rubber draagarm ingescheurd

vervangen of kan nog wel even

GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: rubber draagarm ingescheurd

· 
Posted: 22.08.2018 - 22:44  ·  #106
dat stelt niks voor: gewoon ruimte in fusee goed corrosie vrij make. doe ik met drewel met staalborsteltje en dan eerst er inzetten en schroeven losjes aan voor de juiste plaatsing en dan een geschikte pijpsleutel of zo die mooi om rubber past en dan dr in tikken dit mag niet erg moeilijk gaan. heb je geen passende pijp of zo kun je m dr gewoon om en om in tikken. als dit niet wil is het fusee niet schoon..
Kevin
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 22.08.2018 - 22:55  ·  #107
Zo heb ik het ook gedaan,even met een schuurpapiertje de binnenkant van waar de fuseekogel in komt schoongemaakt,toen kon ik hem er met de hamer rustig om en om in tikken.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 22.08.2018 - 23:41  ·  #108
Er in lijkt me geen probleem. Als je onzeker bent of je de boutgaten recht ervoor krijgt dan draai je daar vast een paar boutjes in.
Er uit, daar zit het probleem. En nee, de gemiddelde klopboor heeft niet genoeg slagkracht om dit trucje mee te doen. Althans de mijne niet :-(
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 23.08.2018 - 00:00  ·  #109
Quote door Turbodesk

Dat is een hele mooie video.

Hoe hebben jullie het fuseestuk er netjes ingekregen zonder zo'n speciale tool?

Gat netjes schoonmaken (ik heb zo'n staalborstel op de accuboor); dan de kogel erop zetten, boutjes erin. Dan telkens: beetje tikken (platte beitel) en boutjes aandraaien; tot alles netjes aansluit. Bouten zitten maar met 25nm vast (ofzo, is aluminium).
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.08.2018 - 00:01  ·  #110
Quote door Vogel

Er in lijkt me geen probleem. Als je onzeker bent of je de boutgaten recht ervoor krijgt dan draai je daar vast een paar boutjes in.
Er uit, daar zit het probleem. En nee, de gemiddelde klopboor heeft niet genoeg slagkracht om dit trucje mee te doen. Althans de mijne niet :-(

Eruit had bij mij ook echt stevige tikken nodig, maar na verloop van tijd (van tikken) kwam hij echt wel los. Er ontstaat veel reactie tussen ijzer en alu. Heb je dat los, dan is het een kwestie van rustig tikken.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.08.2018 - 05:30  ·  #111
Leuk filmpje, maar die pneumatische beitel en pers heb je beide niet nodig. Ook ik haal altijd alles los, dus incl fusee, Alleen even opletten dat je de juiste kogels hebt (tussen de eerste en 2e serie zit namelijk 0.5mm verschil in diameter en dat past echt niet op elkaar), spul goed schoon maken dan zet je alles zo weer in elkaar.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 23.08.2018 - 09:36  ·  #112
Quote door Dirk342

Leuk filmpje, maar die pneumatische beitel en pers heb je beide niet nodig. Ook ik haal altijd alles los, dus incl fusee, Alleen even opletten dat je de juiste kogels hebt (tussen de eerste en 2e serie zit namelijk 0.5mm verschil in diameter en dat past echt niet op elkaar), spul goed schoon maken dan zet je alles zo weer in elkaar.

Ik heb de juiste kogels....passend bij de nieuwe stalen draagarmen. Maar er zitten dus aluminium armen onder.
Dus je zegt dat dit sowieso niet gaat passen?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.08.2018 - 11:21  ·  #113
dat zou betekenen dat de stalen draagarm/platte fuseekogel ook een eigen fuseestuk zou hebben. Dat is in Vida snel genoeg te checken. Als de onderdeelnummers van het fuseestuk afwijken (behalve natuurlijk de T5 vanaf 2005, die xc90 remmen heeft), dan heeft Dirk gelijk. Of zie ik iets over het hoofd?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.08.2018 - 11:39  ·  #114
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.08.2018 - 12:34  ·  #115
Of ik leg het verkeerd uit, of jullie begrijpen het verkeerd :) Er zijn 2 type fuseekogels in omloop, tussen deze kogels zit precies 0.5mm verschil in diameter en past echt niet op elkaar (of te los of je krijgt ze er niet in). Een stalen draagarm inclusief bijbehorende kogel past zo op een auto die standaard alu heeft.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.08.2018 - 13:00  ·  #116
Quote door Dirk342

Of ik leg het verkeerd uit, of jullie begrijpen het verkeerd :) Er zijn 2 type fuseekogels in omloop, tussen deze kogels zit precies 0.5mm verschil in diameter en past echt niet op elkaar (of te los of je krijgt ze er niet in). Een stalen draagarm inclusief bijbehorende kogel past zo op een auto die standaard alu heeft.

Ik begrijp het verkeerd :D

deze fuseekogels zijn er voor mijn s60:

https://www.motointegrator.de/…010-0003hd

Bovenstaande heb ik besteld en zijn voor de stalen draagarmen. Het tapse stuk (bovenkant foto) is het (zichtbare) verschil.

Onderstaande is ook te bestellen, maar dus tot ch. nummer 626463

Waar zit die halve mm verschil dan Dirk? Toch niet in het onderste ronde gedeelte? Als dat zo is zou de nieuwe stalen draagarm inclusief bijpassende fuseekogel niet passen.

https://www.motointegrator.de/…6-010-0002
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 23.08.2018 - 13:04  ·  #117
Het lijkt mij verstandig dat je gewoon weer datgene monteert wat eraf komt?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.08.2018 - 13:11  ·  #118
Quote door Blade

Het lijkt mij verstandig dat je gewoon weer datgene monteert wat eraf komt?

maar dat is het probleem. Al het nieuwe spul is staal of extreem duur (lees: dealerprijzen).
Zoek ik op onderdeelnummer, ikrijg ik dit bijvoorbeeld.

https://www.parts4swedes.nl/nl/product/draagarm-s60-v70-r/
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 23.08.2018 - 13:14  ·  #119
Jij hebt toch alu?

Dan bestel je toch de alu armen met de kogels die erbij horen?
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.08.2018 - 13:18  ·  #120
Het verschil in diameter van de fuseekogel zit hem in het ronde gedeelte wat dus in het fuseehuis valt. Rest van de kogels zijn exact gelijk aan elkaar, puur het verschil in de diameter van de geribbelde ronde kant. Heb hier al vaker mee lopen prutsen met imitatiekogels. Meestal als ik zo'n auto krijg haal ik de draagarmen ergens anders vandaan en laat mijn dealer beide kogels op voorraad leggen (gemiddeld 75 euro per stuk) zodat ik door kan, als de bijgeleverde imi fuseekogels niet mochten passen. Dan is het bij de dealer met een schuifmaat even kijken welke kogels ik precies nodige heb en neem die vervolgens dan ook mee.

Bij 80% van de auto's is het tot nu toe zo gebeurt in alle leeftijden, dus daar kun je ook al niets van zeggen. Het probleem van die kogels is dat Volvo die gewoon kris-kras door elkaar heeft gebruikt. Vida is hierin niet eenduidig helaas. Nogmaals het gaat dus om de opening in het fuseehuis waar deze kogels in vallen, aan de draagarm zijde past het altijd.

Selected quotes for multi-quoting:   0