rook uit het dashboard V70 2008

jleab
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

rook uit het dashboard V70 2008

· 
Posted: 04.06.2016 - 14:03  ·  #1
Even polsen of iemand de volgende panne al meemaakte.
Het betreft een Volvo V70 2.4 diesel van 2008 met 145000KM op de klok.

Enkele weken geleden was er een brandlucht ( kortsluitingsgeur ) in de wagen. Even later begon er rook uit het dashboard te komen. Langs overal eigenlijk. Ventilatiemonden en gleuf van de cd speler...
Gestopt en contact afgezet en de batterij losgekoppeld. Het roken stopte. De opgeroepen brandweer kon onverrichter zake terug naar huis.

Afgesleept en de garage stelde een defecte alternator vast die teveel stroom produceerde en daardoor is ook de voorgloeikast van de verwarming doorgebrand wat voor de rook ontwikkeling zorgde.

Prijzige reparatie van 1000€.

Ondertussen zijn we een 200 km verder heeft hij een onderhoud gehad en zijn er enige beschadigde kabels gevonden wat mogelijk marterschade zou kunnen zijn.
De brandlucht die in het begin niet te harden was was er zelfs al wat aan het uitgaan.
Alles leek terug te werken. Radio, verwarmde zetels, airco...

Vandaag hetzelfde fenomeen. Opnieuw rook uit het dashboard. Wagen meteen stilgelegd om erger te voorkomen. De wagen wordt ondertussen opnieuw afgesleept voor nazicht.

Iemand die dit al meemaakte? Wat kan een defecte alternator zo nog allemaal doen doorbranden.

De alternator was nu in elk geval niet de boosdoener volgens de bijgeroepen pechverhelper. Die produceerde de normale spanning.

Alle tips zijn welkom en alvast bedankt
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

Re: rook uit het dashboard V70 2008

· 
Posted: 04.06.2016 - 17:27  ·  #2
:wtf:
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 04.06.2016 - 19:29  ·  #3
Nou zeg das toch niet normaal! Moet je niet terug naar de garage waar hij was?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 04.06.2016 - 21:27  ·  #4
Mee eens.
Kennelijk hebben ze de verkeerde diagnose gesteld, of het werk niet goed gedaan.
Normaliter zit er niet voor niets garantie op een reparatie.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 04.06.2016 - 22:42  ·  #5
Eng...
jleab
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.06.2016 - 19:53  ·  #6
De wagen is ondertussen terug. Diagnose was een deels verstopte leiding van de waterafvoer van de airco die onderaan de auto uitmondt. Daardoor stapelde er wat water op dat op elementen van de verwarming was terechtgekomen waardoor er stoom ontstond die langs de verwarmingsmonden naar buiten kwam.

Gelukkig meer onschuldige rook dan de vorige keer.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 06.06.2016 - 19:56  ·  #7
is toch niet goed voor het vertrouwen. duurt wel weer een paar km voordat je met minder samengeknepen willen weer rondrijdt :D
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 07.06.2016 - 08:14  ·  #8
Ik ben toch van mening dat dit heel vreemd is. 2e keer op korte termijn rookontwikkeling. Was het de eerste keer wel echt gesmolten leidingen? Ervaarde je ook een andere geur?
ChrisMe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 07.06.2016 - 10:43  ·  #9
Volgens mij is er toch wel een verschil tussen rook (verbrand) en stoom (verdampt) ontwikkeling.
jleab
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 07.06.2016 - 18:43  ·  #10
ik had zelf ook mijn twijfels maar ik zat niet in de auto en moest afgaan op de beoordeling van mijn vrouw en dochter.
Er was geen toename van de stank wat ik vreemd vond maar we hebben toch besloten het zekere voor het onzekere te nemen en te laten afslepen.
Ik had waarschijnlijk nog wat aangekeken maar ik kan je wel verzekeren dat het een bangelijk gegeven is als je uit alle openingen van het dashboard meer en meer rook ziet komen. Ik kan de paniekreactie van mijn huisgenoten zeker wel begrijpen.
Enfin...voorlopig doet hij weer wat hij moet doen en dat is het voornaamste.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 07.06.2016 - 22:56  ·  #11
Tsja, ik zou niet graag de risico's nemen...

http://www.telegraaf.nl/binnen…uto__.html

Bij brandlucht: stoppen en erg goed alles na laten kijken...
nicoo
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.01.2021 - 16:06  ·  #12
Gisteravond had ik een onaangename verrassing... ik was net 500 meter met de auto onderweg en ineens een vieze brandlucht in de auto en rook uit het dashboard.
De geur lijkt me smeltend plastic. De rook kwam op diverse plekken uit het dashboard; langs de RTI, onderaan bij de voeten etc.

Ik heb gelijk de motor uitgezet en ben uitgestapt. Het roken bleef nog even doorgaan en stopte toen.
Nu heb ik net even gekeken in vida en in de auto wat het zou kunnen zijn, maar ik heb nog geen idee. Achter het dashboard zit natuurlijk veel elektra/bekabeling.

Eén van de dingen die ik heb gevonden is dat een P3 een verwarmingselement kan hebben (31305976) waarvan de connectoren te heet worden.
Nu heb ik bij mij de zijkanten van de middenconsole weggehaald en het lijkt erop dat ik zo'n verwamingselement niet heb.

Zijn er inmiddels meer mensen die een soortgelijk probleem hebben gehad? Ik heb al een hoop gezocht op internet en zal a.s. weekend de auto verder onderzoeken, maar ben heel benieuwd of er naast het verwarmingselement nog meer zwakke plekken bekend zijn in/om het dashboard.

De vieze brandlucht hangt nog in de auto, maar verder lijkt alles naar behoren te functioneren...

Alvast bedankt!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.01.2021 - 16:21  ·  #13
Allemachies! Dan schrik je wel ja, voor hetzelfde geld fikt je hele auto af. Ben je daarvoor verzekerd?
Mij niet bekend dat er zwakke punten zouden zijn die voor brand zorgen in de P3. Maar echt rook, dan moet de oorzaak te zien zijn, ergens iets zwartgeblakerd...
De achterruit- en spiegelverwarming gaat automatisch aan onder een bepaalde temperatuur.
Ik zou ook de kick panels weghalen bij de pedalen, en het dashboardkastje, en dan heel goed zoeken met een lamp of je wat ziet.

Ik heb een keer brandlucht gehad in mijn 1e auto(otje), een Ford Fiesta van 1996, bleek dat de weerstand die de 4 standen van de interieurventilatie regelde was doorgefikt. Dat was ergens in de middle of nowhere in Portugal in een hete zomer, we zijn toen gestopt onder een viaduct voor de schaduw en gauw uit de auto gesprongen... alles uitgezet, de brandlucht verdween en later bleek dat alleen de hoogste stand van de ventilatie nog werkte.
nicoo
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.01.2021 - 18:12  ·  #14
Ja is idd schrikken! Ik ben Wa+ verzekerd, dat is volgens mij ook voor brand.

Ik zal inderdaad wat delen van het Dashboard verwijderen en goed zoeken. Laat het wel weten als ik meer weet. Achteraf had ik misschien nog foto’s/filmpje kunnen maken maar dacht ik op dat moment niet aan...
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 27.01.2021 - 18:35  ·  #15
Draait je aanjager nog normaal?

Deze heeft dacht ik een losse weerstand. Lijkt mij typisch een ding dat de rookpatronen kan veroorzaken die jij aangeeft.

Selected quotes for multi-quoting:   0