De klus is geklaard. Ik heb mijn eigen subframe er onder uit gehaald, daarvan de 12 rubbers van vervangen, en weer terug gemonteerd. Dat klinkt als een hele klus, en dat was het ook! En als je het wiel moet uitvinden kost het ook wat meer tijd. Het eerder genoemde koffertje was echt nodig. Gelukkig had ik hulp van iemand met ongeveer 65 jaar ervaring in metaal ver- en bewerking en even zo lange sleutel ervaring aan 2 en 4 wielers (en toevallig is dat mijn eigen vader
). En af en toe was een derde die kon helpen met hand en spandiensten.
Nu eerst de resultaten: het verschil is goed merkbaar. Het gerommel en gewiebel in de auto als je over klinkers rijdt is weg. De auto zelf beweegt over de weg en wordt veel minder verstoord door het in en uitveren van de wielen. Eigenlijk zoals een nieuwe auto dat hoort te doen. ook het afrijden van een drempel gaat veel rustiger. Doordat alles is los geweest, klopt de uitlijning niet meer, ik denk dat na de uitlijning het nog veel beter gaat zijn.
Dit is de (verbeterde) werkwijze:
- zet de auto op een twee koloms brug.
- haal de uitlaat er in zijn geheel onder uit, dus bij de flens ter hoogte van de versnellingspook.
- demonteer de wielen, droplinks, remklauwen, brackets en ABS sensoren.
- maak de handrem kabels los bij de hendel IN de auto, andere optie is de schijven er af, schoenen los en daar de kabel los maken (kan prima maar is meer werk)
- op het subframe ligt een plastic bak, ongeveer 2 liter inhoud, met wat slangen er aan, deze zit met 2 M6 boutjes vast op het subframe. maak die boutjes los, de bak blijft aan de auto zitten.
- dan de schetsplaten bij de voorste subframe bouten los maken en de steun waar de remleiding aan zit.
- links zit er een aluminium plaat boven de uitlaat, die gaat vanaf het linker achter subframe rubber naar achteren. twee popnagels uitboren en los.
- nu kunnen de 4 subframe bouten los,
maar let op! De achterveren staan onder spanning! Als je de bouten los draait zullen de veren het subframe naar beneden duwen. Wij hadden een stapel pallets waar het subframe op kon rusten, en met de hoogte van de autobrug en de palletwagen konden we het subframe mooi geleidelijk van de auto scheiden. zodra het subframe op de pallets lag kon de auto omhoog en kon het spul er onder uit gereden worden.
- bij alle rubbers lukte het om deze op de rand in te boren met een 6 of 8 mm boor, dan is de spanning er af en kun je hem er uit tikken.
- gaten schoonmaken met schuurpapier en staalborstel, en de rubberen inserts met zeep monteren en de stalen versie met een beetje vet.
- het monteren heeft wel gevoel nodig om zo recht en netjes mogelijk te monteren.
- rubber nummer 4 is niet meer met openingen maar is nu volledig gevuld.
- als alles op zijn plek zit zet je de armen op de stand die hij heeft als hij onder de auto zit en dan zet je alle bouten vast. anders kunnen er rubbers in een verwrongen positie gemonteerd zijn.
- bij het terugplaatsen van het frame de 4 subframe bouten (die ik heb hergebruikt, ik zie geen reden om die te vervangen) niet helemaal vast draaien.
- als alles weer gemonteerd is kun je met een laser vanaf het achterwiel naar het voorwiel schijnen, meet dan de afstand op van het voorwiel tot de laser, doe dit aan beide kanten, zo kun je zien of het frame een beetje recht zit. In ideale situatie zijn beide meetwaarden gelijk. Eventueel het subframe nog iets draaien, de boutgaten zijn vrij groot, er is zeker een halve cm bewegingsruimte, en dan pas de 4 bout goed vast zetten.
Na dit geheel moet er uitgelijnd worden, dan pas heb je maximaal resultaat.
En de vraag of het de moeite waard is ten opzichte van de hoeveelheid werk, tja, dat moet ieder voor zich bepalen.
En om tijd te besparen en het werk te kunnen verdelen is het denk ik wel handig om een ander subframe te hebben waarbij je op je gemak de rubbers kunt wisselen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).