bedrading met rooksignalen gaat communiceren, worden daar geen mededelingen over gedaan.
Een PTC heater wordt vanuit de CEM geactiveerd als de temperatuur in de auto onder de 14 graden is en de motor draait, want er loopt veel stroom, tegen de 100A. Er zit een speciale zekering onder de motorkap (zie bijlage), als je die verwijdert doet de PTC heater het niet meer. Je mist er niet veel aan in de Nederlandse kwakkelwinters. In mijn V70 doet die het ook niet (foutmelding CEM-B10EA13 open circuit, zie topic.php?t=18756), ik heb er nog geen serieus onderzoek naar gedaan, behalve dat de zekering nog heel is, maar ik krijg steeds meer het vermoeden dat de stuurdraden losgetrokken zijn, omdat de connectoren begonnen te roken. Het element trekt zoveel stroom, dat zelfs 0.01 ohm overgangsweerstand in de connector zo'n 100 watt (P = I^2 * R) aan warmte geeft op een plek waar je dat niet wilt hebben.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).